• Katriin

    Någon som vill hjälpa mig med en skoluppgift inom vården

    Jag sitter just nu med skolarbete och jag har skrivit hittat en del svar men skulle vilja veta om det finns någon som vill hjälpa mig lite? Jag skulle vilja utvecka det jag har lite bättre, mer fakta, svaret ska vara på ett sådant sätt att någon som inte läst om vård ska förstå.

    1)Vad betyder orden vård och omvårdnad, samt vad innebär vård och omvårdnad?


    Ordet vård betyder att man bryr sig om någon, ansvara för, akta, beskyddar. Ordet finns inom även inom tandvård, kriminalvård,sjukvård och fotvård också där ser vården lite olika ut beroende på verksamheten men trots detta ska alla människor oavsett kön, ålder mm ha rätt till samma villkor när det kommer det vård.


    Omvårdnad handlar om att se hela människan (helheten) som innebär att se det fysiska, socialt, psykiska, kulturellt och andliga. Orden omvårdnad handlar om att ex hjälpa människor med saker som dom inte längre klarar av att göra själv.

    2) Vad betyder orden omsorg och social omsorg, samt vad innebär omsorg och social omsorg ?

    När man pratar om omsorg så betyder det att man visar någon ex omtänksamhet. Begreppet omsorg kan man prata om i olika länder och kan då betyda olika saker ex i tyskland så när man pratar om omsorg då pratar man om att sörja någon medans i England innebär det att bry sig om någon.

    3) 


    Beskriv likheter och skillnader mellan omvårdnad och omsorg.

    Inget svar ännu!

    Sen har jag även lite mer svar som jag inte skrivit in ännu:
    Vård är professionellt omhänderta sjuk och skadade. Omvårdnad är det praktiska arbetet och vetenskapliga studiet av sjuksköterskans arbete samt teoribildningen kring detta. Omsorg brukar syfta på offentlig omsorg, som barnomsorg, äldreomsorg och handikappomsorg. Social omsorg består av vård, äldreomsorg, stöd till missbrukare, stöd och service till personer med handikapp och även individ- och familjeomsorg.

    Behöver hjälp att få ihop allt detta och kanske mer =) TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!!


    Social omsorg står för att man ska ge stöd och hjälp till olika människor som behöver det. Det kan ex vara någon familj som lever med ett funktionshindrat barn i familjen och behöver på så vis lite extra hjälp för att kunna leva ett så normal liv som möjligt.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 19:56
    Ser nu att texten har hamnat på lite fel ställen men ni kanske förstår ändå!
  • Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig med en skoluppgift inom vården
  • leia83

    exakt vad ær det du ær ute efter? Du har ju redan beskrivvit en hel del. 

  • Apmor2

    vi börjar grammatiskt : " Ordet finns inom även inom tandvård," ta bort det första inom!
    "
    l samma villkor när det kommer det vård." det ska väl vara: när det kommer till vård!

    "
    människan (helheten) som innebär att se det fysiska, socialt, psykiska, kulturellt och andliga."

    om du använder fysiska, psykiska och andliga så ska även kulturellt och socialt sluta med a, alltså kulturella och sociala

    nu hinner jag inte mer, dax o springa iväg till jobbet...

  • Stenbocken 97

    Hej är det någon som kan hjälpa mej med vård och omsorgs läxa och en fråga

    Vad är det är viktigt att en vårdtagare har ett funderande social liv ???

    Och vad inne bär vård och om sorg ???

  • Apmor2
    Stenbocken 97 skrev 2017-08-23 17:52:57 följande:

    Hej är det någon som kan hjälpa mej med vård och omsorgs läxa och en fråga

    Vad är det är viktigt att en vårdtagare har ett funderande social liv ???

    Och vad inne bär vård och om sorg ???


    Antar att första frågan är: varför är det viktigt att vårdtagaren har ett fungerande socialt liv?

    Ja för att då mår vårdtagaren bra på ett psykosocialt sätt. Och man mår bra och är glad så bildar hjärnan lyckohormoner och det är bra för att hålla smärta i schack och depressioner borta.
Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig med en skoluppgift inom vården