• Piratpartist

    Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?

    Det finns många som jag som är oroliga över den här övervaknings hysterin som på gått under en längre tid. Som jag ser det så är inte ni trovärdiga i dessa frågor då ni inte kan förklara hur den personliga itregiteten skall skyddas. För med dessa lagar som är genomförda och dom som är på väg, så kan man kartläga alla mänskors liv. Medlarskyddet urholkas. Brev hemligheten sätts ur spel (För brev skickas nu mera för det mästa via Mail).


    Så varför vågar ni inte ta upp dessa frågor i Debatten?

  • Svar på tråden Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?
  • Folkpartiet

    Hej,


    Integritetsfrågor är viktiga för oss liberaler. Varje människa har rätt till en egen privat sfär. Samtidigt finns det en rad målkonflikter som måste hanteras, t ex mellan offentlighetsprincipen och integriteten, eller mellan polisens behov av att kunna utreda allvarliga brott och integriteten. Vi i Folkpartiet tycker att den personliga integriteten är så viktig att det bör ställas krav på obligatorisk förhandsgranskning av effekten för den personliga integriteten av alla nya lagförslag. Lagstiftaren måste tänka efter – före. Vi vill också ha ett starkare myndighetsskydd för integritet. Vi vill därför ersätta Datainspektionen med en bredare Integritetsinspektion och inrätta en dataskyddsmyndighet i EU.


     


    EUs datalagringsdirektiv, som du skriver om, handlar om att brottsbekämpande myndigheter ska få tillgång till uppgifter om tele- och Internettrafik för att utreda, avslöja och lagföra allvarliga brott. Endast uppgifter om själva trafiken registreras – alltså inte innehållet. Det handlar alltså om t ex vilket telefonnummer som har ringts upp och hur länge samtalet varade, däremot ingen information om samtalet. När det gäller Internet kan trafikuppgifter ge information om huruvida en dator har varit uppkopplad mot nätet, men inte vilka webbsidor som har besökts.  


     


    Så det är inte riktigt så illa som du beskriver det. Uppgifterna ska vara skyddade och endast tas ut vid brottsmisstanke. Det ska krävas konkreta brottsmisstankar och Folkpartiet har fått gehör inom Alliansen för att Sverige ska välja minimilagringstiden sex månader. Uppgifter som tas ur registret för spaningsändamål i brottmål ska också förstöras om det visar sig att spaningen inte ger något.


     


    Datalagringsdirektivet har inte införts i svensk lagstiftning ännu, eftersom vi anser att lagförslaget måste analyseras ytterligare. Sverige har bötfällts för det i EU-domstolen, men Alliansregeringen är beredd att ta den kostnaden hellre än att lägga fram ett bristfälligt lagförslag som kan hota integriteten.
  • Piratpartist

    Låter Bra! Men inte svar på frågan.

    Därför undrar jag igen om nu det är viktiga frågor, Varför ni inte fört frågorna i debatterna?

  • Folkpartiet

    Hej igen,
    det beror på vad du menar. I alla sammanhang där integritetsfrågorna. eller än mer specifikt datalagringsdirektivet, diskuteras så driver vi förstås våra åsikter och gör det med stor kraft.


    Om du däremot menar att frågan inte har varit så aktuell i valrörelsen så kan jag förstås hålla med dig om det. Men det finns ju en massa viktiga frågor där vi partier har utvecklade ståndpunkter och driver dem i olika beslutsfora, men som som inte debatteras så stort i själva valrörelsen.


     


     


     

  • Piratpartist

    Ja i valrörelsen. Borde ha uttryckt mig bättre där. Men tack för svaret.
    Som jag tolkade som att det är ingen högprioriterad fråga. Så om det står mellan att få igenom betyg från lägre årsklasser eller allas rätt att slippa bli övervakade och ev. kartlagda genom Lagar så är det betygen som vinner.

    Mitt val är klart.

Svar på tråden Varför vågar ni inte ta upp frågan om Datalagringsdirektivet i debatten?