• Anonym (Medborgare)

    Rättvisa

    Hej!

    Jag undrar en sak angående Socialdemokraternas retorik.
    - Varför innebär alltid en "rättvisare fördelning" att höginkomsttagare ska få mindre och låginkomsttagare mer?

    Jag anser att en person som har jobbat hårt i skolan, utbildat sig och under dessa 6 år levt på existensminimum, tagit dyra studielån, anstränger sig på jobbet o s v har rätt till en betydligt högre lön efter skatt  än någon som skolkade i skolan, aldrig gjorde läxor, inte vidareutbildade sig, är bakfull varje måndag på sitt jobb där han anstränger sig så lite som möjligt. Detta är rättvisa för mig! Som det är nu skiljer det väldigt lite i livslön efter skatt på ovanstående två personer och Socialdemokraterna tycks vilja göra skillnaden ännu mindre.

    Jag har väldigt svårt att förstå varför den förstnämnda ska tvingas att försörja den andre i så stor utsträckning som nu. Jag försörjer gärna en person som plötsligt blivit arbetslös men som gör allt (beredd att flytta, utbilda sig, byta branch, flippa hamburgare) för att så snabbt som möjligt kunna försörja sig själv, men inte en som inte själv anstränger sig!

    Jag tycker också att det är OK att jag försörjer en sjukskriven person, förutsatt att personen gör allt för att få bättre hälsa - jobbar med rehabilitering, äter sundare, motionerar, slutar röka etc. En som inte tar eget ansvar förtjänar inte heller mitt ansvar. Jag anser att sjukpenning bör reduceras för en person som inte lyder doktorns hälsoråd.

    Vad anser ni?

  • Svar på tråden Rättvisa
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Det är självklart att det ska löna sig att utbilda sig och jobba. Det gör det också. Men jag tror inte att världen är riktigt så svart och vit. Förutsättningarna skiljer sig redan under uppväxten, någon har föräldrar med akademisk examen som kan hjälpa till med läxor och att lotsa barnet igen skolsystemet, en annan växer upp med en svårt sjuk förälder, en tredje föds med en funktionsnedsättning. Vi kan alla ha oturen att drabbas av cancer eller någon annan sjukdom, företaget där vi jobbar går i konkurs under en lågkonjunktur och vi blir arbetslösa.

    Just för att alla ska ha förutsättningar för att göra ett bra jobb, utvecklas, starta företag eller vad det nu kan handla om, behövs den gemensamma välfärden i form av skola, sjukvård och trygghetsförsäkringar. Forskningen visar att länder där välfärden betalas gemensamt har mindre klyftor än länder där var och en sköter sig själv. Och mindre klyftor är bra för alla, även för dem av oss som inte just nu behöver utnyttja välfärdssystemen.

    Det här kräver förstås att var och en av oss bidrar efter förmåga. Precis som du skriver måste den som är sjuk göra sitt bästa för att bli frisk och den som är arbetslös måste vara beredd att flytta, utbilda sig, byta bransch eller flippa hamburgare. Det är vi som försvarar vår gemensamma välfärd som har störst anledning att bli upprörda över den som fuskar eller inte tar sitt ansvar. Det krävs också att samhället ger människor förutsättningar för att göra sitt bästa. Det handlar till exempel om tillräckligt med lärare i skolan, att man faktiskt får tillgång till rehabilitering och om platser på KomVux där man kan få en andra chans att plugga så att man har bättre förutsättningar för att få ett jobb.

  • Anonym (Medborgare)

    Hej  igen!

    Du skriver att det lönar sig att utbilda sig. Har du räknat på det? Det har jag och generellt lönar det sig mycket dåligt. Alla de timmar en som anstränger sig på kvällar och helger lägger ner ger  väldigt lite extra i livslön. Tänker inte dra ett helt räkneexempel här, men betänk att en som högskoleubildar sig lever på lån under fem år samtidigt som en som börjar jobba direkt efter gymnasiet får lön. Redan där har den högskoleutbildade förlorat 5 av 45 års livslön, över 10%. Dessutom ska dyra studielån betalas, ofta under hela arbetslivet.

    Visst finns det exempel där det lönar sig, t ex läkare och civilingenjörer är grupper som antagligen går plus, men det finns också fall som går back på att utbilda sig, t ex bibliotekarier, psykologer och sjuksköterskor.

    Själv tycker jag att det är detta är orättvist. Jag är för ökad skillnad i lön, eller "större klyftor" om du vill välja detta politiskt inkorrekta sätt att beskriva det. Att anstränga sig med studier på helger och kvällar, och att göra sitt bästa på jobbet ska ge märkbart resultat i plånboken.

  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Jag vet att till exempel SACO har gjort den typen av undersökningar och den visar att det är precis som du säger, det lönar sig väldigt bra för vissa grupper, mindre bra för några. Men det man inte tagit med i undersökningen är bland annat att risken för arbetslöshet är mycket större för människor som inte har akademisk utbildning. Perioder av arbetslöshet innebär rejäla ekonmiska avbräck.

    Som jag skrev i mitt förra inlägg ska det givetvis löna sig att utbilda och anstränga sig. Min (och många forskiningsrapporter) uppfattning är dock att små klyftor är bra för både rika och fattiga .

Svar på tråden Rättvisa