Inlägg från: Anonym (jossan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur mycket kan vi låna? (Bolån)

    Vi går i hustankar men har ännu iinte besökt banken för lånelöfte. Är väldigt sugna på att bygga nytt (inget flådigt)... Men klurar lite på vad vi faktiskt kan få i lån. Sambon tjänar 35 000:- före skatt och jag 23 000:-. Sen har vi lite sidoinkomster på ca. 75 000:- före skatt /år. Har ca. 200 000:- att lägga in kontant. Jag har studielån på 340 000:- och sen har sambon billån på 250 000:-. Två vuxna, inga barn.

    Vad tror ni vi kan få låna? Kvalificerade gissningar, efsm ingen faktiskt kan veta

  • Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men det där med 15%....det är väl bara riktlinjer som jag förstått det? För på Swedbanks hemsida (som vi har) står det såhär;

    "Du kan låna till 90 procent av köpeskillingen/marknadsvärdet av den bostad du vill låna till. Resterande 10 procent är kontantinsatsen som du själv betalar."

    Och hos Nordea;

    "Du kan låna upp till 90 % av bostadens värde till bunden ränta från 3 månader och uppåt."

  • Anonym (Kaffedraken)

    Blir till att flytta då Här i Göteborg får man knappt ett hus för de pengarna...och då letar vi ända ner till Onsala.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Puchahontas skrev 2010-09-06 09:04:40 följande:
    När båda har fast jobb, inga kreditanmärkningar och visar att man kan spara pengar så kommer ni få lån. Pga ändrade regler så kommer ni kunna låna 85% (from 30 sept enligt SBAB). På SBABs hemsida kan du enkelt räkna ut hur mycket ett lån kostar beroende på räntenivå, kontantinsats osv.  Du kan även ansöka om ett lånelöfte som gäller i 6 mån, helt kostnadsfritt och utan förbindelser.
    Fast jag kollade upp det där och de 15% är bara rekommendationer, inget tvång för bankerna. Flera banker kräver bara 10%. Och redan innan rekommendationerna kom så var det flera banker som lånade ut MER än 90% av summan bara kalkylen gick ihop. Men det kan man inte räkna med

    Ska kolla sbab's hemsida och räkna!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2010-09-09 10:47:39 följande:
    Ja, försökt med en annan bank! Vi fick lånelöfte på 5 milj. till vårt husbygge och vi har bara 42000 kr kvar efter skatt tillsammans.
    Hur mycket lade ni in kontant då?
    Anonym skrev 2010-09-09 10:19:16 följande:
    jag och sambon har in ca 52 000 efter skatt varje månad sen var tredje månad får han skott. vi gjorde en kalkyl hos banken om att bygga nytt och när huset var betalt varje månad så skulle vi ha 36 000 kvar varje månad, men fick nej. för dom ville se oss spara mer. vi tänkte bygga nytt och sambon jobbar i branchen och kan bygga mycket billigare än att få det heltklart och skulle sen värdera om huset för att sen komma ner till noll i toplån. men det var stenhårt nej på den banken. men vi tänkte avakta lite och sen byta bank. fick lånelöfte på 4,3 milj på en annan bank, men där kan man inte låna till att bygga nytt.   
    Har ni någon kontantinsats sparad då?
Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)