• Anonym (oroli­g)
    Äldre 8 Sep 14:47
    30056 visningar
    119 svar
    119
    30056

    blivit av med körkortet

    fick nyss samtal från sambon att han blivit av med körkortet!
    fortkörning!
    han var på väg till jobbet han är lastbils chaffis

    vad händer nu ??????

  • Svar på tråden blivit av med körkortet
  • Anonym
    Äldre 8 Sep 21:01
    #61
    En liten påväg skrev 2010-09-08 20:22:47 följande:
    Så nu vet vi att TS kille körde för fort forbi en skola?! Eller att han inte märkte att han körde för fort? Jag kan ärligt säga att jag inte tycker att det är sååå fruktansvärt om man liger i 141 på en 110 väg när det är bra sikt och fint väglag... Men pass på och hugg, det gör säkert saken bättre och TS känner nog att hon får svar på sin fråga :P
    Det är inte ok!Demon
  • Polly S
    Äldre 8 Sep 21:03
    #62
    En liten påväg skrev 2010-09-08 21:00:33 följande:

    Nej, jag tycker inte att det är OK att busköra vid en skola... Och jag känner mej ganska säker på att jag aldrig skrivit att jag tycker det heller (?)
    Klart att man är medveten om att man kör för fort, men man tänker väl som med så mycket annat "det händer inte mej". Och självklart får men ta konsekvenserna, jag har aldrig sagt något annat...
    Vad jag reagerade på var att du skrev att TS (antar jag att du menade) inte tyckte att det var viktigt att hålla hastigheten utanför skolor, och vi vet ingenting om huruvida det var vid en skola killen tappade körkortet...


     


    jag reagerar på att hon skriver att det var ett "misstag" -kör man så snabbt, alternativt blåser förbi en skola (de exempel jag tog eftersom det bör varit ngt sådant om han blev av med kortet istället för att få böter) utan att vara medveten om det ska man nog inte köra bil alls.
    är man medveten om det är det inget misstag.
    förstår du hur jag menar?
  • Äldre 8 Sep 21:19
    #63

    Jo, jag förstår hur du menar... Men jag kan även förstå när TS menar att det var ett misstag. Ibland ligger man på mer än man tror, av olika anledningar och nog vet man att man kör för fort men man tänker kanske inte på hur mycket för fort...
    Nåväl, jag hoppas att det löser sej till det bästa för TS...

  • lieva
    Äldre 8 Sep 22:17
    #64

    åh..det där hade jag inte ens tänkt på kan hända..Min sambo blir snart färdig lastbilschafför.. Ska ta ett etra snack med honom efter det här heta trådämnet!

  • Äldre 8 Sep 22:46
    #65

    Det är klart att man kan köra för fort av "misstag" eller? Tillexempel vid otydliga hastighetsförändringar och dylikt...
    Har inget körkort själv men vet att många vana förare ibland missar hastighetsskyltar där hastigheten ändras och det är inte alltid logiska hastigheter som är utsatta heller vilket kan försvåra att man upptäcker snabbt hur fort man ska köra. Försvarar inte fortkörare men visst kan man missa någon gång ibland... 

  • Lindre­as
    Äldre 8 Sep 23:04
    #66
    pyjamastrollet skrev 2010-09-08 22:46:25 följande:
    Det är klart att man kan köra för fort av "misstag" eller? Tillexempel vid otydliga hastighetsförändringar och dylikt...
    Har inget körkort själv men vet att många vana förare ibland missar hastighetsskyltar där hastigheten ändras och det är inte alltid logiska hastigheter som är utsatta heller vilket kan försvåra att man upptäcker snabbt hur fort man ska köra. Försvarar inte fortkörare men visst kan man missa någon gång ibland... 
    Nja... Om man missar skyltar så ska man nog inte vara ute och köra, det hör liksom till själva körningen att ha koll på vilka hastighetsgränser det är. Man kör inte för fort "av misstag", inte så fort att man blir av med körkortet åtminstone. Däremot kan det hända att man kör någon eller några kilometer i timmen för fort, men inte på ställen där man kan bli av med kortet.

    Och jo, jag har körtkort, kör för fort rätt ofta men är medveten om risken jag tar.
  • Äldre 8 Sep 23:11
    #67
    Lindreas skrev 2010-09-08 23:04:18 följande:
    Nja... Om man missar skyltar så ska man nog inte vara ute och köra, det hör liksom till själva körningen att ha koll på vilka hastighetsgränser det är. Man kör inte för fort "av misstag", inte så fort att man blir av med körkortet åtminstone. Däremot kan det hända att man kör någon eller några kilometer i timmen för fort, men inte på ställen där man kan bli av med kortet.

    Och jo, jag har körtkort, kör för fort rätt ofta men är medveten om risken jag tar.
    Jo fast jag menar på t.ex ställen där skyltningen inte är så tydlig (alltså lätt att inte se) och där det kanske inte är så lätt att upptäcka att de blivit ändring i hastigheten. Vet ett ställe där de har 50 väldigt kort bit av en 70 väg utan särskilt tydlig orsak eller skyltning (har läst mycket teori så jag vet reglerna man sätter begränsningar efter) och där är det lätt att missa om man kör där första gången. Polisen står där ofta och "skjuter" bilar just för att det är vanlig sträcka att missa på. Försvarar som sagt inte fortkörare och självklart skall man vara uppmärksam på skyltar men självklart kan det hända att man missar skymda skyltar och dylikt.
  • Anonym (mommy­)
    Äldre 8 Sep 23:16
    #68
    Scrapiz skrev 2010-09-08 20:36:11 följande:
    Klantig gjort av han men det är sådant som händer. Speciellt om de är lastbils chaffis. 
    Vad jag har hört så kan hans chef be/skriva att han behöver det i jobb så han har en möjlighet att få behålla det.
    Men det beror nog på hur mycket han har överträdigt hastigheten och vart.

    Ring polisen och hör med dem. De kan säkert hjälpa er.
    Om ni har tur i oturen kan det bli så att han får det indraget ett par månader. Då är det upp till hans chef att bestämma vad som händer med hans jobb.

    Prata med gubben så han pratar med chefen. Men va inte för arg på han. Han är nog det själv så det räcker.

    Jag håller tummarna för er att han får behålla det.

     
    Varför " speciellt " om det är en lastbilschaffis? Min sambo är lastbils chaufför och han kör enligt hastighetsbestämmelserna.  Bara en fundering.
  • Lindre­as
    Äldre 8 Sep 23:16
    #69
    pyjamastrollet skrev 2010-09-08 23:11:10 följande:
    Jo fast jag menar på t.ex ställen där skyltningen inte är så tydlig (alltså lätt att inte se) och där det kanske inte är så lätt att upptäcka att de blivit ändring i hastigheten. Vet ett ställe där de har 50 väldigt kort bit av en 70 väg utan särskilt tydlig orsak eller skyltning (har läst mycket teori så jag vet reglerna man sätter begränsningar efter) och där är det lätt att missa om man kör där första gången. Polisen står där ofta och "skjuter" bilar just för att det är vanlig sträcka att missa på. Försvarar som sagt inte fortkörare och självklart skall man vara uppmärksam på skyltar men självklart kan det hända att man missar skymda skyltar och dylikt.
    Fast jag kan inte alls hålla med om det. Skyltarna är synliga, de sitter så till, om det är en sträcka som är lätt att missa sitter det många gånger (inte alltid dock) någon extra skylt. Man skyltar ju inte dåligt bara för att sätta dit folk. Om hastigheten minskas från 70 till 50 så är ju dessutom skylten oftast stor också.

    Så nej, jag anser inte att man kan missa, då ska man inte köra bil...
  • Äldre 8 Sep 23:21
    #70
    Lindreas skrev 2010-09-08 23:16:54 följande:
    Fast jag kan inte alls hålla med om det. Skyltarna är synliga, de sitter så till, om det är en sträcka som är lätt att missa sitter det många gånger (inte alltid dock) någon extra skylt. Man skyltar ju inte dåligt bara för att sätta dit folk. Om hastigheten minskas från 70 till 50 så är ju dessutom skylten oftast stor också.

    Så nej, jag anser inte att man kan missa, då ska man inte köra bil...
    Jo men sträckan är bara på 50 meter sen blir det 70 igen och nej dom skyltarna sitter inte så synligt, jätte dumt jag vet. Fattar självklart att det inte är 50 där för att sätta dit folk men det är lätt att missa den ändringen om man inte kört där innan. Tråkigt men sant. 
Svar på tråden blivit av med körkortet