• Kabbela

    Första kontakten med AC

    Hur fungerar det med AC vid första kontakten?
    Är mötet där man väljer land över telefon? eller finns det möjlighet att åka dit för ett möte?
    När man läser på på hemsidan får man en så stel och hård bild, jag är faktiskt mer nervös för det än hemutredningen..

    Snälla berätta hur det gått till för er!

  • Svar på tråden Första kontakten med AC
  • Angla

    Att få ett personligt möte är ytterst ovanligt idag så som jag förstått det. Vi fick dock det, när vi ba datt få lämna in hemutredningen personligen. Men det fanns inte tid att diskutera alla länder. Vi hade redan bestämt oss och vi pratade lite om det.

    När hemutredningen är klar och inskickad går AC igenom i en grupp och diskuterar vilka länder som skulle kunna pasas er bäst utifrån helheten i er hemutredning. Efter det kontaktar AC er och sen återstår väntan innan ni startas upp till det snababste landet av de ni godkännt.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • jansson77

    Hur fungerar det med telefonsamtal. Både jag och min man vill ju vara med i samtalet och prata och lyssna båda två.....
    Bokar man en telefontid/telefonmöte?

  • Kabbela

    Puff puff Glad,  det undrar jag med!
    Det verkar vara en välbevarad hemlighet om hur detta samtal går till Flört

  • Penapöna

    För oss var det inte direkt något möte när vi bestämde oss för land. Det var snarare en rad telefonsamtal med AC, korta som långa, och diskussioner här hemma som gjorde att vi bestämde oss.
    Vid första samtalet med AC så ringde jag o sa att vi funderade på adoption, då började den vi prata med prata på, fråga hur gamla vi är, var vi bor, om vi kontaktat kommunen, om vi står i kö, om vi läst på om länder o s v. Sen tror jag nog att det var nåt vi borde göra som AC sa, det kan ha varit se till att anmäla oss till obligatoriska kursen eller nåt likande. Så det gjorde vi och sen när det kändes som dags för nästa steg ringde vi igen.... o s v. ......
    Vi har även varit där o träffats där, visade upp livsboken innan vi skickade den till Sydafrika, även varit där o hämtat dokument. Ser ut som en vanliga tråkiga kontorslokaler med små grupprum. Det finns en soffa med en bokhylla med lite adoptionsinformationsbroschyrer i och en hylla brevid receptionen med barnböcker om adoption man kan köpa.

    Vill ni prata båda två i telefon samtidigt är det väl bara att lyfta på 2 lurar där hemma. Fast det kanske också kan vara bra att ni pratar olika gånger med dom i telefon, även om man är ett par med samma mål är man ju ändå olika människor som behöver fundera på egen hand också om länder tex. Och det kan ju vara skönt att prata utan att den andre hör.

    Prata länder vill AC helst inte göra innan man har utredningen färdig, då de svart på vitt kan se ens olika förutsättningar. Men jag har inte hört talas om någon som bokar tid för detta samtal utan man ringer dom på deras telefontid och hoppas få tag på dom.

  • Zabka

    Vi (snarare min man) blev uppringa av AC när de hade läst igenom vårt medgivande. De pratade ungefär i tre kvart om olika alternativ och länder. Jag ser det inte som något problem att inte båda var med. Han har ju återberättat allt om deras samtal och så har vi diskuterat vidare själva. 

  • Kabbela

    Vår hemutredning är klar och vi väntar bara på att AC ska höra av sig. Jag är säker på att det löser sig till slut.  Detta med val av land har verkligen blivit en "jätte" grej hemma hos oss.. Det skulle kännas så mycket bättre om man kunde sitta ner med någon utomstående och gå igenom dom olika alternativen. Jag vet att man kan läsa sig till det mesta på AC sida, men ibland kan det vara andra saker som spelar in i valet av land.

  • Kabbela
    jansson77 skrev 2010-09-15 08:42:30 följande:
    Kabbela: Vilka länder funderar ni på, är ni oense?

    Vi är lite oense, men vi vill ju båda ha barn och det spelar ingen roll vart ifrån! Det handlar mer om hur lång tid det tar, och andra saker som jag inte vill ta upp på FL.  

  • Selma1966

    Många telefonsamtal och mail fram och tillbaka blev det. Men mailen tog tid att få svar på som sökande. Däremot var de snabba när det var resebesked och mer akuta frågor sista månaderna. Eftersom jag och min man växlade av att ta samtalen så fick båda möjlighet att ventilera funderingar. Det går ju inte snabbt så man hinner kontakta AC många ggr innan det är dags - och man hinner ändra vissa saker och önskemål på vägen Hemutredningen var bra mycket värre och mer närgången... Men tankeväckande och lärorik på sitt sätt. AC är mer affärsinriktade och administrativa... Hemutredningen var mer känslosam och som att gå till en psykolog som försökte lista ut vad du dolde... Vilket de givetvis måste försöka lista ut för barnets skull... så det var det värt

  • jansson77

    För vår del var hemutredningen inga problem alls, vi hade inte så mycket att berätta om, kan dock hålla med om att dom försökte finna saker man dolde men det inte fanns nåt att forska i

Svar på tråden Första kontakten med AC