• Bibimbap

    Tankar en tisdagskväll

    Så här en mörk novemberkväll, blev jag lite filosofisk när jag satt och tittade på vår fantastiska tvååring som under glatt småprat "kokade kaffe" åt mig på sin leksaksspis. När jag satt där och såg denna otroligt trygga och fullständigt lyckliga unge som, precis som en tvååring ska, är säker på att mamma kan klara allt och att inga hinder finns som är oöverstigliga, kände jag mig plötsligt sorgsen.

    Jag gissar att alla föräldrar, oavsett om man har biologiska eller adopterade barn, kan känna en känsla av att man skulle vilja skydda sitt älskade barn från att upptäcka livets alla avigsidor med allt från besvikelser till elakhet, men det som slog mig även om jag naturligtvis vetat det hela tiden, är att förutom alla de vanliga erfarenheterna ett barn ska göra genom livet, ska hon också ta sig igenom andra saker.

    Hon ska förstå innebörden av att kusinen som växer i mosters mage kommer till sin mamma på ett annat sätt än hon och hennes kommande syskon. Att boken som mamma läser för henne om ett barn som växer i sin mammas mage men behöver få en ny mamma och pappa har med henne att göra. Att andra barn kan komma att påstå att hennes mamma inte är en riktig mamma (hjälp vilket skrämmade ord för ett litet barn!)Att hon ska upptäcka att hon inte liknar sin mamma och pappa utseendemässigt som kompisarna gör....
    Allt detta som jag förstås hela tiden vetat kändes så brutalt när jag såg henne oförställda lycka och hennes ogrumlade tro på SIN ALLDELES EGEN mamma som löser allt (hon bad mig plocka ner månen härom dagen....)

    Jag vet ju att detta förstås att detta är en del av livet och vet det bästa jag kan göra är att vara där och stötta henne genom livets alla upptäkter, både de goda och de tråkiga. Men ett ögonblick där jag satt jag där och ville hålla kvar ögonblicket och hålla alla tuffa stunder borta...

  • Svar på tråden Tankar en tisdagskväll
  • Tove

    Vad fint skrivet!
    MEd den kloka mamman, så klara Ni nog galant av att lösa det stundande MÖJLIGA problemen! Det är jag övertygad om!
    OCh även en mamma som inte är "riktig" kan vara bra mycket bättre än en mamma som är "riktig" !
    Lycka till!

    Kram marie (som inte har erfarenhet av adoptivbarn, men övertygad om att var mamma får SITT barn oavsett hur det kom till henne!)

  • Widde

    Ja, om man kunde skydda sina barn från allt ont .. visst är det hemskt att känna den där sorgen... å samtidigt den absoluta lyckan över att få ha sina barn, att se dom växa, att skratta med dom och åt dom... här kommer en kram till dig "månmamma" från en annan mamma..

  • saax

    Oh Gwangju, jag kunde inte ha skrivit det bättre. Du skriver precis det som jag mer och mer börjat att tänka på.

    Min dotter blir 2år i januari och i mars ska hon börja på förskolan och det är då verkligheten på något vis griper in. Här hemma har vi gått lite skyddat, umgåts med barn och föräldrar som vi själva valt och som mer eller mindre vet hela vår historia.
    Men nu kommer hon till förskolan där det går äldre barn som kommer undra varför hon är mörkare än vad dom är, varför vi inte är lika och om hon har en annan "riktig" mamma någon annastans.
    Det gör så ont i mig att redan nu veta att den dagen kommer att komma någon gång, då hon kommer ledsen hem och säger att "den har sagt si eller så...."
    Min älskade lilla skrutta..........

    Kram på er!

  • kiwi78

    Hejsan!

    Jättefina tankar! Men jag lovar att din lilla tös kommer klara sig bra i livet. jag är själv adopterad ifrån Indien och visst har man sina toppar och dalar, men det har ju alla, inte bara adopterade. Lycka till!

Svar på tråden Tankar en tisdagskväll