• Äldre 30 Aug 23:03
    17110 visningar
    9 svar
    9
    17110

    Allmän förskola och föräldraledighet

    Har börjat skola in på förskola (allmän förskola 15 tim/vecka som erbjuds barn from hösten det år de fyller tre år - avgiftsfri, men ingen plats under jullov och semestertid). Har varit hemma i tio månader nu och är i nuläget helt föräldraledig ytterligare ett par månader.

    Funderar lite kring hur det fungerar med föräldrapenning under den här tiden. Har hört att man kan ta ut det på heltid trots att barnet är på förskola, just när det är den allmänna förskolan på 15 tim/vecka som är aktuell. Någon som vet? Jag har tidigare trott att man alltid måste vara med sitt barn huvuddelen av dagen för att ta ut föräldrapenning. Är det något jag har missat? Det är ju inte förrän i slutet av oktober som vi haft vårt barn i ett år och behöver tänka på att bevara vår SGI så för den sakens skull känns det ju än så länge lugnt.

  • Svar på tråden Allmän förskola och föräldraledighet
  • Kamika­zee
    Äldre 30 Aug 23:10
    #1

    Du har alltså två barn? Ett storasyskon som är över tre år och ett litet som du är hemma med nu? Jag antar att du tar ut föräldrapenning för ditt yngre barn? Isåfall påverkas inte föräldrapenningen alls om ditt äldre barn går på förskola och det gäller oavsett om ditt äldre barn går på allmän förskola eller om du skulle betalat för att låta ditt barn gå 15 timmar/v.


    Om du däremot tänkt ta ut dagar för det barn som ska gå på allmän förskola så får du inte ta ut fp just för de timmar som ditt barn är på förskolan.


    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11 Noel 20100615 kl 15.09
  • Äldre 31 Aug 10:49
    #2

    Nej, jag har ett barn som är adopterat... Puffar tråden litegrann... Någon annan som har hört talas om att det skulle gå att få föräldrapenning även om barnet är på allmän förskola? Har nämligen hört det av en annan adoptivförälder som bestämt hävdade att det var så.

  • Äldre 31 Aug 15:00
    #3

    Ingen aning.  Vad säger FK?

  • Äldre 31 Aug 15:21
    #4
  • Äldre 31 Aug 15:23
    #5

    Jag kommer växla jobb och FP framöver och sonen ska gå 12 timmar i veckan. Ingen har reagerat när jag har sagt att jag jobbar kväll och jag har talat både med personal och rektor. När det gäller allmän förskola så handlar det om barnets rätt till pedagogisk verksamhet, oavsett var föräldrarna gör.

  • Äldre 31 Aug 15:25
    #6

    Och här en tråd som jag startade i ämnet . Hoppas att de som svarade har rätt, annars får vi också problem! www.familjeliv.se/Forum-3-26/m53214410.html

  • Tufsel­ina
    Äldre 1 Sep 18:40
    #7

    I vår kommun kan man inte vara föräldraledig full tid och samtidigt ha barnet man är föräldraledig med på förskola, det spelar ingen roll att det är 15 timmar det gäller, sk Allmän förskola. (enda undantaget är vid inskolning men det är under en begränsad tid) Har man däremot ett arbete som Chatnoir så tar man ju inte ut full föräldrapenning och barnet kan i alla fall få sina 15 timmar på förskolan trots att mamman är ledig de timmarna.

    Såhär står det på FK: Föräldrapenningen ska ge en förälder möjlighet att avstå från sitt arbete för att ta hand om sitt barn. Det innebär att du inte kan få föräldrapenning om du inte har barnet i din vård. Det finns några undantag. Båda föräldrarna har rätt till föräldrapenning när de deltar i föräldrautbildning för blivande och nyblivna föräldrar. En förälder som har föräldrapenning och läggs in på sjukhus har rätt till föräldrapenning för de första sju dagarna av sjukhusvistelsen trots att man inte vårdar barnet.

  • Äldre 2 Sep 08:35
    #8

    Jag skickade ett mail till FK och frågade vad som gällde. Här är min fråga och svaret::

    Vad händer med min föräldrapenning om jag
    > skulle låta honom vara på förskola dessa timmar, men inte
    > går tillbaka och arbetar? Sänks den, eller får jag behålla min
    > föräldrapenning?

    "Svaret beror lite på om ni har haft barnet i er vård kortare tid än 1 år eller längre. Har det varit kortare tid så påverkas inget. Men är det längre tid än 1 år så måste du ju ta ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka för att inte din sjukpenninggrundande inkomst ska sänkas.

    Eftersom du i så fall inte tar hand om barnet hela dagen så kan du heller inte begära 1/1 föräldrapenning dom aktuella dagarna om det är så att du tar ut sjukpenningnivådagar. Tar du däremot lägstanivådagar dessa dagar så kan du fortfarande begära 1/1 ersättning under förutsättning att han inte är på förskolan mer än 7 timmar/dag. Tänk på att för att kunna ta ut lägstanivådagar så måste ni först ha tagit ut minst 180 sjukpenningnivådagar"

    Jag tycker svaret är lite kryptiskt, men i första stycket står det att inget påverkas...Men i andra stycket verkar det annorlunda. Men jag vet såna som fått full ersättning.

  • Nimbus
    Äldre 2 Sep 09:06
    #9

    Bra att detta kom upp, för jag har också tänkt att vårt barn ska få gå 15 tim. allmän förskolan till våren och att jag då ska vara hemma under tiden. Jag har antagit att  jag får ta ut fp 3/4 av dagen. Jag ska kolla med fk också.

Svar på tråden Allmän förskola och föräldraledighet