• Tufselina

    Rätt att ta vissa beslut???

    Hej!
    Om jag kommer hem med mitt barn, adopterat i ett land med svag adoption dvs adoptionen måste gå genom tingsrätten i Sverige innan den är klar, och mitt barn blir akut sjuk och inlagd på sjukhus får jag då fatta beslut om ex operation, medicin, vilken vård som ska ges (på läkares inrådan så klart).

  • Svar på tråden Rätt att ta vissa beslut???
  • Lättare

    Ja självklart, du har ju fått hem ditt barn o är vårdnadshavare du ska igenom rätten av ren form sak. Njut av din lille gullunge nu

  • Tufselina

    Tack "Lättare"!
    Jag har fått reda på av en socialhandläggare att man inte får fatta dessa beslut vilket jag tycker låter helt orimligt....var tvungen att höra med några här på FL för det finns så många kunniga här. Socialhandläggaren anser att det måste utses en överfömyndare som ska fatta dessa beslut angående ett barn där adoptionen inte gått genom i Sverige trots att detta är en ren formalitet. Vissa beslut får man ju inte fatta innan adoptionen är klar, ex lägga till namn och en del präster vill inte döpa barnet men när det gäller snabba beslut kan man ju inte vänta flera månader.

    Frågan gäller inte mitt barn utan är en följd av en diskussion som jag hade med en handläggare på en socialförvaltning i Sverige. Han ger sig inte och menar att han har rätt och tyvärr blir jag väldigt upprörd och har svårt att stå pall för hans argument och proffession.

  • Lättare

    Som jurist kan jag säga att socialhandläggarna har rätt MEN nu finns en klausul som säger att är det akut o fara för barnets överlevnad så är du ansvarig, adoptionen har gått igenom i födelselandet o du har fått resa hem med barnet. Du har alla papper med o en formsak i svensk tingsrätt. Fråga handläggarn vem som är ansvarig en fre kväll-må morgon när överförmyndaren inte är i tjänst utan ledig, ska barnet dö då för att du formellt inte är godkänd i rätten?

  • Tufselina

    Ok, tack, det ska jag göra.
    Vet du om det blir någon skillnad om föräldern inte hunnit få kontakt med handläggaren eftersom barnet blev sjukt direkt när de kom hem och handläggaren inte gick att få kontakt med pga semester?

  • en glad
    Tufselina skrev 2010-09-09 20:00:52 följande:
    Tack "Lättare"!
    Jag har fått reda på av en socialhandläggare att man inte får fatta dessa beslut vilket jag tycker låter helt orimligt....var tvungen att höra med några här på FL för det finns så många kunniga här. Socialhandläggaren anser att det måste utses en överfömyndare som ska fatta dessa beslut angående ett barn där adoptionen inte gått genom i Sverige trots att detta är en ren formalitet. Vissa beslut får man ju inte fatta innan adoptionen är klar, ex lägga till namn och en del präster vill inte döpa barnet men när det gäller snabba beslut kan man ju inte vänta flera månader.

    Frågan gäller inte mitt barn utan är en följd av en diskussion som jag hade med en handläggare på en socialförvaltning i Sverige. Han ger sig inte och menar att han har rätt och tyvärr blir jag väldigt upprörd och har svårt att stå pall för hans argument och proffession.
    Övrförmyndare? Definitivt inte .... förmyndare har bara med ekonomi att göra.... Särskilt förordnad vårdnadshavare därmot kan bli aktuellt, för barn i SVerige får inte vara utan juridisk vårdnadshavare. Det beror på vilka beslut ni har med er hem från barnets ursprungland. MIA Vet!
  • Angla

    Din handläggare har rätt om adoptionen INTE gått igenom i ursprungslandet och ni tex är "fosterföräldrar" i väntan på alla beslut. Dock måste man där ha ett beslut på att man är familjehem och får fatta alla beslut rörande barnet annars har socialen det ansvaret alt ursprungslandet om jag har förstått det hela rätt. Om adoptionen gått igenom i ursprungslandet är man oftast vårdnadshavare så som jag har förstått det. 


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Africa

    Det där låter väldigt byråkratiskt. Vi adopterade vårt första barn genom svag adoption och det tog några månader innan allt var klart i tingsrätten. Vi var på diverse undersökningar och behandlingar med sonen under den tiden och det var aldrig någon som ifrågasatte vår rätt att bestämma om det. 

    Jag minns inte om vi väntade med att lägga till förnamn och byta efternamn, men jag antar att det måste ha gjorts efter tingsrättens beslut. Tingsrätten är verkligen bara en pappersexcercis, ingen kontroll av lämplighet eller så eftersom det redan är gjort sedan tidigare.

    Däremot ska man egentligen se till att ha ett testamente så att inte barnet blir arvlöst om något händer under tiden.

  • Emeli
    Africa skrev 2010-10-24 16:05:20 följande:
    Det där låter väldigt byråkratiskt. Vi adopterade vårt första barn genom svag adoption och det tog några månader innan allt var klart i tingsrätten. Vi var på diverse undersökningar och behandlingar med sonen under den tiden och det var aldrig någon som ifrågasatte vår rätt att bestämma om det. 

    Jag minns inte om vi väntade med att lägga till förnamn och byta efternamn, men jag antar att det måste ha gjorts efter tingsrättens beslut. Tingsrätten är verkligen bara en pappersexcercis, ingen kontroll av lämplighet eller så eftersom det redan är gjort sedan tidigare.

    Däremot ska man egentligen se till att ha ett testamente så att inte barnet blir arvlöst om något händer under tiden.
    Ja, precis så var det för oss också. Efternamn byttes när adoptionerna hade gått igenom i TR. Dop, och ändring av förnamn genomfördes långt innan den formella adoptionen var klar Vi var ju vårdnadshavare.

    Om barnet anses vara familjehmsplacerat, kanske ni kan försölka få ut ersättning. Undrar vad handläggaren skulle sägaom det? {#emotions_dlg.djavulsk}

    Testamentet är viktigt. Glöm inte det.
Svar på tråden Rätt att ta vissa beslut???