• Anonym (vet inte än)

    Ni som vet nåt om att skära sig själv... tror min son gör det ?

    hittar varje dag eller varannan papper med blod
    hittar rakblad
    hittar nålar, säkerhetsnålar
    en kniv

    när jag frågar säger han: äh rakbladen skär jag papper med
    nålarna sticker jag hål på finnar
    & kniv skär jag bort om jag har vårtor.... hmmm
    detta låter ju inte troligt då han aldrig har sår i ansiktet & att jag hittar blodpapper hur sjutton ska jag kunna komma på honom?? tips tack han gör det nog på natten när vi sover.... 

  • Svar på tråden Ni som vet nåt om att skära sig själv... tror min son gör det ?
  • MammaEmelie91

    Svårt att säga, alla skär sig ju på olika ställen. Vissa på armarna, andra på benen och alla möjliga ställen men vanligaste stället är ju armarna.
    Hur gammal är han? Verkar han må dåligt? Brukar han ha kortärmat eller bara långärmat?
    Kolla om han har "konstiga" sår lite här o var som kan vara skärsår.


    mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • pingu88

    Hej!
    Har själv erfarenhet i det där i form av att jag själv haft ett självskadebeteende många år samt haft vänner, nära i familjen och bekanta som sysslat med samma.
    Förmodligen erkänner han ALDRIG om du inte SER sår/ärr.
    Försök fokusera på att prata med honom, hur han mår och försök hitta orsaken.
    Då tror jag resten halkar fram med tiden.. Om han mår dåligt och gör detta så kommer du aldrig få honom att sluta bara för att du kommer på honom!

    Lycka till och händer inget, kontakta bup!

    Kram

  • TattooMamma

    Prata, prata, prata...

    Var på honom hela tiden och säg att om det är nånting så finns du där som han kan prata med.
    Att han kan berätta ALLT för dig, att han inte behöver skämmas för nånting.
    Det är bra om du skulle se att han faktiskt har sår eller ärr.
    Har han kortärmat nån gång?
    Hur gammal är han?
    OM du ser att han har sår eller ärr så måste du vara på och fråga om han mår dåligt, att han ska prata med dig eller nån annan, se till att han får hjälp.
     Verkar han må dåligt annars?

  • Kittycut

    Jag hart personlig erfarenhet av denna biten, som någon skrev tidigare, kommer han aldrig att erkänna.
    Tro mig, man kan hitta hur många undanflykter och rimliga förklaringar som helst.
    Om du väcker honom på morgonen tex, sover han med mer kläder på än vanligt?
    Är han mer lättväckt än vanligt? (för att slippa bli ertappad)
    Dra någon lam undanflykt om att du skulle vilja se finnarna för att se om det går att göra något åt om han har så ont av dem, och samma sak med vårtorna, Ta till argument han inte kan ta sig igenom, som tex, att vårtor smittar via blod. och om han får blod på ett annat ställe blir det bara fler osv...

    Om han blir arg eller upprörd, kan man  nog ställa in sig på att något inte stämmer.

    Lycka till
    Kram 

  • Anonym (vet inte än)
    Kittycut skrev 2010-09-14 12:34:55 följande:
    Jag hart personlig erfarenhet av denna biten, som någon skrev tidigare, kommer han aldrig att erkänna.
    Tro mig, man kan hitta hur många undanflykter och rimliga förklaringar som helst.
    Om du väcker honom på morgonen tex, sover han med mer kläder på än vanligt?
    Är han mer lättväckt än vanligt? (för att slippa bli ertappad)
    Dra någon lam undanflykt om att du skulle vilja se finnarna för att se om det går att göra något åt om han har så ont av dem, och samma sak med vårtorna, Ta till argument han inte kan ta sig igenom, som tex, att vårtor smittar via blod. och om han får blod på ett annat ställe blir det bara fler osv...

    Om han blir arg eller upprörd, kan man  nog ställa in sig på att något inte stämmer.

    Lycka till
    Kram 
    tack detta var en bra idé ska konfrontera han idag med vårtorna om jag kan få se dem...
  • TattooMamma

    Be honom visa armarna, om han inte vill så är ju misstanken stor.

  • Anonym

    Dom flesta som skär sig gör det med just rakblad. Plus att du hittar blodpapper. Har du märkt ifall han mår dåligt? Kanske dax att prata ordentligt med honom. Få honom att öppna sig. Kanske erbjuda att träffa en psykolog om han mår dåligt. För det gör han ju garanterat om han skär sig. Har du inte sett några skärsår eller ärr? Många skär sig på underarmarna och då går dom oftast med långärmat för att dölja. Jag själv har skurit mig i många år. Oftast är det så att man skär sig för att dämpa ångest och inre smärta.

  • Körv

    Om du hittar saker så ofta kanske det är ett rop på hjälp från hans sida? Jag skar mig själv i flera år utan att någon märkte något, eftersom jag alltid hade långärmat och noga gömde/slängde rakblad, papper mm. Om någon mot förmodan såg armarna kom jag alltid med ursäkter som att katten hade blivit sur, jag hade ramlat in i en buske, fastnat i rep osv. 

    Mot slutet i min självdestruktiva period var jag så trött på att må dåligt och slarvade medvetet med att täcka sår och blodiga papper, i hopp om att bli "upptäckt". Mina föräldrar fick till slut upp ögonen och skickade mig till någon psykolog (som förvisso var helt värdelös), men just då kändes det skönt att få hjälp. 

    Nu kan det ju vara så att han verkligen inte vill att någon ska veta, så om du ska konfrontera honom, var lugn och sansad och försök att inte pressa honom för mycket. I värsta fall kan du höra med kompisarna om de vet något, men kan av egen erfarenhet säga att det inte kommer att uppskattas av din son. 

    Hoppas att allt går bra för er! 

  • Körv
    TattooMamma skrev 2010-09-14 13:23:14 följande:
    Be honom visa armarna, om han inte vill så är ju misstanken stor.
    Mår man så dåligt att man skär sig har man det redan jobbigt som det är, så det är bättre att försöka lirka än att vara för på. Men ja, jag förstår ju resonemanget såklart. 
  • Kaxelsson

    Det är nog viktigt (om det nu är så att han skät sig själv) att du sköter det snyggt och inte bara ber om att få se armarna !
    Visa attt du finns där, att han kan prata med dig om det är något han undrar över eller osm kanske är jobbigt.
    Men gå aldrig på och fråga rakt ut om han skär sig själv eller var för mycket på, det kan oftast ha motsatt effekt !

    Håller med tipset ovan om att be att få se vårtorna / finnarna.

    Lycka till ! :)


    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
Svar på tråden Ni som vet nåt om att skära sig själv... tror min son gör det ?