• Bebis050810

    Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

    Ja förklara för mig:

    Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?
  • Parniara

    Du hamnar i röststatistiken? Ökar på procenten som faktiskt gick och röstade

  • ChAlAn

    Om man röstar blankt visar man att det inte finns något parti man vill rösta på. Om man struntar i att rösta är man lat. Det är iaf min tolkning ;)

  • Lattemorsa

    Att rösta blankt är väl mer ett statement att man är direkt missnöjd med sittande partier i riksdagen, och att man inte vill lägga sin röst på någon av dem.

    Går du inte och röstar alls kan man ju tolka det på olika sätt..lat, oengagerad, vill inte etc.


    ♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • Bebis050810

    Ja men vad är bäst lixom??
    Om jag inte kan komma på vem jag ska rösta på, jag försöker verkligen hitta vad jag ska stå men det är så mkt att sätta sig in i ju!!!
    Om jag då inte kommer fram till nåt, vad är då bäst?? att inte rösta alls eller att rösta blankt?
    För att rösta blankt gör väl inte heller nån skillnad för valet liksom.....? eller?


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • ChAlAn

    Det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Om mindre än en viss procent av befolkningen röstar (lite osäker men tror att det är 70%) så förklaras valet ogiltigt. Den risken är inte särskilt stor men det är väl bättre att visa att man har pallrat sig till vallokalen.

  • xXMaLoXx
    ChAlAn skrev 2010-09-13 22:30:13 följande:
    Det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Om mindre än en viss procent av befolkningen röstar (lite osäker men tror att det är 70%) så förklaras valet ogiltigt. Den risken är inte särskilt stor men det är väl bättre att visa att man har pallrat sig till vallokalen.
    Fast är det inte så att de blanka rösterna tilldelas det vinnande partiet? Det spelar väl kanske inte någon roll egentligen, men man kankse tycker att det är helfel parti som vann.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Miss Juni

    Håller med. Vet man inte alls VAD man ska rösta på, känns det ju helt meningslöst att ta sig till vallokalen för att lämna en BLANK lapp...känns som det kan kvitta. Blankt eller inte rösta alls.


    Men jag förstår oxå att det sänker statistiken över röstdeltagandet.

  • Micke
    xXMaLoXx skrev 2010-09-13 22:39:34 följande:
    Fast är det inte så att de blanka rösterna tilldelas det vinnande partiet? Det spelar väl kanske inte någon roll egentligen, men man kankse tycker att det är helfel parti som vann.
    Nej blanka röster tillfaller givetvis inget parti. 
  • xXMaLoXx
    Micke skrev 2010-09-13 23:35:34 följande:
    Nej blanka röster tillfaller givetvis inget parti. 
    Det har sagts någonstans att de blanka rösterna tillgodoräknas det vinnande partiet.

    Well, jag röstar så jag behöver egentligen inte bekymra mig.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Silverkatten06
    xXMaLoXx skrev 2010-09-13 22:39:34 följande:
    Fast är det inte så att de blanka rösterna tilldelas det vinnande partiet? Det spelar väl kanske inte någon roll egentligen, men man kankse tycker att det är helfel parti som vann.
    Nej, de tilldelas inte det vinnande partiet. En blank röst räknas som ogiltig eftersom det annars skulle påverka mandatfördelningen. Däremot så redovisas alltid hur många som röstat blankt.

    Personligen ser jag det lite så här:

    Att inte rösta alls = jag struntar i både min demokratiska rätt/skyldighet att rösta och i vem som regerar.

    Att rösta blankt =  jag vill utöva min demokratiska rätt/skyldighet att rösta, men hittar inget parti som överensstämmer med mina åsikter.
Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?