• Anonym (Tyresö)

    Kan vi lite på dig Ulf?

    Hej Ulf,

    Den 13 augusti svarade du mig på den fråga som jag ställt gällande barns rätt av välja skola. Jag var besviken på att det finns ett undantag i skollagen som gör att barn med särskilda behov inte har en självklar rätt att välja skola.

    Du svarade mig att alla elever självklart ska ha rätt att välja skola, och att Regeringen i den nya skollagen som Riksdagen har röstat ja till och som börjar gälla 2011 inför denna regel. Du påstod att från och med nästa år måste kommunerna skjuta till extra pengar till en friskola så att de har möjlighet att ta emot alla elever.

    Ditt svar är inte korrekt. I den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet som är undertecknad av Fredrik Reinfeldt 18 mars i år framgår att hemkommunen inte behöver lämna bidrag för det särskilda stödet, till ett barn med omfattande behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.

    Det är alltså ingen förändring från tidigare. Den enda förändring som har införts i den nya skollagen är att föräldrar och friskolor kan överklaga beslutet. Men jag tror att du förstår att om kommunen har laglig rätt att vägra särskilt stöd så är det i praktiken svårt att överklaga dessa kommunala beslut.

    Jag vet inte om ditt felaktiga svar beror på att du är okunnig på området eller om du medvetet svarar fel (för att fånga väljare?). Jag noterar hursomhelst att ditt felaktiga svar ligger kvar i tråden och att du inte bemödat dig för att rätta uppgiften. Det tycker jag är trist att se.

    Det känns fånigt att jag måste starta ytterligare en tråd i ämnet men du har vägrat att svara mig så jag ser inget annat alternativ.

  • Svar på tråden Kan vi lite på dig Ulf?
Svar på tråden Kan vi lite på dig Ulf?