• Fantasypiglet

    Försäkringskassan

    Hej
    Kommer ställa samma fråga till samtliga partier och den som svara på det sätt som mest passar in på mig kommer också få min röst i valet på söndag!

    Vad ska ni göra för att få en bättre fungerande försäkringskassa? Som det är i dag får du olika svar från olika anställda på Försäkringskassan beroende på vilken dag du ringer även om du ringer ang samma ärende. Jag har inte haft kontakt med försäkringskassan jag fick barn och de är ju inte direkt en smidig enhet och de ger olika svar på samma sak är inte direkt det smidigaste när det gäller vilka papper man ska skicka in osv. För de är inte snabba med att betala ut pengar. Däremot hade det blivit fel så jag skulle betala för en dag och då hade jag inte ens 14 dagar på mig att betala tillbaka. Fixa till den där myndigheten för den är inte fungerande!

    Och en sak till, varför finns arbetsförmedlingen i den utsträckningen den gör? För den som är datorkunning, goda svenska kunskaper och i medelåldern så kan inte arbetsförmedlingen ge någon som helst hjälp. Du skriver in dig och gör en handlingsplan......That's it! Min sambo blev arbetslös nu i månads skiftet och det är det enda arbetsförmedlingen gör för honom. Varför finns den i den form som den gör i dag då bara kostar pengar?

  • Svar på tråden Försäkringskassan
  • Folkpartiet

    För Folkpartiet har det varit viktigt att servicenivån hos Försäkringskassan höjs, att människors ärenden hanteras på ett enhetligt och rättssäkert sätt och att människor ska få kompensation vid kraftigt försenad handläggning och utbetalning. Flera viktiga steg har tagits i rätt riktning:   


    1. Oberoende granskning och tillsyn av Försäkringskassan. Som du kanske vet har Alliansregeringen inrättat en inspektion för socialförsäkringarna. Det är en oberoende tillsynsmyndighet som ska granska att socialförsäkringarna fungerar så effektivt och rättssäkert som möjligt. Att det finns en sådan tillsyn är viktigt inte minst för tilltron till socialförsäkringarna och Försäkringskassan. De ska granska rutiner, fördjupa sig i vad regionala skillnader beror på etc. De granskar däremot inte enskilda ärenden, utan de kan man precis som förut begära att få omprövade eller överklaga om man är missnöjd.  Läs mer om Inspektionen för socialförsäkringarna här


    2. Du ska veta vilken service du har rätt att förvänta dig av Försäkringskassan. N hel del kritik har riktats mot Försäkringskassan när det gäller att komma i kontakt med dem, försenade utbetalningar etc. Försäkringskassan har tagit tag i de problemen och utarbetat ett serviceåtagande som handlar både om hur snabbt du ska kunna komma i kontakt med myndigheten, dels hur lång tid det högst ska få ta att behandla ditt ärende. Läs mer om det här 


    3. Ekonomisk kompensation utreds nu. Regeringen har tillsatt en utredning för att pröva möjligheten att införa system med ekonomisk kompensation till enskilda vid orimliga förseningar.

    Slutligen några ord om Arbetsförmedlingen, som har ett tydligt uppdrag att hjälpa arbetslösa att söka och hitta arbete.  Har inte din sambo fått någon jobbcoach? För att det är det meningen att han ska kunna få hjälp med hos Arbetsförmedlingen i sitt jobbsökande.

Svar på tråden Försäkringskassan