• Anonym (Kaffedraken)

    Vilken är den bästa bilbarnstolen enligt dig?

    Jag har haft fyra olika... AktaGraco duoflex va jag inte nöjd med! Britax twoway va jag väldigt nöjd med från att sonen va 3,5 år, men tycker inte den passar småbarn. Britax Secura är jag jättenöjd med! Den nyaste jag har är Britax multi-tech, den kostade 3000kr. Är än så länge mest nöjd med den, kan verkligen rekommendera den!
    Britaxstolarna är godkända till 25 kg på alla platser, duoflexen 25 kg i fram och 18 kg i bak.

  • Anonym (Kaffedraken)
    FruNaftra skrev 2010-09-12 09:25:44 följande:
    Men vad bra. Så man kan ha den framåtvänd också?
    Antar att du menar multi-techen...Nja... Den är godkänd för att användas framåt oxå, men det väger dubbelt så mycket som en bältesstol. Vill man att sin unge ska få den extra tyngden på sig i en krock kan man ju använda den framåt. Jag använder inga kombistolar framåtvänt, när barnet inte länge kan åka bakåtvänt blir det en riktig bältesstol som funkar tills barnet kan åka helt utan.
    gullunge1 skrev 2010-09-12 09:33:00 följande:
    dessutom så räcker den upp till ca 7 år som man kan jystera nack kudden och höja den ganska högt. har en som väntar på min dotter. tänkte byta om ca 1 månad när hon e 7 månader
    Tror att väldigt få barn kan åka bakåtvänt i den till 7 år, men du menar kanske framåtvänt? Min 5-åring är lite för lång för den, men lillebror är lite mindre så han bör kunna åka i multi-techen bakåtvänt tills han är mist 5 år!
    FruNaftra skrev 2010-09-12 09:25:44 följande:
    .
    Känns säkrast att köpa helt ny. Har tittat på begagnatmarknaden men de flesta verkar vara sisådär 3 år gamla och då måste man väl byta ut den redan efter 2 år...kanske när man fortfarande vill använda den? Nä då är det väl bättre att köpa nytt.
    Jag skulle absolut köpa en ny stol, man vet aldrig om säljaren är ärlig! En fast bakåtvänd stol har däremot en hållbarhetstid på 8-10 år, så man kan använda den till två barn iaf!
  • Anonym (Kaffedraken)
    gullunge1 skrev 2010-09-12 09:52:48 följande:
    cicci85 - jo ja menade framåt. de e ju första barnet ja har nu o hon e ju bara 6 mån drygt så vi har inte kommit så långt än hehe. man resonerar säkert helt annorlunda när de e dags o vända den.
    jag prata bara med dom på både babyproffsen o babyland o dom sa att den va så bra just som den håller till typ 7 år. därav köpte vi den + att ja tyckte de va så bra att man kan sätta fast bälterna på sidorna o så =) 
    om man frågar om det inte är bättre att köpa en riktig bältesstol när den är urvuxen bakåtvänt svarar de alltid att det bästa alternativet är såklart att inte använda MT framåt, det finns ingen anledning eftersom man ändå bör köpa en bältesstol när ungen väger 25 kg... bättre då att köpa bältesstol dirket
  • Anonym (Kaffedraken)
    FruNaftra skrev 2010-09-12 09:57:26 följande:
    8-10 år säger du?
    Jag har hört någonstans att bilbarnstolar är precis som däck en färskvara, så max 5 år ska man använda en.
    Hmm....jag borde läsa på mer här känner jag.
    5 år gäller för babyskydd och 10 år för bilbarnstol Så du har inte fel
  • Anonym (Kaffedraken)
    FruNaftra skrev 2010-09-12 10:10:00 följande:
    8-10 år alltså. TACK!
    Men vad är det då för mening med att köpa nytt i sådana fall?
    (OM man nu också kan lita på att säljaren är ärlig när han anger inköpsdatum)
    Känner man säljaren och är säker på att stolen är oskadad kan man absolut köpa begagnat! Britax stolar har tillverkningsdatum ingjutet i plasten.
    Men en stol kan ha blivit krockskadad utan att det syns och dt finns oärliga säljare som säkert skulle kunna lägga ut en krockad stol för att tjäna lite extrapengar
  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-12 10:06:48 följande:
    Bakåtvända:  Började med Baby-Safe plus..  bytte sen till Hi-Way även den bakotvänd!!
    Framåtvända: första blev Multi-Tech .. Och nu den sista Kid-Plus!

    Alla av märket Britax och vi har vart jätte nöjda me alla!! =)
    varför hade du multitechen framåtvänd först och inte kidplusen direkt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-12 13:05:34 följande:
    För att jag gillar mer när man har fempunktsbältet..  vände på tösen redan när hon var 3 1/2 å då va kidsplusen för stpr kändes det som..
    fast använder fortfarande multitechen i ena bilen,dottern är nu 4..
    Det ger högre belastning på nacken i en krock om man har 5-punktsbältet! Men om barnet  är för liten för att åka i bältesstol är det såklart bättre att sitta fast... Men om barnet är så litet förstår jag inte varför man inte låter den åka bakåtvänt...
  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-12 13:49:10 följande:
    Okej.. det visste inte ja.. Eftersom den är godkänd för att sitta i tills man är sex år,så trodde inte ja det skulle vara nån fara att ha 5-punktsbälte på en 4åring..
    Jo,när man ska ha plats me flera barnstolar i en bil + sej själva + barnens ben och stora känger (som man har på höst) så blir det obekvämt för henne.. därför vände vi på henne när hon va 3 1/2  för att hon skulle få plats!
    Jag trodde oxå att det va säkrast med 5-punkts förut... Men multi-techen är väl bara godkänd till 18 kg med internbältet iaf, sen ska man ha bilens bälte till 25 kg.
    Man prioriterar ju olika såklart, jag tar av barnens skor för att de ska få bättre plats, skaffade en bil som man får plats med flera bilbarnstolar i.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Karo Lina skrev 2010-09-12 14:31:01 följande:
    Ingen som rekommenderar Maxi Cosi? Den har ju fått väldigt bra betyg i tester.
    Jag känner några som har den och är jättenöjda! Jag har tänkt köpa den två gånger Men båda gångerna har det blivit Britax-stolar som är rymligare!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alfonsina skrev 2010-09-12 14:45:14 följande:
    Vi har Besafe som babyskydd (är supernöjda) och kommer nu att köpa Besafe även som bilbarnstol, läste att endast 5% av alla 4-åringar väger mer än 18 kg så då bör vi ju klara oss.
    Det låter väldigt lite... min son ligger en kurva över medel och vägde 18 när han va 3,5 år... Det borde ju inte va såå ovanligt då...
    Jag kollade oxå på besafe men den passade tyvärr inte i bilen. Men jag skulle absolut skaffa en 25-kilosstol när den var urvuxen, skulle inte vända redan vid 18 kg!
  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-12 14:47:55 följande:
    ja.. men hon väger bara 15.. så hon får ha 5-punkt i ngr mån till =)
    Å självklart vet ja att man kan plocka av skor osv.. men så bökigt när man ska hålla på me sånt varje gång =)
    Sen har vi en ny v70 och en audi A6 .. så tycker ja har köpt två rymliga bilar.. Men Men =)

    Iaf så tycker ja det e bra barnstolar.. Men bäst vet ja inte!
    Tyvärr måste jag säga att din inställning är väldigt konstig Det är 90-95% skadereducerande att åka bakåtvänt, 50% i en framåtvänd stol. Krockar man är det alltså mycket större risk att barnet skadas allvarligt! Då kan det bli väldig bökigt med rullstol, förlamat barn mm
    Min son satt bakåtvänd tills han va 118 cm och vägde nästan 25 kg, han satt jättebra och bekvämt hela tiden. Min 2-åring väger 15 kg, förstår verklgen inte hur man kan sätta en så liten plutt framåt med alla risker det innebär   har du sett detta klipp?
    ">

  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-12 22:48:25 följande:
    Japp ska skicka ett mejl till dem med en gång imån.. Bor däremot i Göteborg!
    Vill ju ändå lita på deras manual,men återstår å se då.. Ska iaf kolla upp detta.. Lite smått förvirrad just,så vi se hur det slutar imån då :)
    Enligt manualen kan mn ha bebisar från 9 kg framåtvända i deras stol... Det vägde min son när han var 4 månader! Om jag hade litat på manualen hade jag allså kunnat vända honom redan som 4-månadersbebis! Tur att man vet att dt är säkrast att åka bakåtvänt så länge som möjligt! Ju längre desto bättre! Jag skulle gärna ha mindre barn som kunde åka bakåtvänt längre än till 5 år...
    Ta inte bort bältena i multi-techen, vänd tillbaka den istället så ditt barn får åka bakåtvänt i ena bilen iaf
    På tal om säljare så är det väldigt få såna jag litar på, har fått många felraktiga råd och till å med fått lära säljarna massa saker! Förvånad
  • Anonym (Kaffedraken)
    yessan skrev 2010-09-13 20:27:44 följande:
    Sen är den okej att vända framåt bär barnet är 4.. Hur många 4åringar väger 9kilo.!?
    Tidigast 4-5 år är en rekommendation, enligt lagen får en bebis åka framåtvänt från 9 kg i Britax stolar... Men bäst är det såklart att åka bakåtvänt så länge som möjligt
Svar på tråden Vilken är den bästa bilbarnstolen enligt dig?