• flingflong

    Vårdplatssituationen och personaltäthet

    Det pratas om äldreomsorgen och det är bra MEN, vad ska ni konkret göra åt vårdplatssituationen på sjukhusen där den medicinska säkerheten hotades gång på gång i somras? Pga att vårdplatserna redan var på bristningsgränsen innan sommarneddragningen. Kompetent och erfaren personal flyr från sjukhusen för vi orkar inte se på plats att patienterna lider och diskrimineras. Är det verkligen meningen att man skall behöva hamna i en situation där man får välja vilken patient som skall få livsviktig akut behandling för att det inte finns tillräckligt med personal på plats? Ledningen lyssnar inte. Fack, chefer, läkare har påpekat bristerna men ingen lyssnar. Vad gör man? Hur många skall skadas eller dö för att det skall bli en förändring?


    *funderar*
  • Svar på tråden Vårdplatssituationen och personaltäthet
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Som jag ser det är bristen på vårdplatser ett resultat av sänkta skatter. När landstingen får mindre intäkter, som i Stockholm, så måste man spara någonstans. Då blir det lätt medarbetarna man sparar på. De förväntas producera mer vård på samma antal anställda, klara sig utan vikarier och klara arbetstoppar utan förstärkning.

    Ett första steg att få ner bristen på vårdplatser är att se till att det finns fler händer i vården. Det ska inte behöva vara så att den som är minst frisk får åka hem för att lämna plats åt någon som är mer sjuk. Det riskerar patientsäkerheten och det ställer medarbetarna inför svåra etiska dilemma.

    Vården står inför en stor utmaning. Vi får allt fler äldre, och äldre är ofta vårdkonsumenter. För att klara den utmaningen måste vi redan nu ställa om vården och satsa mer resurser på att hjälpa människor hålla sig friska. Ett sådant arbete sker med fördel på vårdcentralen som utgångspunkt.

    Det kan handla om stödgrupper, motiverande samtal, genomgång av alkoholkonsumtion, hjälp att motionera eller sluta röka. På vårdcentralen ska det finnas dietister, psykolog, psykoterapeut, kurator, sjukgymnast med mera för att ge ett bredare omhändertagande med hälsa i fokus.

    Läkemedelsgenomgångar och hälsosamtal hos äldre är också viktigt för att bibehålla deras goda hälsa.

    Ungefär så här ser de rödgröna förslagen ut runt om i landstingen, för att lösa problemen med brist på vårdplatser.

    Helene

  • flingflong

    Det här påbörjades redan innan skatterna sänktes men visst, det blev säkerligen inte bättre av det.

    Självklart är det viktigt att ha framförhållning och förebygga sjukdom och skador men det här är akut idag. Vården står inför en ännu större utmaning men utmaningen är redan här och det är nu som akuta åtgärder behövs göras, sedan kan man göra långsiktiga förändringar vid sidan om.

    FÖRST måste det öppnas upp fler vårdplaster. Bristen på vårdplatser flörsvinner inte för att det finns fler händer i vården, patienterna är lika många för det. Personal finns ute i samhället men de är arbetslösa pga en ledning som inte ser verkligehten, utan sitter där för att förfina statistik.
    Läs gärna svaren jag gett Folkpartiet och Moderaterna i detta forum då jag ställt samma frågor till er alla och orkar inte dra upp allt igen.


    *funderar*
  • Miljöpartiet

    Jag tycker precis som du. Det är två saker som måste göras. Det första är mer resurser, mer personal helt enkelt. Det andra är omställningen inför framtidens utmaningar.

    Det kommer en längre text från mig kring detta sannolikt under dagen idag.

    Helene

Svar på tråden Vårdplatssituationen och personaltäthet