• Linda1976

    Lurar du ditt barn att tomten finns?

    Jag har aldrig begripit varför man låter sina barn tro på tomten! Det är ju att ljuga sitt barn rakt upp i ansiktet. Samma lilla barn som man ska lära att det minsann är fult att ljuga. Nej, jag kan aldrig begripa mig på det.... Är det nån som har en bra förklaring, eller håller ni med mig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-10 09:49:52:
    Då folk upprepar samma frågor till mig hela tiden utan att läsa tråden, så kommer här en sammanfattningen, igen:

    *Min dotter kommer inte att bli ledsen över att det inte kommer en utklädd gubbe iförd billig mask från coop och ger henne paket, hon kommer istället att få paket av någon hon känner iförd tomteluva, för traditionens skull. Och säger hennes kompisar att tomten kom till dem, så vet hon ju sanningen.

    *Ni som säger att julens viktigaste sak för barn är tomten; är det verkligen så. Att det komersiella styr så, att tomten och paket verkligen ska vara höjdpunkten.

    *Självklart så är det inte samma sak att tro på tomten som att tro på allt som står i sagoböcker. Men principen är samma. Skulle Alice få för sig att Pippi finns på riktigt och är jättestark och bor ensam med en häst nånstans, så skulle jag förklara sago-konceptet för henne, likaväl som jag´kommer att göra med tomten, tandfén eller vad som helst.

    *Nej, jag har aldrig trott på tomten, och inte heller missat nåt. Mina jular var underbara på alla sätt, och hade inte blivit bättre av en utklädd gubbe. Snarare tvärtom, många småbarn är ju jätterädda för tomten. På dagis så tyckte jag verkligen att de andra barnen var patetiska som satt där och trodde att det Tomten som kom med paketen....

    *Det är inte det "övernaturliga" jag sätter mig emot. TOmtar, troll, vättar, spöken - det får man gärna tro på, men för mig är det inte samma sak som en rödklädd gubbe.

    *Inlägg som "Tomten hinner ju inte åka runt till alla barn i hela världen, så därför får släktingar, grannar osv klä ut sig till honom på julafton. Helt enkelt för att hjälpa den riktiga Tomten. " bemöter jag inte, eftersom jag inte bemöter de som pratar mot bättre vetande.

    *Ja, jag tycker det är fel att lära barn att Gud finns. Väljer Alice en religion när hon är större så fine, men jag kommer inte att styra henne till att Gud finns.

    *Att jämföra gudstro med Tomten tycker jag inte alls är samma sak.

    *Tycker inte ni lindar in sanningen om tomten, ni som påstår det. När jag menade att jag kommer att linda in sanningen för Alice, så menade jag snarare att jag inte kommer att säga toksanningar om känsliga saker. Tex om hon frågar om hon kan dö imorgon, så kommer jag ju inte att säga "Ja, du kan få en tegelsten i huvudet, så ja... det kanske du gör" jag kommer ju att säga "Nej, det kommer du inte att göra, du är så ung och kommer att leva jättelänge till". Begriper ni inte den skillnaden, så vet jag inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-10 09:51:20:
    Oj, nu använde jag uppdateringen fel, man får ju inte bemöta frågor, men jag sammanfattade anledningarna till min tomtenegativitet, så det kanske var ok iaf. Förlåt!!! Jag såg inte det, förrän jag tryckt uppdatera!

  • Svar på tråden Lurar du ditt barn att tomten finns?
  • wozzgirl

    Maneater
    Sagor är just SAGOR, påhittade. På samma nivå som tomten.
    Gud drar jag inte in i det här. Det är en helt annan diskussion. Jag är inte troende.

    Men att säga saker som att "du kan dö imorron" till ett barn börjar nästan låta som psykisk misshandel.

    Jag tycker det är väldigt lätt att se skillnad på det här..

  • Mamahanna

    Ts med fler: I denna alltför kalla värld behöver barn en tomte. För att barn ska kunna utvecklas så behövs fantasi..å inte hela tiden realitet. Å man behöver veta att ibland går drömmar och fantasier i uppfyllelse..det ger hopp. Hopp är något som människan lever på, när hoppet dör gör också själen det och därmed människan!!!
    Ett barn som hela tiden får en krass verklighetsbild förklarad för sig kommer att ha jätte svårt att se positivt på tillvaron!
    Jag tycker att det är jätte farligt det ni håller på med och då menar jag inte bara tomten utan att ni minsann ska ta död på alla fatasier och myter! Spöken, troll, tomtar, feér..m.m
    Det är sådant som barns fantasi går igång på...det skapar människan och dess själv bild. Det handlar inte om att få en förljugen bild av verkligheten utan att leka med olika tankar!! Att utvecklas! Å jag tycker det är sorgligt att du säger att du själv tittade på de andra barnen på dagis och tyckte de var patetiska för att de trodde på tomten!!
    Tror snarare du är bitter......långt där inne..ledsen för din skull! Mvh

  • Linda1976

    Bitter? hahahhahohohahhahihihihahaha.... Det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Lilla du, kom inte och berätta för mig vad jag är, det har du ingen som helst aning om. Många saker är jag, men bitter är inte en av dem.

    Läser du min TS, så inser du att ditt sista stycke inte har med mitt tomtemotstånd att göra: *Det är inte det "övernaturliga" jag sätter mig emot. TOmtar, troll, vättar, spöken - det får man gärna tro på, men för mig är det inte samma sak som en rödklädd gubbe.

    Alice kommer att få fantisera om precis vad hon vill, det är väl inte fantasier jag har nåt emot. Läser ni inte vad jag skriver. Hon kommer inte att bli ututad att tomten finns, men sagor om älvor, troll, Kalle Anka och vad som helst kommer vi att frossa i. Men från det till att lura i dem att tomten finns är för mig en miiiiilsvid skillnad.

  • Linda1976

    Och lite ot: Jag "tror" själv på det övernaturliga med andeväsen osv, men jämför inte det med en rödklädd gubbe. Snälla.

  • Dino78

    Nu har jag inte läst tråden...jag tycker inte det är lura ett barn med tomten. Tomten i mitt tycke är St Nikolaus som i allra högsta grad har funnits. Tänker försöka berätta sanningen bakom myten så att säga, är säkert rätt intressant att läsa hur tomten kom till i vår komersiella värld. Från ett helgon till en rödklädd gubbe. Kan ju bli en rolig julsaga i sig. Nåt sånt kommer jag göra. Men nån mask från Coop, haha, det tänker jag INTE ha, den ser ju otäck ut! Vill ju inte att dottern ska bli rädd. men tomteluva tänker jag ha. Tror inte på tomten själv men vissa saker hör julen till. Och tomte är för mig förknippat mig jul så den kommer finnas med.
    Håller i stort sett med dig i dina argument iaf TS, bortsett från att tomten är viktig på julen, det är tradition som jag vill ta med mig i min familj

  • Hannajo

    Fattar inte varför det skulle vara tabu att prata med barn om döden? på ett bra sätt, menar jag. Om de frågar och vill veta. Inte så att jag skulle skrämma mitt barn, "Du kan dö imorgon". Psykisk misshandel - tja, jag tycker det är värre att säga "Nej du kan inte dö, barn dör inte" och sen stå och försöka förklara att man ljugit när barnets kompis dör i en trafikolycka.
    Men det är väl typiskt svenskt att inte kunna prata om döden.

  • Turran

    Ojojoj... verkar vara valdigt kansligt det har for manga. Jag forstar inte hur man kan bli sa upprord av att nagon inte vill ljuga om jultomten.

    Mamahanna skriver:

    "Ts med fler: I denna alltför kalla värld behöver barn en tomte. För att barn ska kunna utvecklas så behövs fantasi..å inte hela tiden realitet. Å man behöver veta att ibland går drömmar och fantasier i uppfyllelse..det ger hopp. Hopp är något som människan lever på, när hoppet dör gör också själen det och därmed människan!!!Ett barn som hela tiden får en krass verklighetsbild förklarad för sig kommer att ha jätte svårt att se positivt på tillvaro.

    Vi pratar om Jultomten har? Sverige ar ratt ensamma om just en "fysisk" tomte som kommer och knackar pa dorren- betyder detta att alla dessa andra barn blir berovade tro och hopp?? Drommar och fantasier kan man definitivt inte krossa for att man valjer bort just "ljuget" om jultomten.

    Vidare skriver mamahanna:"Jag tycker att det är jätte farligt det ni håller på med och då menar jag inte bara tomten utan att ni minsann ska ta död på alla fatasier och myter! Spöken, troll, tomtar, feér..m.m"

    Det ar val just det TS sager att hon inte gor. Det som ar skillnaden med just Jultomten ar att man ger en san "verklig" bild av honom. Alltsa inte som en saga utan att han verkligen existerar-han ar en fysisk och verklig person. Jag tycker inte att man kan jamfora och saga att om man inte har jultomte sa skulle man inte kunna lasa sagor for sina barn for de ar ju inte verklighetsbaserade/verklighetsforankrade. Kan man verkligen inte se skillnaden dar?

    Jag tycker absolut inte att det ar fel att inte vilja ljuga nagon (oavsett alder) rakt upp i ansiktet. Jag forstar ocksa foraldrar som tycker att just ljuget om jultomten ar acceptabelt for att det ar i all valmening. Det jag inte forstar ar allt snack om att barnet skulle bli berovad bade fantasier och hopp om man valjer bort "den realistiska Jultomten". Det tror jag namligen inte en sekund pa!!

  • Ankungen

    Hur är det med Mulletrollet då? Han borde väl vara på samma nivå som tomten ;)

  • Blixa

    Är inte sugen på att först lära mitt barn att något finns bara för att några år senare säga att det inte gör det och att jag minsann vetat om det hela tiden. Känns inte rätt för mig i alla fall.
    Däremot kommer vi att läsa julsagor och prata om tomten (och Sinterklaas och swarte Piet med för den delen, kul med en total godisdag ) men på samma nivå som om vi skulle läsa om Mumin eller Tummelisa.

    Märkligt att diskussionerna blev så heta här, verkar som om tomten får agera katalysator för en massa andra svåra frågor om hur man pratar med barn om saker som är svåra att förklara.

    God jul i förskott!!

Svar på tråden Lurar du ditt barn att tomten finns?