• Superbia

    Vad betyder detta vägmärke?

    Blå skyltar där det exempelvis står "Max 30 km/h", vad innebär dessa? Får jag böter om jag kör i 50 på en sådan väg? Jag får för mig att de isåfall borde sätta upp en vanlig 30-skylt, här låter det som att man har friheten att välja Obestämd

    Ja, detta borde man säkert kunna när man har haft körkort ett tag men allting fastnar inte Drömmer


    Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Vad betyder detta vägmärke?
  • Emmizen87

    nej det ska du inte få för det är bara en rekommendation.. om du skulle köra fort å de skulle hända något med din bil tex så är inte kommunen ansvariga för det då det finns en skylt med "max 30km/h" det är iaf det jag lärde mej när jag tog körkort 2007. hoppas det var till hjälp!

  • Superbia
    Emmizen87 skrev 2010-09-15 12:49:44 följande:
    nej det ska du inte få för det är bara en rekommendation.. om du skulle köra fort å de skulle hända något med din bil tex så är inte kommunen ansvariga för det då det finns en skylt med "max 30km/h" det är iaf det jag lärde mej när jag tog körkort 2007. hoppas det var till hjälp!
    Jaha, det kan vara för ens egen skull också som man bör hålla lägre hastighet. Vi har en sådan gata här utanför nämligen och jag antar att det är för att det ligger ett dagis här, och självklart håller jag 30 för barnens skull.
    Morten & Vidar 091029
  • mjuik

    Nu har du ju redan fått svar men jag måste ändå säga att den där skylten är jävligt konstig.
    Rekommenderad lägre hastighet. Varför inte en vanlig skylt istället om de vill att folk ska hålla ner hastigheten?

  • Emmizen87
    Superbia skrev 2010-09-15 12:51:21 följande:
    Jaha, det kan vara för ens egen skull också som man bör hålla lägre hastighet. Vi har en sådan gata här utanför nämligen och jag antar att det är för att det ligger ett dagis här, och självklart håller jag 30 för barnens skull.
    joo de e klart de kan vara det.. men de är även för att de kanske finns något farthinder lr liknande som man kan skada bilen på något sätt om man kör fortare å  då brukar dom sätta upp sådana skyltar oxå..=) brukar oxå ha en lägre hastighet när de e sånna skyltar då de oftast är för att det är hinder/dagis lr liknande..
  • Superbia
    mjuik skrev 2010-09-15 12:53:30 följande:
    Nu har du ju redan fått svar men jag måste ändå säga att den där skylten är jävligt konstig.
    Rekommenderad lägre hastighet. Varför inte en vanlig skylt istället om de vill att folk ska hålla ner hastigheten?
    Ja, tycker att det är konstigt. Alla hastighetsbegränsningar är väl rekommenderade på ett sätt.
    Morten & Vidar 091029
  • mjuik
    Superbia skrev 2010-09-15 13:00:01 följande:
    Ja, tycker att det är konstigt. Alla hastighetsbegränsningar är väl rekommenderade på ett sätt.
    Vissa är ju tvingande och man bryter mot lagen om man kör fortare. De bestämmer hastigheten efter vad som är lämpligt på just det stället men sen rekommenderar de att man kör långsammare. Varför inte sätta en lägre hastighet direkt?

    Det är samma med de svarta som ofta är vid vägarbeten. Rekommenderad högsta hastighet. Det är för att skydda personalen som jobbar men varför inte sätta en vanlig hastighetsbegränsning då som tvingar ner hastigheten?

    Nej, jag förstår inte rekommenderat-skyltarna.

    transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Rekommenderad-hogsta-hastighet/
  • Emmizen87

    vid vägarbeten å sånt tror jag dom har dom svara rek. hastigheten för tror dom måste ha föreskrifter på vanliga hastighetsskyltar för att dom ska vara giltiga..  är ej säker på detta men jag tror de e så..

  • mjuik
    Emmizen87 skrev 2010-09-15 13:34:38 följande:

    vid vägarbeten å sånt tror jag dom har dom svara rek. hastigheten för tror dom måste ha föreskrifter på vanliga hastighetsskyltar för att dom ska vara giltiga..  är ej säker på detta men jag tror de e så..


    Men ibland sitter det ju vanliga?
    Eller det var kanske förr i tiden. Nu kanske det bara är svarta som sitter.
  • Gorban
    Emmizen87 skrev 2010-09-15 13:34:38 följande:

    vid vägarbeten å sånt tror jag dom har dom svara rek. hastigheten för tror dom måste ha föreskrifter på vanliga hastighetsskyltar för att dom ska vara giltiga..  är ej säker på detta men jag tror de e så..


    Jag har sett att det finns liknande blåa skyltar vid motorvägasavfarter med skarpa kurvor och jag tror att de främst sitter där för den tunga trafiken så att en långtradare inte ska fara rakt ut i terrängen.
  • Hoddi

    Hej
    Läste genom era uttalande om rekommenderat.
    För  att få sätta upp tvingande hastighetsskyltar, runda med gul botten och röd kant. Måste väghållaren begära och få tillstånd från kommunen, som för att de ska gälla ska föra in deras plats och vilken fart som gäller, i kommunens papper
    .
    Om man sätter upp blåvita rekommendations-skyltar krävs inte denna procedur,
    man informerar lämpligen kommunens tjänstemän men behöver inget tillstånd eller registrering i kommunens papper om dem.
    Det är kort och gott väghållaren som tar beslut och sätter upp de blå-vita skyltarna.
    Så låt oss inte blanda ihop de olika skyltarna.
    Det är bara om det händer en olycka och man kör över den rekommenderade
    hastigheten det kan bli problem.

  • Frontline
    Emmizen87 skrev 2010-09-15 12:49:44 följande:
    nej det ska du inte få för det är bara en rekommendation.. om du skulle köra fort å de skulle hända något med din bil tex så är inte kommunen ansvariga för det då det finns en skylt med "max 30km/h" det är iaf det jag lärde mej när jag tog körkort 2007. hoppas det var till hjälp!
    Inser att detta är en 7 år gammal tråd..
    Men menar du att om man kör under 30 där en sådan skylt finns och låt oss säga att bilen skär ihop och tvärdör så betalar kommunen för verkstadsavgiften?

    Gäller det på vanliga vägar med om jag är under hastighetsgränsen att kommunen betalat reparation av bilen?

    Nu har du haft körkort i 10 år tror du fortfarande på din teori?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Vad betyder detta vägmärke?