• Ladybirds

    Kvalsterallergi kan ultraljud fungera?

    Hej!

    Jag och min son lider av kvalsterallergi, det tar ungefär två veckor från nytvättade kuddar/täcken och sängkläder innan besvären börjar uppträda igen.
    Det är mycket besvärande och stört omöjligt att tvätta alla sängkläder och täcken/kuddar så ofta. Vi har kvalsterskydd för madrasserna och kuddarna, men det tycks ändå inte hjälpa, de lyckas växa till hela tiden ändå, och jag har väl blivit hyperkänslig.

    Jag fann då denna produkt som kopplas in i vägguttaget och sänder ut högfrekvent ljud, vilket i teorin ska störa deras livscykel.
    Kan denna produkt fungera?
    Har det gjorts några tester!?

    http://www.dustmitecontrol.co.uk/

    För det vore onekligen ett oerhört smidigt sätt att minska halten kvalster i sovrummet.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Kvalsterallergi kan ultraljud fungera?
  • Allergiexperten

    Hej! Tyvärr känner jag inte till denna produkt, har heller inte hört talas om någon som skulle störa kvalsters livscykel, men visst kan man prova.
    Lycka till
    vänliga hälsningar Anitha

  • Ladybirds

    Hej och tack för svar!

    Jag köpte den där manicken på ebay och kopplade in, har använt den i tre veckor nu. Kanske för tidigt att säga något men normalt så börjar jag få känningar av kvalstren redan efter 1,5-2 veckor från att jag bytt sängkläder.
    Men jag har nu inte behövt byta sängkläder på över tre veckor sen denna kopplades in.

    Om det är en slump eller om den verkligen fungerar vet jag som sagt inte än.
    Men det verkar lovande måste jag säga.

    Som det verkar så går de bara att köpa från utlandet, men köper man från England kan man sedan enkelt kompletera den med en reseadapter så den passar våra svenska vägguttag.
    Det lyser en stark blå lampa från den när den är inkopplad, men den fungerar för oss bara som en bra nattlampa och har gjort det enklare att mitt i natten snabbt hitta nappen bland alla sängkläderna

    Den ger ifrån sig ett mycket nervöst knäppande som man faktiskt hör om man har den  precis vid örat. Så det går inte att ha den allt för nära huvudet, ett par meter krävs.

    Men som sagt, hittills så tycks den har fungeratmycket bra, vi får se vad tiden har att ge och om denfortsätter att hålla kvalster populationen nere genom att störa deras ätande och föröking (som den utlovar  sig att göra).

    Jag får återkomma och lyfta den här tråden om någon månad igen.

Svar på tråden Kvalsterallergi kan ultraljud fungera?