• smulan777

    Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?

    Hej,

    Vi kollar upp sportaktiviteter till barnen. En del påstår att det inte är bra med mer än ett aktivitetstillfälle i veckan. Att barnen kan bli stressade och inte hinna med skolarbetet. Vad säger ni? Tips, erfarenheter? Hur mycket tid tycker ni barnen kan lägga på fritidsaktiviteter?

  • Svar på tråden Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?
  • Diablo

    Min dotter tränade taekwondo tre dagar i veckan och det blev för stressigt tyckte vi. Nu dansar hon en dag i veckan och det är mer lagom. Men sedan är det hur lång restiden är, kan de ta sig till träningen själv mm. Själv tycker jag att en dag i veckan är lagom, men tror också att det är lite från barn till barn och hur mycket skolarbete som de faktiskt ska hinna med hemma.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Doodies

    Min son är 8 och simmar 1 gång/vecka. Han har även börjat testa på basket.. men jag känner att jag inte vill pressa in för mycket i veckan. Max 2 saker känner jag iaf i hans ålder.

  • Punkster

    Hur mycket tycker du att barnen orkar med? Hur mycket tid tar läxorna? Hur långa dagar går barnet i skolan/på fritids?

    En fritidsaktivitet en gång i veckan kan ju vara både lämpligt och roligt. Kanske fotboll, hockey, scoutgrupp, simning eller något annat. En sak att passa sig för med sport är dock att ju äldre barnen blir ju mer träning blir det. Det finns ju fotbollslag som har träning 3 gånger i veckan för 8-9åringar. Det tycker jag är lite mycket. Barnen ska tycka det är kul men inte bli stressade. Dom ska ju hinna med andra saker också, göra läxorna, leka med kompisar, mysa hemma på fredagskvällen och bara vara såklart.

  • m med tre stjärnor

    beror på barnet och vad det orkar/vill själv tycker jag.


    Förra terminen hade min åttaåring fysisk aktivitet 6 timmar i veckan (utöver skolans gympa och simskola) samt en anna aktivitet 1,5 timme. Det tyckte hon blev lite mycket men det var rätt lugnt och skönt för oss.
    Den här terminen simmar hon fortfarande två timmar i veckan och har den andra aktiviteten (teknikskola) 1,5 timme i veckan. Sen vill hon spela innebandy 1-1,5 h i veckan. Det är okej för henne. Skolan ger henne ingen stimulans och hon har inga problem att hinna med läxor. Hon går i trean.


    Lillasyster som är 6 år gymnastikträar 3 timmar i veckan och spelar fotboll 1h. Eventuellt ska hon spela innebandy en timme också.
    Andra lillasyster är 5 år och mer än nöjd med en balettlektion i veckan;) (till våren lägger vi nog till lite simskola för hon måste ju lära sig simma...)

  • Ellu

    Våra barn har det här läsåret tre resp. fyra aktiviteter. De är 8 och 10 år. Sonen som är äldst spelar piano och fiol. I fiolspelandet ingår också orkeksterspel en gång i veckan. Sen simtränar han en gång i veckan.
    Dottern på 8 spelar piano, sjunger i kör och simmar en gång i veckan. Bådas pianospel innebär också att spela läxan en stund varje dag.
    Det här fungerar alldeles utmärkt, men vi har valt att se till att aktiviteterna ligger enbart vardagar. På så sätt är de alltid helt lediga på helgerna och kan leka med kompisar.
    De hinner med både läxor, kompisar och aktiviteterna även om sonen tycker att han har för mycket läxor (två-tre/vecka). För ett år sen hade dottern två aktiviteter piano+fiol men det var supertufft för henne att orka med fiolen så det har hänt mycket på bara ett år. Sen har det blivit så att aktiviteterna ger energi. Dottern är sprudlande glad efter både piano och kör och fysiskt trött men nöjd efter simningen.
    Det gäller väl helt enkelt att pejla av sitt eget barn och se vilken ork som finns. Det går ju alltid att sluta om det inte skulle funka.

  • smulan777

    Den äldsta har precis börjat första klass och har precis börjat med läxor (svårt att se nu hur mycket hon orkar med eftersom hon precis börjat). Sen är det många aktiviteter som startar nu på hösten och hon är mycket intresserad! 

    När man frågar runt får man höra så olika saker. En del tycker att det blir stressigt för barnen men jag har hört precis tvärtom, barn som håller på med sport har lättare för att koncentrera sig i skolan.

  • JWM

    barnen har samlad skoldag så skolan är mellan 08:10-13:40

    2 dagar i veckan går barnen till 14:45
    3 dagar i veckan hämtar jag när skolan slutar

    så vi har tid att vara hemma och ladda om innan vi skall iväg på aktiviteter samt att middag hinner intas i lugn o ro innan avfärd

    --

    stora barnet 8 år
    simning, scouter, fotboll (dock mest under sommaren då det är skollov och utomhussäsong...)

    lilla barnet 6½ år
    simning, gymnastik

    så 4 dagar i veckan har vi aktiviteter...

  • JWM

    läxor får på fredagen till stora barnet och då har han 3 st som görs när vi kommer hem på fredag em sedan är dom klara för att ta med till skolan igen på måndagen
    så dom är inget betungande

  • LeoNo4AleXo6

    6-åringen spelar innebandy en dag i veckan, ca 1-2 timmar.
    Känns ganska lagom just nu, skönt att det är mitt i veckan så får man lite "ledigt" på helgerna.
    Han spelar nån cup ibland på lör-sön men det är bara kul

Svar på tråden Bra eller dåligt med fritidsaktiviteter/sportaktiviteter?