• snötnos

    Adoptera från England?

    Är det någon som vet mer om detta?

    Pratade just med en bekant från England som sa att det finns många Engelska barn tillgängliga för adoption i England och att de där har kampanjer för att värva fler par att adoptera (som naturligtvis går igenom kurs och utredning i samma anda som vi gör här).

    Känns ju konstigt att vi här i Sverige köar och väntar åratal för att komma fram när det i England finns för få par? 

    Varför samarbetar ingen svensk organisation med England?

    Finns det någon som har efarenhet av att ha adopterat från ett annat land som inte har gått igenom en av de svenska organisationerna?

     

  • Svar på tråden Adoptera från England?
  • en glad
    snötnos skrev 2010-09-21 20:07:20 följande:
    Är det någon som vet mer om detta?

    Pratade just med en bekant från England som sa att det finns många Engelska barn tillgängliga för adoption i England och att de där har kampanjer för att värva fler par att adoptera (som naturligtvis går igenom kurs och utredning i samma anda som vi gör här).

    Känns ju konstigt att vi här i Sverige köar och väntar åratal för att komma fram när det i England finns för få par? 

    Varför samarbetar ingen svensk organisation med England?

    Finns det någon som har efarenhet av att ha adopterat från ett annat land som inte har gått igenom en av de svenska organisationerna?

     
    Det går att adoptera från andra länder om man får tillstånd av MIA och det viktigaste kraven då är att man har en personlig anknytning till barnet och/eller till landet och att allt går lagligt till ...
  • chatnoir
    en glad skrev 2010-09-28 17:12:54 följande:
    Det går att adoptera från andra länder om man får tillstånd av MIA och det viktigaste kraven då är att man har en personlig anknytning till barnet och/eller till landet och att allt går lagligt till ...
    En glad, du brukar vara insatt och ha koll på det mesta. Jag tänker att det skulle se väldigt konstigt ut om ett europeiskt i-land började adoptera bort barn till grannländer, nog borde det väl finnas resurser att ta hand om barnen i landet? Man talar alltid om att internationell adoption är sista utvägen, att det är bäst för barnet att få vara kvar i ursprungslandet. Jag tänker att det kanske inte handlar om barn som de flesta svenska föräldrar vill ha, dvs små barn, att det kanske snarare handlar om tonåringar? Vet du något om det?
  • snötnos

    Har läst på lite mer nu...

    För att adoptera från England kräver engelska myndigheten att man har varit bosatt i England i minst ett år och genomgått deras hemutredning, så anknytning till landet hjälper tyvärr inte och då kan MIA inte heller hjälpa. 

    Ja det låter rimligt att se det så - att landet borde ha resurser att ta hand om barnen. Och det har de ju också, men många barn stannar i barnhem (och blir äldre) istället för att adopteras eftersom det inte finns lika många par/ensamstående som söker än vad det finns barn i barnhemmen som är godkända för adoption.

    På BAAF:s hemsida läser jag att det finns 4000 barn per år som söker adoptivföräldrar och att 2500 barn per år blir placerade hos adoptivföräldrar. Enligt den siffran borde ju då 1500 barn stanna kvar på barnhem.

    Nåväl, det var ju bara en fundering eftersom jag i adoptionens väntans tider tydligen inte har bättre för mig än att leta upp alternativ...


    http://www.baaf.org.uk/info/stats/england.shtml  - OBS de räknar året från mars till april.

    60,900 children were in the care of local authorities on 31st March 2009


    73% (44,200) of children looked after on 31st March 2009 were living with foster carers 10% (6,200) were living in children’s homes (includes secure units, children's homes and hostels) 7% (4,100) were living with their parents 4% (2,500) were placed for adoption 3% (1,720) were placed in residential schools or other residential settings

    There are around 4,000 children across the UK needing adoption every year. These children are from a great variety of ethnic and religious backgrounds. Many of these children are of school age and over half of them are in groups of brothers and sisters who need to be placed together.

  • snötnos

    oj ser mitt inlägg konstigt ut? 
    när jag tittar på det så hamnade statistiklistan utanför ramen av min text... försöker igen


    73% (44,200) of children looked after on 31st March 2009 were living with foster carers


    10% (6,200) were living in children’s homes (includes secure units, children's homes and hostels)


    7% (4,100) were living with their parents


    4% (2,500) were placed for adoption


    3% (1,720) were placed in residential schools or other residential settings


    There are around 4,000 children across the UK needing adoption every year. These children are from a great variety of ethnic and religious backgrounds. Many of these children are of school age and over half of them are in groups of brothers and sisters who need to be placed together.

  • villsågärna38

    Men det är ju fruktansvärt att det inte finns föräldrar till barnen. Hjälp!! Va dumt att man inte bott där ett år så att man får adoptera därifrån. Kanske kan vara värt att flytta en sväng... hm.... Tragiskt iaf. Kramar

  • snötnos
    villsågärna38 skrev 2010-09-28 20:03:57 följande:
    Men det är ju fruktansvärt att det inte finns föräldrar till barnen. Hjälp!! Va dumt att man inte bott där ett år så att man får adoptera därifrån. Kanske kan vara värt att flytta en sväng... hm.... Tragiskt iaf. Kramar
    Ja visst är det tragiskt om nu dessa siffror stämmer.
  • snötnos

    nämen vad är det för knas på formateringen på fl idag, mina inlägg ser ju helknäppa ut.

  • villsågärna38
    snötnos skrev 2010-09-28 20:22:50 följande:
    nämen vad är det för knas på formateringen på fl idag, mina inlägg ser ju helknäppa ut.
    Gör inget
  • Kvarnlyckan

    Jag funderar på hur många som verkligen vill adoptera dessa barn, precis som nämndes i ett tidigare inlägg. För i England är det så att de väljer i större utsträckning att adoptera bort barn istället för att placera dem i familjehem.

    De längsta köerna i adoptionsvärlden är ju ändå till de minsta, friskaste barnen. Kanske kommer det förändras ju svårare det bli att adoptera? För då kanske det blir ett alternativ att adoptera ett inhemskt barn med trasslig bakgrund likväl som ett utländskt, om åldern ändå är den samma? Jag vet inte. Och jag tror att det bakom den engelska statistiken döljer sig en hel del väldigt stora barn, men under 18 år så att säga.

    Det jag vet är dock att jag tycker att frågan är oändligt komplicerad. För för mig handlar frågan även om barnets rätt till sitt biologiska ursprung. 

  • Scarlet

    Jag har inte adopterat, men jag bor i England och har goda vanner som velat adoptera. Men till slut bestamde de sig for att inte gora det. Har i England finns det som sagt manga barn som antingen ar foraldralosa eller som blivit omhandertagna av myndigheterna. Internationella adoptioner ar valdigt ovanliga har, man far gora allt jobb sjalv och det kostar valdigt mycket. Myndigheterna vill ju att alla ska adoptera engelska barn istallet.

    Nyfodda och sma barn blir ofta adopterade valdigt snabbt, eftersom de flesta foraldrar vill ha sa sma barn som mojligt. Alltsa ar de flesta barn som behover adopteras lite aldre och har ofta haft det valdigt jobbigt. Jag tror inte att  de de engelska myndigheterna skulle ga med pa att adoptera bort storre barn till Sverige, de kan ju inte spraket etc. Dessutom ar det mycket fokus har pa att adoptivforaldrarna ska ha samma etniska bakgrund som barnet, och helst aven samma religion. Manga av barnen som behover adopteras ar av andra etiska bakgrunger an vita engelska.

    Hoppas denna infon hjalpte lite grann! Ar som sagt inte personligen insatt men har hort mycket av mina vanner nar de gick igenom adoptionsprocessen.

  • villsågärna38
    Scarlet skrev 2010-09-28 21:04:28 följande:
    Jag har inte adopterat, men jag bor i England och har goda vanner som velat adoptera. Men till slut bestamde de sig for att inte gora det. Har i England finns det som sagt manga barn som antingen ar foraldralosa eller som blivit omhandertagna av myndigheterna. Internationella adoptioner ar valdigt ovanliga har, man far gora allt jobb sjalv och det kostar valdigt mycket. Myndigheterna vill ju att alla ska adoptera engelska barn istallet.

    Nyfodda och sma barn blir ofta adopterade valdigt snabbt, eftersom de flesta foraldrar vill ha sa sma barn som mojligt. Alltsa ar de flesta barn som behover adopteras lite aldre och har ofta haft det valdigt jobbigt. Jag tror inte att  de de engelska myndigheterna skulle ga med pa att adoptera bort storre barn till Sverige, de kan ju inte spraket etc. Dessutom ar det mycket fokus har pa att adoptivforaldrarna ska ha samma etniska bakgrund som barnet, och helst aven samma religion. Manga av barnen som behover adopteras ar av andra etiska bakgrunger an vita engelska.

    Hoppas denna infon hjalpte lite grann! Ar som sagt inte personligen insatt men har hort mycket av mina vanner nar de gick igenom adoptionsprocessen.
    Tack för din input!. Det förklarar en hel del.
Svar på tråden Adoptera från England?