• Hamnkrumelur

    Är det okej enligt dig att använda dunjacka, skinn & mockaskor, päls osv?

    Alltså kläder och skor som är gjorda av päls, skinn, dun och fjädrar från djur.


    Ja säger självklart ja till det. Det finns inget varmare än en dunjacka. Inget konstgjort material kommer ens i närheten. Du går inte att ersätta med något annat material som är lika bra.

    Samma med skor. Jag har provat konstgjort material i skor. Gav inget skydd mot regn och snö. Allt gick bara igenom. Det måste vara äkta skinn eller mocka. Äkta vara håller värmen.

    Päls är enligt mig inte nödvändigt. Det använder jag aldrig. På min dunjacka så har jag en fejkad pälskant. Aldrig äkta päls.

    Mitt svar blir annat eftersom jag inte använder päls överhuvudtaget.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej enligt dig att använda dunjacka, skinn & mockaskor, päls osv?
  • Cornellia

    Ja om behovet finns, dvs man behöver verkligen en riktigt jävla varm jacka, då tycker jag att det är okej att köpa dunjacka, använda vargskinnspäls osv.

    Men ofta känns det onödigt, dom flesta bryr sig inte om funktionen utan mest designen, och då tycker jag att man kan välja en med fejk.

  • Kazeer

    Annat.

    Päls använder jag inte. Jag fick en minkpäls av svärmor men den fick hon tillbaka. Dunjacka känner jag inget behov av att köpa. Däremot vill jag ha äkta skinn i mina skor.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hamnkrumelur

    Jag struntar i designen. Det är värmen och kvaliten jag är ute efter.


    Vår svenska vinter kräver äkta skinn och mockaskor. Konstgjort material är värdelöst.


    Svenska vintern kräver kanske inte dunjacka om man bor i södra Sverige men här i norr behöver man det.

  • snillis

    Annat

    Vissa saker - ja, te x skor och skinnjackor där djuren föds upp för maten och skinnet blir en restprodukt eller vad man skall säga. Lite mer meningsfullt, eller vad man skall säga.
    Vissa saker - nej, te x päls där djuren föds upp endast för pälsen. 

  • Cornellia
    Hamnkrumelur skrev 2010-09-11 20:48:19 följande:

    Jag struntar i designen. Det är värmen och kvaliten jag är ute efter.


    Vår svenska vinter kräver äkta skinn och mockaskor. Konstgjort material är värdelöst.


    Svenska vintern kräver kanske inte dunjacka om man bor i södra Sverige men här i norr behöver man det.


    Ibland kanske, om man är frusen Då ser jag heller inga problem med att köpa det. Men typ att köpa KanadaGås jackor bara för märket, ja du fattar

    Min mamma har en superfin, snorvarm vargskinnspäls. Jag ser inte varför hon inte skulle använda den när hon fryser, men hon törs inte. (dock kanske jag inte tycker att man ska KÖPA en vargskinnspäls idag)
  • Ezder
    snillis skrev 2010-09-11 20:52:31 följande:
    Annat

    Vissa saker - ja, te x skor och skinnjackor där djuren föds upp för maten och skinnet blir en restprodukt eller vad man skall säga. Lite mer meningsfullt, eller vad man skall säga.
    Vissa saker - nej, te x päls där djuren föds upp endast för pälsen. 
    Fast så är det väldigt sällan i modernt jordbruk. Jag ska inte svära på det för det var länge sedan jag läste på, men är ganska säker på att hudarna inte tas omhand på slakterierna generellt, och att många djur föds upp för just skinnet (och då menar jag inte päls).

    Röstade nej, tycker inte att sådana produkter är ok men samtidigt finns det lägen där man kan ha tillräckligt starka skäl att göra saker som inte är ok, t ex köpa skinnskor om det är det enda man får tag i som är bekvämt nog att leva ett aktivt liv med mycket promenader som man vill eller så.
  • enny signatur

    Nej eller nja. Jag tycker inte det är ok att döda eller skada för att få kläder, men därmed inte sagt att man inte ska få använda det som redan finns och dylikt.
    Dunjacka ser jag en vits med (men jag väljer bort det, trotts det!). skin ser jag ingen vits med. päls är ju också varmt men känns än värre..

  • Namnam

    Jag röstade Ja!

    Så länge vi äter kött så är det slöseri att inte ta vara på skinnet MEN jag tycker det är onödigt med skinn och pälsar från djur som ej används som föda.

  • rosen76

    Nej. Inget av de. Och man behöver inte alls ha dunjacka för att det är svinkallt. Jag bor LÅNGT upp i landet och vintrarna är kalla här. Har en jacka som inte har dun och den är jättevarm och skön.:)

  • annca

    Annat. Tycker det är rätt stos skilnad på päls och läder. Ko-kött äter man ju. Man äter inte mink eller räv...

    Läder: Ja, självklart.

    Dun: mjae... gllar inte dun helt enkelt. För bylsigt som klädmaterial och för varmt som täckesfyllning.

    Päls: skulle aldrig i livet köpa en nyproducerad päls, men kan tänka mig att använda en gammal ärvd (Och med gammal menar jag typ 40-50 år gammal)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Caranlachiel

    Gör precis som TS, aldrig äkta päls men gärna skinn och läder.


    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Namnam

    Sinn päls och mocka är iofs samma sak
    Mocka = insida
    Päls = Utsida
    Skinn = Utsida med bortrakad päls

    Sedan kommer används dessa från olika djur oftast ko gris lamm get och kanin

  • kalmarpiraten

    Man ska ju inte luras att tro att skinn- och läderproducenterna bara föder upp djuren för hudarnas skull utan självklart tas varenda jävla gram av hela djuret till vara. Köttet tas till vara för människoföda och inälvor och benstomme mals ner till föda för andra djur bl a katter och hundar.

    Så oavsett om man köper skor, stövlar, handskar, jacka eller liknande eller vill ha bil med skinnklädsel så är det enl mig helt ok.

    DÄREMOT - att själva garvningen orsaker enorma miljöpåverkningar är en annan fråga.

    Slavarbetare gör ko till sko
    Slavarbete, djurplågeri och cancerframkallande ämnen. Lädret som finns i våra skor har sällan ett vackert ursprung. Råd & Rön har granskat lädrets väg från djur till färdigsydd sko.
    www.radron.se/granskningar/fran-ko-till-sko/


  • BurningDiamond

    Jag är en dålig människa.
    För mig personligen (jag struntar i vad andra gör, det är mellan dem och deras samvete) är det inte OK med dun, päls, läder osv. Trots detta så tycker jag bra mycket bättre om skinnskor än syntet, och jag älskar mina duntäcken!.
    Jag gör dock mitt bästa för att inte köpa denna typen av produkter, och kan ju tycka att de produkter jag redan äger får jag använda tills de faller i bitar. Det blir ju ännu mer dubbelmoral att göra sig av med produkterna såhär i efterhand.

    Päls är jag helt emot och har aldrig ägt något med päls eller pälsdetaljer.

  • Pretorian IV

    Kör MC, och det finns inga skydd som är bra som ett äkta läderställ, så är det bara!

  • Zadre

    Så länge det kommer från ett djur där så gott som allt tagits tillvara på så är det lugnt för min del.

  • Annelie 76

    Det finns inget bättre material än ull. Varmt och gosigt när det är kallt. En yllepäls är också väldigt skön.

    Jag tycker däremot att det räcker med päls och skinn från bruksdjur dvs kor, får, ren etc. Att föda upp djur enkom för pälsen är onödigt.

Svar på tråden Är det okej enligt dig att använda dunjacka, skinn & mockaskor, päls osv?