• Anonym (Rädd)

    Vill inte känna så igen =(

    Hej!  För några år sedan hade jag depression och gick till några psykologer. Jag skärde mig en hel del, men sa till mig själv en dag att sluta med det, och det klarade jag.  Efter några år med depression blev det bättre och jag blev gravid, nu är min dotter 3 månader gammal och jag känner att jag börjar må dåligt igen. Jag vet att det är vanligt när man har fött barn, de är inte så att jag inte orkar med vardagen men jag går och är rädd för att det ska bli som förut, det är inte så att jag skulle  kunna skära mig igen men är rädd för att inte orka gå upp på morgonen. Det jobbigaste är att jag hela tiden tror att något ska hända min familj när jag väl är lycklig, om du förstår va ja menar? Att jag alltså inte får vara lycklig för då kommer något att hända. Jag hatar att känna så här. Min pojkvän säger hela tiden till mig att jag ska stressa ner och försöka ta de lugnt ett tag, men jag klarar inte av det. Har du något tips på hur jag ska göra för att försöka varva ner och bara vara? Jag har börjat träna lite på ett gym så 2-3 dagar i veckan kommer jag hemifrån en stund (ungefär 1 timme per gång). Då får dottern vara hemma hos pappan. Det har hänt så himla mycket runt omkring mig som alltid kommer sitta kvar, jag är även bra på att lägga skulden på mig själv, vilket är jätte dumt. 

    Jag ska även tillägga att jag aldrig har tagit några tabletter för min depression och de vill jag inte göra heller. Har allt för många vänner som har fastnat för tabletterna och är inte sig själva idag. Och jag vet även att man klarar sig ur depressionen utan massa tabletter. 

  • Svar på tråden Vill inte känna så igen =(
  • Mental tränare

    Hej,
    Tack för ditt mail. Har du funderat på om du skulle vilja gå och tala med någon igen?
    Jag skulle dels vilja rekommendera dig att jobba med din självkänsla (finns många övningar i min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/), men också att försöka stoppa upp dina negativa och även katastroftankarna när de kommer. När du får en tanke som "om jag blir lycklig så kommer något hemskt att händ min familj" sä säger du stopp och säger direkt efter "jag är värd att vara lycklig" och upprepa det flera gånger. Nedan har du också en jättebra avslappningsövning som du kan göra.


    Sitt och andas. Lägg händerna på magen 1 dm nedanför naveln. För ner andningen djupare och djupare ner till den punkten nedanför naveln. Föreställ dig att där finns en boll som utvidgar sig och sjunker ihop för varje andetag. Fortsätt att andas med fokus på detta i minst 5 min.


     


    Mvh,


    Catharina

  • Anonym (Rädd)

    Tack så mycket för svaret. Jag har bokat tid hos en psykolog nu så jag ska få komma iväg och prata lite. Jag ska försöka göra den avslappningsövningen du skrev 1 gång om dagen =)

  • Mental tränare

    Hej,
    Toppen. Hör av dig om du undrar eller behöver hjälp med något mer.

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Vill inte känna så igen =(