• Eqz

    Sjukförsäkringen, fakta och siffror

    Hej,
    Det känns som att den förändrade sjukförsäkringen är den i särklass mest impopulära reformen under förra mandatperioden och kanske därför Alliansens största akilleshäl i valet. Jag är själv Folkpartist men man möts ju ständigt av en massa påståenden om "alla utförsäkrade som lever på socalbidrag" och liknande. Hur många är dessa egentligen? Har vi några siffror?
    Och förväntas verkligen t.ex. cancersjuka i allmänhet jobba? Det måste väl fortfarande finnas en grupp människor som räknas som för sjuka att arbeta?
    Jag vill bara har lite fakta så jag vet hur man ska bemöta alla rödgröna påståenden. (Och inte bara med att färre blir förtidspensionerade idag, för det biter nog inte så hårt tyvärr.)

  • Svar på tråden Sjukförsäkringen, fakta och siffror
  • Folkpartiet

    Hej,


    Vad bra att du ställde en fråga om detta. Det florerar många överdrifter i debatten om sjukförsäkringen. Med tanke på de rödgrönas förslag om att avskaffa tidsgränser i sjukförsäkringen och allt tal om stupstock kan det vara bra att känna till de färska siffrorna från Försäkringskassan om de som lämnade sjukförsäkringen vid årsskiftet. Statistiken visar att nästan 6 av 10 av de tidigare långtidssjukskrivna nu deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller har någon form av arbete med stöd för att komma tillbaka till arbetsmarknaden igen. De har inte känt behov av att komma tillbaka till sjukförsäkringen. Det tycker jag är ett bra resultat med tanke på att det handlar om människor som varit sjukskrivna väldigt länge.  


    Av de cirka 14 700 personer som lämnade sjukförsäkringen vid årsskiftet var det cirka 2 000 personer som valde att inte omförsäkras till Arbetsförmedlingen. Försäkringskassan har följt upp hur de försörjer sig. Ungefär häften av dem jobbar. Bara 2 procent har sökt socialbidrag för att försörja sig. 


    Läs mer hos Försäkringskassan:
    http://www.forsakringskassan.se/press
    (sök upp nyheterna från den 31 augusti samt den 11 maj)

Svar på tråden Sjukförsäkringen, fakta och siffror