• Äldre 21 Sep 19:48
    2191 visningar
    6 svar
    6
    2191

    Colombia, resa i grupp?

    Hej!
    Undrar om man reser i grupp med andra väntande föräldrar när man adopterar från Colombia?
    Vi är medlemmar i AC.....
    Får man med sig/träffa en "guide" från AC i Sverige eller i landet som besättar vad som händer och sker som berättar vad och när man ska infinna sig på diverse ställen mm?

  • Svar på tråden Colombia, resa i grupp?
  • miaske­ll
    Äldre 21 Sep 21:06
    #1

    Nej det tror jag inte. Däremot fick vi ett telefonsamtal av vår kontaktperson när vi anlänt till Colombia. Hon höll oss hela tiden ajour med vad vi skulle göra och vart vi skulle befinna oss.


  • Äldre 22 Sep 19:00
    #2

    Nähe, vet inte vaför jag fått för mig att man reser flera, men det kanske är med som i tex Kina.....

    Nån annan som vet?

  • Äldre 22 Sep 19:38
    #3

    Nej, det är i så fall en ren slump om man råkar resa samtidigt som någon annan familj. Man får individuella resebesked. Så funkar det i alla länder utom i Kina, såvitt jag vet.

    Någon guide finns inte i Colombia. Däremot har organisationerna anställd personal, s.k. kontaktpersoner, som hjälper till med det formella och juridiska. Denne kan också så klart hjälpa till om någon blir sjuk och behöver komma till läkare osv, men i huvudsak förväntas man klara sig själv. Det är en fördel om man kan lite spanska, det gör livet enklare, både för föräldrar och det nyfådda barnet. Det är dock inget krav.

    Nu är det ganska många år sedan vi adopterade från Colombia, och mycket kan ha ändrats, men på vår tid bodde man på några av AC rekommenderade pensionat. I Bogotá bodde flera andra adoptivfamiljer från Sverige och andra länder på samma ställe, och det är ju fritt fram att åka på utflykter osv tillsammans med dem. Personalen på pensionatet hjälpte till att ordna chaufförer, och kunde tipsa om utflyktsmål. Bra shopping fanns runt hörnet. Om man ville kunde man få hjälp av personalen med barnvakt, men det är inget jag skulle rekommendera någon. Inte för att jag inte litade på dem - colombianerna är oerhört barnkära och gulliga på alla sätt mot barnen - utan för att man bör vara försiktig med sitt nyfådda barn under anknytningsprocessen. Ta hellre med barnet på utflykterna eller dela upp er.

    Alla colombianska barn kommer inte från Bogotá. AC har kontakt med barnhem i såväl Medellín som i Cali. Det är stora städer, och sannolikheten är ganska stor att man även där träffar på andra adoptivfamiljer som man kan umgås med. Om man väljer att adoptera genom ICBF får man räkna med att resa ut till någon mindre stad, och där får man vara beredd på att vara ensam adoptivfamilj. Adoptionerna fungerar lika bra här, man får hjälp med det juridiska, men i övrigt får man vara beredd att klara sig själv.

    I Colombia får man vårdnaden om barnet någon av de första dagarna man kommer till landet. Man ska under de omständigheterna inte tro att man kommer att göra så mycket mer än jobba på att bli en familj. Det räcker för de flesta. Man är så uppfylld av att ha fått ett eller flera barn. Många väljer dock att planera in någon eller några veckor på någon ö i Karibien medan man väntar på domslutet.

    Du kan läsa en hel del på AC:s hemsida om adoptionerna från Colombia. Dessutom finns massor med svenska familjer som har adopterat barn därifrån. Det är bara att fråga.


    Colombia är fantastiskt
  • Äldre 23 Sep 16:46
    #4

    Men tack! Gud va mycket intressant information!
    Kan lite spanska så det ska nog funka......

    Man borde få en kurs i att reda ut allt i landet, när, var, hur liksom.
    Känner man sig inte väldigt "uppgiven" i landet alldeles ensam, och hur 17 ska man klara av allt själv, GAHH, så känns det nu när jag läser, haha

    Hur länge fick ni stanna i Colombia? Är det dyrt med hotell eller pensionat?

    Att planera in någon resa under tiden man väntar tex karibien eller till kusten? Bokar man det i sverige eller i landet?

  • Äldre 23 Sep 18:14
    #5

    Hej igen!
    Vi har adopterat från Bogotá, genom AC. Man får väldigt bra info av AC innan man reser och väldigt bra hjälp på plats av AC:s kontaktperson. Hon talar om vad man ska göra, vart man ska åka, följer med till barnhem och myndigheter, håller ordning på allt. AC har ju förmedlat adoptioner från Colombia sedan 1970-talet och de har väl upparbetade rutiner. Det funkar! Hon följer däremot inte med på utflykter och har inte tid att ställa upp som guide.

    Vi beställde våra resor via resebyrån i Halmstad. Jag har glömt vad den heter, men de brukar annonsera i AC:s tidning. De har sålt adoptionsresor i många år och ger jättebra service. Om ni redan från början vet att ni vill resa till någon paradisö i Karibien kan ni så klart köpa allt  på en gång, men det går också att köpa på plats i Colombia. Man kanske vill avvakta med att bestämma det tills man har fått barnet för att då bättre kunna bedöma om det är lämpligt eller inte.

    Alldeles ensam är man inte i Bogotá eftersom det finns andra adopterande familjer som bor på samma hotell - svenskar, norrmän, danskar, holländare, amerikaner m.fl. Alla sitter i samma båt och allra flesta tycker det är trevligt att umgås . De flesta har nyligen fått sitt barn och det innebär att man tillbringar mycket tid på pensionatet. Man får ju ta det lugnt med ett nyfått litet barn.

    Man kan inte röra sig helt fritt i Colombia eftersom det kan vara farligt. Man gör klokt i att lyssna på AC och kontaktpersonen, hotellpersonalen m.fl.. Jag tycker dock inte att man hade ont av den begränsningen. Vi bodde i trygga kvarter och dagtid kunde man röra sig ganska fritt i närområdet, ta små promenader, gå och handla osv. Man bör undvika att gå ut på kvällar och nätter, men det gör man ändå inte på den här typen av resa.

    Vi har fått stanna fem veckor i Colombia, men den tiden kan variera. Colombia är ett ganska billigt land. Jag minns inte exakt hur mycket vi betalade till pensionatet, jag minns bara att jag tyckte det var billigt.

    Hur långt har ni kommit med era adoptionsplaner? Har ni bestämt er för Colombia? I så fall tycker jag att ni dels ska ta tag i spanskan igen, repetera om den är lite ringrostig och kanske fördjupa kunskaperna, dels skaffa en eller flera bra böcker om Colombia. Kolla på biblioteket. Colombia är fantastiskt!

  • Äldre 23 Sep 19:19
    #6

    Jo, det var så jag menade, om kontaktpersonen följer med på de olika myndigheter mm, jag skrev guide men menar då samma sak, en som guidar vart och när man ska till diverse ställen.
    Jag förstår att dom inte ställer upp som turistguden

    Tack för jätteintressanta uppgifter !!!!!

    Vi väntar på handläggare på AC som vi nog beräknas få inom några veckor, så land är inte klart än men vi är helt inställda på Colombia. Sydamerika har alltid varit vår önskan om vi skulle adoptera !!

Svar på tråden Colombia, resa i grupp?