• Anonym (Blyger)

    Är inte så framåt som jag skulle vilja vara

    Hej
    Jag har svårt att ta för mig och låta min röst höras i grupper när jag umgås privat (på jobbet däremot så går det mycket bättre men jag vet inte varför) och jag vill väldigt gärna bli mer framåt och våga ta för mig,


    En av orsakerna är att jag är livrädd för att misslyckas eller att göra bort mig. Det ger mig ångest och gör så att jag inte vågar ta steget.
    Det bottnar delvis i att jag i grundskolan råkade ut för mobbare som ofta försökte göra mig till åtlöje inför klassen, jag hade vänner som ställde upp för mig men tyvärr gjorde mobbingen att jag inte vågade vara mig utan hellre följde med i strömmen.

    Jag har blivit mycket säkrare i situationer då jag vill säga vad jag tycker men jag skulle vilja ha tips på vad jag kan göra för att bli ännu säkrare?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Är inte så framåt som jag skulle vilja vara
  • Mental tränare

    Hej,
    Den mobbning som du utsattes för i grundskolan påverkade din självkänsla väldigt mycket redan i tidig ålder och det är lätt att det sitter kvar. Om du tar ett djupt andetag och frågar dig själv om du tycker att du duger precis som du är oavsett prestation hur blir ditt svar då? Om du skulle misslyckas, vad skulle hända då? Är du en sämre person om du misslyckas med något?
    Det här med misslyckas skulle jag också vilja råda dig att försöka tänk om kring. Vad är egentligen att misslyckas? Ofta om man råkar göra något mindre bra så lär man sig ju något, så jag brukar försöka se det som något positivt. Direkt om en negativ tanke kring det jag gjort kommer upp så säger jag: "Nu kommer jag aldrig göra om det där, vad bra att jag lärde mig det". I min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ finns många övningar i hur du kan öka upp din självkänsla och jag rekommenderar dig varmt att göra dessa då du verkligen kommer att märka skillnad redan efter några veckor om du tränar ordentligt.

    Börja med att redan nu säga till dig själv': "Jag är värdefull precis som jag är".

    Mvh,
    Catharina

  • Anonym (Blyger)

    Tack för svaret och länken till din blogg, där har jag redan hittat mycket läsvärt!

  • Mental tränare

    Hoppas det går bra, tveka inte att höra av dig om det är något mer du undrar över.

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Är inte så framåt som jag skulle vilja vara