• Hej hello

    Mer pengar till skola, vård och invandrare?

    Hej, jag har följande frågor:


     - Ni är för skattesänkningar för oss löntagare. Får ni ändå in tillräckligt mycket skatteintäkter och kan lägga lika mycket pengar på skolan och vården som det rödgröna blocket?


    - Arbetar ni med att förändra något i vår invandrarpolitik?


    - Vill ni avsätta mer pengar / resurser för att ge invandrarna mer utbildning i bla svenska och samhällskunskap samt mer hjälp för att komma in på arbetsmarknaden?


    - Kommer Sverige fortsättningsvis att bevilja lika många uppehållstillstånd som ni gjort de senaste åren?


    - Varför väljer Sverige ta in fler invandrare än våra grannländer?


    Varför agerar inte ert parti och ställer sig frågan varför folk lägger sin röst på SD? Ni missar ju hela poängen när ni kritiserar SD. Jag tycker ni måste bemöta detta parti och förklara för väljarna vad ni själva gör för att komma till rätta med vår invandrarpolitik. Att bemöta med tystnad gynnar dessvärre vara SD och det är upprörande att detta fortgår. Problem och skadegörelse i förorterna är en klar varningssignal. Men pratar partierna om detta öppet ? Nej då återigen tystnad.


    Jag tror det behövs en total förändring i vår invandrarpolitik. Börja om och se över vad som behöver förändras. Ge till en början inte fler uppehållstillstånd än våra grannländer. Följ upp och när ni ser att integrationen lyckas så kan man ge fler och fler uppehållstillstånd. En lyckad integration är bla när arbetslösheten bland invandrare ligger i nivå med oss svenskar. Detta är ett mål som ni borde jobba mot.

    Jag vore mycket tacksam att få svar på dessa frågor.  Från en som fortfarande inte bestämt sig…


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 17:40
    Tack FP för ert svar och hänvisning till artiklarna. Detta är den info jag saknat i TV-debatterna.
  • Svar på tråden Mer pengar till skola, vård och invandrare?
  • Folkpartiet

    Hej,
    Folkpartiet och Alliansen vill trygga välfärden genom fler i jobb. Om fler jobbar får vi också fler skattebetalare. För att fler människor ska vilja arbeta måste det också löna sig att arbeta. Därför har Alliansregeringen sänkt skatten för dem som jobbar. Inför nästa mandatperiod sätter vi välfärden främst. Om välfärden kan garanteras vill vi fortsätta att göra det mer lönsamt att arbeta. Det gynnar på sikt hela samhället.


    Vänsteroppositionens politik innebär istället höjda bidrag, högre skatt på arbete och sämre hjälp att komma tillbaks till arbetsmarknaden. Det gör att det blir färre som är med och bidrar och på sikt därför också blir mindre resurser till välfärden. 


     Integrationen är en av folkpartiets viktigaste frågor i valet. Vi lägger om kursen och lägger fokus på jobb och svenskkunskaper efter årtionden av misslyckad integrationspolitik.  Läs gärna mer om vår integrationspolitik på folkpartiets webb: http://www.folkpartiet.se/Var-politik/Vara-viktigaste-fragor/Integration/


    Du undrar om vi kommer att fortsätta att bevilja lika många uppehållstillstånd framöver. Mitt svar är att det beror på vad som händer i vår omvärld. Om det blir krig eller hårdnande förtryck i något land eller region så tvingas människor på flykt. Vår uppfattning är att vi ska ha en human flyktingpolitik och ge skydd till människor som tvingas fly från sitt land. Men som sagt, varje person som kommer till vårt land ska så snabbt som möjligt få proffsigt stöd att komma ut på arbetsmarknaden och lära sig svenska.


    Jag håller inte med dig om att vi skulle vara tysta när det gäller integrationsproblem, eller allvarlig skadegörelse i en del förorter. Vår integrationsminister Nyamko Sabuni har varit väldigt tydlig om att det inte finns några ursäkter för några enstaka bråkstakar att bränna ner skolor, eller kasta sten på poliser eller räddningstjänsten. De som bor i de drabbade förorterna har samma rätt till trygghet i sitt bostadsområde som alla andra. Läs gärna en del av de artiklar som Nyamko Sabuni har skrivit om detta. Här är några exempel:
    Inga ursäkter för att bränna skola
    Ändra bilden av förorterna!

Svar på tråden Mer pengar till skola, vård och invandrare?