• Anonym (herpe­s..)
    Äldre 30 Aug 17:38
    28184 visningar
    38 svar
    38
    28184

    Herpes, har så jäkla ont...

    Har nu fått mitt andra utbrott av herpes och det gör så jäkla ont :( Har medicin på apoteket mot detta, men eftersom jag är gravid får jag inte äta just den medicinen, typiskt! Har fått tid hos gyn imorgon för att få nya tabletter. Men kan man göra nåt mot värken och klådan? Finns det nån salva som hjälper? Eftersom det redan har brutit ut så tror jag inte medicinen kommer hjälpa, utan jag får stå ut med skiten tills det försvinner av sig själv.. Nån bedövningssalva måste väl finnas? :(

  • Svar på tråden Herpes, har så jäkla ont...
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 18:39
    #1

    Nån..? Snälla? Rynkar på näsan

  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 20:24
    #6
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 20:04:25 följande:
    det finns en salva som man kan ta på när man skall kissa, den fick jag själv när jag hade mitt första utbrott.

    Xylocain 2% heter den. Hjälper så att det inte gör ont när man kissar vilket e skönt, då de gör grymt ont att kissa oftast då man har utbrott..
    Sambon kom hem med Xylocain 5%, hjälper faktiskt :) Har inte haft ont när jag kissar, men ont när jag torkar mig.. Har blåsor hela vägen.. Framifrån enda bak :/ Hoppas verkligen inte att jag behöver gå och bajsa på ett tag! :p
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 20:16:49 följande:
    det är förjävligt skall du veta, man kan varken kissa för det bränner och svider, det kliar för man blir torraktig, man kan inte sitta alltid, man får så ont att man blir illamående och får ont i magen, usch, hatar det...
    Jag hatar den här skiten.. Det kliade så mkt förut att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, hoppade in i duschen och "kliade" med duschstrålen.. Men tusan vad det sved :( Hoppas blåsorna försvinner snart...
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 20:29
    #8
    Anonym skrev 2010-08-30 20:24:11 följande:
    Ja usch.. vet ju som sagt bara hur det är att ha på munnen, brukar ha fler än ett utbrott samtidigt och det gör så in i helvetes ont! Man kan knappt prata, knappt tugga och det bara bultar och svider och har sig..

    Men könsherpes verkar vara vanligare än vad jag har trott, det är ett mirakel att jag har sluppit undan.
    Som jag förstått så kan man ju faktiskt få könsherpes genom att någon med munherpes utför oralsex på en, och det på munnen smittar ju som värst just innan det bryter ut, så hur ska man kunna veta om personen smittar eller ej? Om personen har det eller ej?
    Nej jag lider verkligen med er! Det är ju så fjantigt att det inte finns något botemedel som tar bort det helt också, ska man lida för resten av sitt liv bara för att man "valde fel" partner eller hur man ska säga...

    Hur ofta har man utbrott "där nere"? Eller det kanske också varierar från person till person? 
    Är det inte samma som med könsherpes? Det smittar när man har blåsor, eller? Jag har ingen aning :s

    Jag tycker det är extremt larvigt att det inte finns nån salva mot könsherpes, utan bara tabletter.. Får man inte dom i tid, så är det "kört".. Man får då lida tills det försvinner av sig själv :(

    Hur ofta man har utbrott varierar från person till person, för mig är det andra gången på drygt ett år. För vissa kan det ta flera år mellan utbrotten.
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 20:39
    #11
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 20:35:42 följande:
    Okej, skönt att höra att det hjälper för dig också! :) usch torka sig är inte kul..
    haha jo får hoppas på att du inte behöver detta på ett tag så du slipper de onda, vet du hur man gör när man skall föda, får man tabletter eller något då så att man inte smittar barnet, vilket man kan göra..

    Hoppas det också för din skull att dem går över.. :(
    Jag ska få tabletter när jag är i vecka 37 som jag ska äta i förebyggande syfte :) Har man annars herpes när det är dags att föda har jag läst att man blir förlöst med kejsarsnitt för att inte smitta barnet :)
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 21:04
    #14
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 20:50:06 följande:
    tack för svaret, alltid vart orolig över det.. Men tur att det e så lätt ändå att man slipper smitta
    Men när jag väl blir med barn, så vet jag inte hur jag kommer våga säga det till barnmorskan.. Tycker att det e så enormt pinsamt, fast samtidigt är det ju inte mitt fel att jag fick det.. Klarar inte ens av att höra ordet innan det känns som det står i pannan på mig, känner eller har du också känt så?
    Jag sa det bara, hon har nog hört det mesta :) Och som du sa, det är ju inte ditt fel att du fick det.. Alla har vi otur nån gång, tyvärr :( Jag skäms inte för det, har berättat för mamma och vi är inte såna som pratar om sex i familjen. Men jag hade så ont första gången att jag trodde jag skulle gå under, så frågade henne om råd då.
    paddis85 skrev 2010-08-30 20:55:40 följande:
    Vad har du för medicin som du inte får äta som gravid? Fick ok från min läkare att äta mina aciclovir vid utbrott, ska dock inte äta dem i förebyggande som jag gjort förut, varje dag..
    Bedövningssalva kan hjälpa när du går på toa...
    Jag har aciklovir och både apotekspersonalen och läkaren sa att det vore dumt att riskera nåt. Citerar från fass: "Erfarenheten av användning under graviditet är begränsad", läkaren sa att det är upp till mig själv om jag vill chansa.

    Får se imorgon vad jag får för tabletter :)
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 21:36
    #16
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 21:27:13 följande:
    Okej :) jo fick med berätta för mamma, men ville helst inte. Pappa fick jag vända mig till då jag behövde pengar till medicinen som han fick betala, så självklart undra han ju va det var för, så sa jag. Sen fick mamma reda på det genom att hon hitta medicinerna osv.. Så familjen och mina närmaste vet.. Tur hade jag en mamma som förstod då hon själv också har detta och fick av en kille hon en gång va tillsammans med...
    Jag har bara berättat för mamma och min sambo. Trodde det skulle va svårt att berätta för min sambo, men han var så förstående så :) Jag förklarade att det inte smittar så länge jag inte har blåsor, så han har aldrig varit rädd för att bli smittad. Nu går han här hemma och tycker så synd om mig, när jag går som om jag skitit på mig :p
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 22:23
    #21
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 22:03:46 följande:
    trodde samma sak med min pojkvän när jag skulle berätta, men han tog det också bra och inte brytt sig om att bli smittad direkt.
    Haha det e ju hett att gå som man skitit på sig, men det e gulligt att han bryr sig om dig och tycker synd om dig. Det e så en kille skall vara :) Själv har jag aldrig haft utslag när jag vart tillsammans med min pojkvän som jag haft i 16 månader nu som tur är ;)
    Det är så skönt med förstående pojkvänner :) Han klappar på mig och man ser verkligen hur han lider med mig, det e min älskling det :D Skönt att slippa utbrott på så lång tid, det vill jag också! Får hoppas på att nästa gång dröjer länge!
    Anonym (stackare) skrev 2010-08-30 22:10:17 följande:
    Tycker synd om dig. Har själv bara haft ett riktigt värstingutbrott som tur är men det var ett rent helvete. Jag skrek rätt ut varje gång jag kissade. Hoppas det går om snart.

    Själv brukar jag få lite blåsor varje gång jag ska ha mens eller om jag är sjuk, men det brukar inte vara några större utbrott
    Usch, att ha så ont att man skriker låter ju inte så kul :( Stackare! Jag har rätt hög smärttröskel, det ska mycket till innan jag skriker av smärta, men visst tusan gör det ont iaf..

    Jobbigt med blåsor varje gång när man ska ha mens, gör dom ont också? Att du står ut isf asså...
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 14:55
    #24

    Nu har jag varit hos läkaren och fått medicin. Det typiska var att jag fick samma medicin som jag redan hade på apoteket (Aciklovir), enligt läkaren är det den enda medicinen mot herpes som är godkänd då man är gravid. Blir lite arg på apotekspersonalen och den andra läkaren (distriktläkare) som sa att jag inte skulle ta den eftersom jag är gravid.. Hade dom sagt rätt från början hade jag ju kunnat ta medicinen i tid och därmed slippa dessa jävla blåsor, typiskt!

    Fick även medicinen som jag ska äta i förebyggande syfte, den ska jag börja ta 10 dagar innan BF. Det var också Aciklovir, men 400 mg och dom ska endast tas 2 gånger om dagen istället för 5 gånger om dagen :)

    Har inte lika ont idag, salvan gör det den ska tack och lov :) Visst gör det ont, men inte alls i närheten mot vad jag hade igår, skönt! Skrattande

  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 21:30
    #27
    inho skrev 2010-09-12 02:22:09 följande:
    Hej allihopa!
    Börja med att säga att jag verkligen uppskattar att läsa allt det ni skriver.

    För 2 veckor sedan träffade jag en tjej som jag verkligen tycker om. Har varit singel i snart 4 år och har träffat flera tjejer samt haft oskyddat sex utan att få någon könssjukdom (med symtom iaf) men inte kännt såhär för någon och trodde aldrig att jag kunde göra det igen.
    Hon är verkligen jättefin på alla sätt och igår berättade hon för mig att hon hade HSV2 (tror det heter så) könsherpes iaf.
    Hon grät och trodde att jag inte skulle vilja träffa henne nå mer samtidigt som hon kände sig skyldig att berätta det.
    Fick bara mig att bli ännu mer kär! Jag skulle aldrig lämna henne för en sån sak.
    Men när jag läser på alla olika forum så finns det ju folk som verkligen verkar lida ordentligt av detta. Hon säger att man vid sitt första utslag (som tydligen är det värsta?) så fick hon blåsor i urinröret och fick så ont när hon kissade att hon slutade dricka vatten vilket ledde till att hon blev uttorkad och fick åka till sjukhus.
    Hon kuknde tydligen inte gå heller på flera dagar.
    Då är det svårt att inte bli nojig...

    Har inte pratat med någon om detta då mina vänner inte är som mig i vissa aspekter och förmodligen bara skulle tipsa mig om att sticka o fly medans jag inte är för kär.
    Men dessa tankar passerar inte ens i mitt huvud.
    Jag vill bara vara med henne oavsett vad hon har, men till vilket pris?
    Kommer jag få såna utslag flera ggr i mitt liv och inte kunna kissa o gå i några dar? Känns skitläskigt.
    Men tänk om hon lämnar mig och jag får herpes och jag inte hittar någon som accepterar mig för det?
    Hur ont gör det egentligen? Är det verkligen så hemskt som alla säger eller är det värt att ändå gå in i ett förhållande med henne om jag verkligen är kär? Har jättesvårt för att bli det i vanliga fall så det skulle vara jättedumt att inte fortsätta.
    Jag har redan haft skyddat sex med henne 1 gång men hon berättade efter det då jag frågade om vi kunde ha utan kondom.
    Sen älskar jag oralsex och jag vill verkligen gå ner på henne, är det smittfritt om hon inte har utslag? Eller får jag hsv2 i munnen då?
    Avskyr kondom och vill verkligen ha oskyddat sex med henne och jag vill verkligen inte lämna henne!!

    Om det är någon av er med erfarenhet som har några åsikter, synpunkter eller tips så hjälper ni mig enormt mycket och jag skulle verkligen uppskatta det till tusen!

    What doesn't kill you makes you stronger!

    Kram
    Könsherpes är absolut inget farligt! Visst gör det hemskt ont när det bryter ut och man inte behandlar i tid, men det handlar om endast ett par dagar isf. Herpes smittar inte så länge hon inte har några blåsor och det är hon nog väl medveten om. Så länge ni inte har sex när hon har blåsor är det lugnt, du blir inte smittad. Det kan gå flera år mellan utbrotten, har man tur kanske man bara får utbrott en enda gång. Det är så olika det där hur ofta man får utbrott.

    Klart du ska inleda ett förhållande med henne (om det är det ni vill), hennes herpes ska inte förhindra det. OM det skulle va så att du blev smittad och det skulle ta slut mellan er och du inte hittar nån som kan acceptera att du har herpes, då är personen inget att ha. Att inte vilja va tillsammans med nån pga dennes herpes är väldigt löjligt. Jag kan förstå om personen har HIV/aids, då handlar det om ens eget liv.. Men herpes är inte dödligt.

    Hoppas du blev lite klokare iaf, det är bara att fråga om det är nåt mer du vill veta :)
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 21:48
    #28
    Anonym (herpes..) skrev 2010-09-12 21:30:11 följande:
    Jag kan förstå om personen har HIV/aids, då handlar det om ens eget liv.. Men herpes är inte dödligt.
    Det jag menar är att, självklart är det inget fel med att vara tillsammans med nån som har HIV/aids utan jag förstår om man väljer bort sex i förhållandet pga det. Man kan ha ett jättebra föhållande utan sex, absolut!

    Ville bara förtydliga mig så det inte blir något missförstånd :)
  • Anonym (herpe­s..) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 17:33
    #34
    Anonym (har oxå) skrev 2010-09-13 11:02:21 följande:
    Har läst tråden och till min förvåning verkar många tro att herpes inte smittar om man inte har blåsor. Detta är FEL!!

    Herpes smittar hela tiden, men mest under utbrottet. Man kan dock bära på viruset utan att någonsin få utslag. Enda sättet att garantera att man ej blir smittad är att använda kondom.
    Har du nån källa på det? :) Jag har hela tiden fått höra att det bara smittar när man har blåsor...
Svar på tråden Herpes, har så jäkla ont...