• Anonym (Ekonomen)

    Ökade kostnader med Alliansens politik

    Jag skulle vilja höra bakgrunden till att Alliansen har av avreglerat Bilprovningen trots att priserna kan fördubblas och glesbygden riskerar nedläggningar? I Finland ökade priserna med 200 % efter avregleringen och i Sverige så pratar redan de nya aktörerna om prisökningar på mer än 100 %.

    Jag står till 100 % bakom privatisering om det leder till förbättringar. När det gäller Bilprovningen så upplever jag att den har fungerat bra och då vill jag inte acceptera att det blir dyrare. Detsamma gäller apoteket som jag tyckte fungerade ganska bra men där medicinen nu har blivit dyrare.

    Så ge mig ett svar. Varför privatiserar ni verksamhet när det leder till högre kostnader för oss konsumenter? Finns det annan verksamhet som ni kommer att privatisera om ni vinner valet?

  • Svar på tråden Ökade kostnader med Alliansens politik
  • Folkpartiet

    Jag tycker att man lika gärna kan vända på frågan - varför skulle ett enda företag ha monopol på all bilprovning i Sverige? I alla andra sammanhang vet vi ju att konkurrens mellan företag gör att de anstränger sig lite extra för att få och behålla sina kunder. Vi tror att när fler företag får besiktiga bilar kan det leda till fler ställen för oss bilägare att besiktiga bilen på, längre öppettider och bättre service.

    Eftersom du också skriver lite om Apoteket vill jag berätta att uppemot 170 nya Apotek kommer att ha öppnat vid årets slut, enligt bedömningar från Sveriges Apoteksförening. Det klart att så många nya Apotek betyder mycket för oss när det gäller att snabbt och smidigt få hjälp med receptbelagda mediciner av kunnig personal!

    Hur priserna och kostnaderna för bilprovningen respektive läkemedel utvecklas tror jag att det är för tidigt att säga än, eftersom vi förändringarna trädde i kraft ganska nyligen. Men generellt sett brukar konkurrens mellan olika företag leda till lägre priser, inte högre.

Svar på tråden Ökade kostnader med Alliansens politik