• Fantas­ypigle­t
    Äldre 15 Sep 17:59
    1849 visningar
    1 svar
    1
    1849

    Försäkringskassan

    Hej
    Kommer ställa samma fråga till samtliga partier och den som svara på det sätt som mest passar in på mig kommer också få min röst i valet på söndag!

    Vad ska ni göra för att få en bättre fungerande försäkringskassa? Som det är i dag får du olika svar från olika anställda på Försäkringskassan beroende på vilken dag du ringer även om du ringer ang samma ärende. Jag har inte haft kontakt med försäkringskassan jag fick barn och de är ju inte direkt en smidig enhet och de ger olika svar på samma sak är inte direkt det smidigaste när det gäller vilka papper man ska skicka in osv. För de är inte snabba med att betala ut pengar. Däremot hade det blivit fel så jag skulle betala för en dag och då hade jag inte ens 14 dagar på mig att betala tillbaka. Fixa till den där myndigheten för den är inte fungerande!

    Och en sak till, varför finns arbetsförmedlingen i den utsträckningen den gör? För den som är datorkunning, goda svenska kunskaper och i medelåldern så kan inte arbetsförmedlingen ge någon som helst hjälp. Du skriver in dig och gör en handlingsplan......That's it! Min sambo blev arbetslös nu i månads skiftet och det är det enda arbetsförmedlingen gör för honom. Varför finns den i den form som den gör i dag då bara kostar pengar?

  • Svar på tråden Försäkringskassan
  • Modera­terna
    Äldre 17 Sep 12:48
    #1

    Hej,

    Det är tråkigt att du har så dålig erfarenhet av Försäkringskassan. Det bästa är nog att kontakta den högsta chefen på den kassan som du hör til, för att tillse att du får en rättvis behandling. Om du därefter fortfarande är missnöjd med Försäkringskassans beslut kan du begära att de omprövar beslutet.

    Läs mer om Försäkringskassans rutiner här:  http://www.forsakringskassan.se/nav/0612d63fa02871c75e8449a22aaf000b  

    Vad gäller Arbetsförmedlingen och deras insatser så kommer Arbetsförmedlingen fortsatt att ha en viktig betydelse i arbetsmarknadspolitiken. Myndigheten har utvecklats på ett bra sätt under mandatperioden och har stärkts upp med externa aktörer. Vi ser att det är viktigt att fortsätta utveckla metoder som syftar till att utröna varje individs behov genom en tidigare kartläggning. Det innebär att man kan koncentrera rätt insatser, inte minst för långtidsarbetslösa, på ett tidigt stadium. Vi vill också fortsätta utveckla myndigheten till Jobbhus genom mer samordning mellan olika aktörer som Arbetsförmedling, Försäkringskassa, studievägledare med flera, som kan samordnas och gärna i gemensamma lokaler.

    Vi vill även utveckla mer valfrihet för den arbetssökande. Länken mellan jobbsökare och arbetsgivare är helt avgörande om Sverige ska komma starkare ur krisen och är en viktig del i arbetslinjen. Nu när jobbchanserna tycks öka behöver vi aktiva insatser för att människor ska komma tillbaka i arbete. Då måste vi fortsätta att förbättra matchningen på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen och kompletterande aktörer har en viktig uppgift i det arbetet

Svar på tråden Försäkringskassan