• AngelEye

    bänkdiskmaskin i hyreslägenhet. Hur göra med slangarna?

    Vi har världens minsta kök. Ingen plats för vanlig diskmaskin, så därför har vi köpt en bänkdiskmaskin.
    Problemet är nu slangarna. Vi har kopplat under diskbänken och vattenslangen har vi fått dra in genom skåpet , vilket medför att vi alltid måste ha skåpdörren öppen. Mycket irriterande men hittar ingen annan lösning.

    Min hyresvärd lät oss inte borra hål i diskbänken såklart, då skulle vi bli ersättningsskyldiga. Och vi skulle helst inte koppla den direkt på kranen heller då det blir för högt tryck och allt kan spricka. Detta skulle inte någon försäkring täcka,utan vi skulle bli ersättningsskyldiga även då.

    Hur sjutton ska vi göra ? Är vi tvungna att ha skåpdörren på glänt nu hela tiden och slangen liggande tvärsöver bänkskivan?

  • Svar på tråden bänkdiskmaskin i hyreslägenhet. Hur göra med slangarna?
  • Nightswimmer

    Det låter som att ni har gjort det onödigt krångligt. Vi har också bänkdiskmaskin, och har helt enkelt löst det så att vattnet som går till diskmaskinen kommer från en "extrakoppling" på sidan av blandaren (kranen alltså), och vattnet som går från maskinen går rakt ner i diskhon. Det ser visserligen inte supersnyggt ut att ha ledningarna framme, men känns smidigare än att ha skåpet öppet


    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • Birgitta2

    En rörmokare kan fixa det snyggt. Och ni blir inte ersättningsskyldiga för det om det är fackmannamässigt gjort. Det krävs bara en ny blandare med en extra anslutning. Ring runt och kolla hos installatörerna. kan inte kosta så förtvivlat mycket.

  • Nightswimmer

    Nu missade jag visst att läsa en del av det du skrivit... "Och vi skulle helst inte koppla den direkt på kranen heller då det blir för högt tryck och allt kan spricka. Detta skulle inte någon försäkring täcka,utan vi skulle bli ersättningsskyldiga även då. " Det låter ju skitkonstigt! Det var bovärden som hjälpte oss att koppla från kranen!


    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • Ramborg

    Vi hade våran kopplad på kranen, men körde bara diskmaskin när vi var hemma, ifall det skulle hända nåt.

  • Stormorsan

    Vi får inte heller koppla direkt på kranen utan en särskild anslutning till blandaren krävdes.

    Min blandare saknade möjlighet till anslutning så hyresvärden bytte den kostnadsfritt men jag fick betala för den extra anslutningen (ca 500 kr).

    Mycket mer praktiskt också eftersom man kan använda vattenkranen samtidigt som diskmaskinen är ansluten. 

  • AngelEye

    Jo man kan ju lösa det så att man ser till att vara hemma. Men oavsett om man är hemma eller inte, så vore de ju trist om något gick sönder. Ska se om jag kan hitta en kran med extrakoppling som inte är så dyr.

  • Birgitta2
    AngelEye skrev 2010-09-24 15:22:40 följande:
    Jo man kan ju lösa det så att man ser till att vara hemma. Men oavsett om man är hemma eller inte, så vore de ju trist om något gick sönder. Ska se om jag kan hitta en kran med extrakoppling som inte är så dyr.
    Om ni inte har full koll att installera en sån, så låt en fackman göra det. Då har ni ryggen fri.
  • Nightswimmer
    Stormorsan skrev 2010-09-24 15:21:43 följande:
    Vi får inte heller koppla direkt på kranen utan en särskild anslutning till blandaren krävdes.

    Min blandare saknade möjlighet till anslutning så hyresvärden bytte den kostnadsfritt men jag fick betala för den extra anslutningen (ca 500 kr).

    Mycket mer praktiskt också eftersom man kan använda vattenkranen samtidigt som diskmaskinen är ansluten. 
    Exakt samma var det här. Fick betala för anslutningen, men fick jobbet utfört gratis.

    (Jag tror för övrigt att det är många som använder "kranen" som en synonym till "blandaren" - det gjorde iaf jag tills för tre år sedan, när vi fick diskmaskinen installerad )
    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • 201201232

    Jag tror att det som avsågs var en snabbkoppling på blandarens pip, och så får man inte göra eftersom blandaren inte är konstruerad för det tryck som uppstår när diskmaskinen stänger av vattenintaget. Korrekt sätt är att använda en blandare med anslutning för bänkdiskmaskin. Faktiskt det enda sättet det är ok att ansluta en bänkdisk på.

  • Birgitta2
    201201232 skrev 2010-09-24 15:36:40 följande:
    Jag tror att det som avsågs var en snabbkoppling på blandarens pip, och så får man inte göra eftersom blandaren inte är konstruerad för det tryck som uppstår när diskmaskinen stänger av vattenintaget. Korrekt sätt är att använda en blandare med anslutning för bänkdiskmaskin. Faktiskt det enda sättet det är ok att ansluta en bänkdisk på.
    Det är nog det vi menar här. En extra anslutning i en blandare som är korrekt redan från början.
Svar på tråden bänkdiskmaskin i hyreslägenhet. Hur göra med slangarna?