• nnx

    Hur gå från en "tänkare" till en "görare"?

    Jag är nyfiken på hur ni tycker en låg "tänkare" på ett praktiskt och konstruktivt sätt kan bli mer av en "görare".
    En låg "tänkare" är en person som har lite energi och har svårt att ge sig själv god och bra energi (behöver alltså mycket energi och motivaton utifrån) för att bara göra saker i vardagen utan att tänka så mycket på frågor som: Hur ska det göras? När ska det göras? Vem ska göra det? Vad ska egentligen göras (detaljplanering)? Vad behövs förberedas innan det ska göras? Hur lång tid tar det?

    Jag kan komma på: äta nyttig och god mat; promenera eller nån annan konditionsform regelbundet; vara utomhus varje dag för att få solljus, frisk luft och miljöombyte; musik som man gillar; läsa böcker man gillar; kolla på film/tv som man blir glad av samt affirmationer.

    Vad har ni för idéer och förslag? 

  • Svar på tråden Hur gå från en "tänkare" till en "görare"?
  • Pix Maniac

    Mitt förslag är att inte fundera så mycket utan bara göra det. Solig

    Allvarligt talat, gör det bara. Jag har tänkt och funderat mig själv sönder och samman. När jag började att göra saker utan att tänka så mycket kom den där goda och bra energin av sig själv.

  • Den obotliga pessimisten

    Jag tror att vi hela tiden lever i "cirklar" (eller vad man ska säga). Är man i en god cirkel är det rutin att göra saker, vilket gör att han lyckas "hålla undan" vardagsproblem, får en höjd självkänsla och mer energi. Sedan kan man komma i en dålig cirkel då man inte orkar göra saker, problemen hopar sig, man får mer ångest, mindre energi. . .

    Att bryta en cirkel är toksvårt. Mitt bästa tips är att göra en lista på morgonen (ej för lång) med saker som ska göas under dagen. Det blir lättare om man ser det punkt för punkt och det inte ser så mycket ut.

  • Mad as snow

    Det här ämnet intresserar mig. Jag är helt klart en tänkare nu för tiden. En väldigt låg sådan, får i princip aldrig tummen ur. Så jag har inga bra svar, men jag hänger kvar här och ser ifall fler sådana dyker upp.


    Ja, det är ett påhopp.
  • nnx
    Pix Maniac skrev 2010-09-25 19:31:11 följande:
    Mitt förslag är att inte fundera så mycket utan bara göra det. Solig

    Allvarligt talat, gör det bara. Jag har tänkt och funderat mig själv sönder och samman. När jag började att göra saker utan att tänka så mycket kom den där goda och bra energin av sig själv.
    Jo, krasst är det ju så. Visserligen är detta mycket svårt för en med så låg energi och som överanalyserar och övertänker. Många sådana personer (enligt min erfarenhet och lilla kunskap) tenderar att delegera det mesta för att slippa eller säger till sig själva att "äh, det är inte så viktigt, jag kan göra det sen nån gång".

    Då undrar jag hur du praktiskt stänger av "tänkaren" i dig för att bara göra? 
  • nnx
    Den obotliga pessimisten skrev 2010-09-25 19:35:39 följande:
    Jag tror att vi hela tiden lever i "cirklar" (eller vad man ska säga). Är man i en god cirkel är det rutin att göra saker, vilket gör att han lyckas "hålla undan" vardagsproblem, får en höjd självkänsla och mer energi. Sedan kan man komma i en dålig cirkel då man inte orkar göra saker, problemen hopar sig, man får mer ångest, mindre energi. . .
    Jag håller med dig ang cirklarna. Ett problem som jag stött på med dessa är att då bränner dessa personer mer eller mindre ut sig för att de gör en massa saker under en kort period, nästan maniskt, för att passa på medan de har den goda energin i sig för att sedan ha en jättelång återhämtningsperiod med mycket låg energi. Istället för att lagra i alla fall hälften av den goda energin som de fylls med.
  • Pix Maniac
    nnx skrev 2010-09-25 19:44:56 följande:
    Jo, krasst är det ju så. Visserligen är detta mycket svårt för en med så låg energi och som överanalyserar och övertänker. Många sådana personer (enligt min erfarenhet och lilla kunskap) tenderar att delegera det mesta för att slippa eller säger till sig själva att "äh, det är inte så viktigt, jag kan göra det sen nån gång".

    Då undrar jag hur du praktiskt stänger av "tänkaren" i dig för att bara göra? 
    Det är ju "bara" att göra. Ett, två, tre... ungefär.
    Innan jag förstod att det var så enkelt var det nästan omöjligt.

    För övrigt tror jag att det är väldigt svårt att lagra god energi, den måste tillföras hela tiden. Innan jag kom på det (det hänger ihop med det andra förresten) kunde jag jobba ner mig själv väldigt djupt. Jag släppte liksom inte taget om dåliga tankar, kunde inte lämna dem.
  • nnx
    Pix Maniac skrev 2010-09-25 20:09:48 följande:
    Det är ju "bara" att göra. Ett, två, tre... ungefär.
    Innan jag förstod att det var så enkelt var det nästan omöjligt.

    För övrigt tror jag att det är väldigt svårt att lagra god energi, den måste tillföras hela tiden. Innan jag kom på det (det hänger ihop med det andra förresten) kunde jag jobba ner mig själv väldigt djupt. Jag släppte liksom inte taget om dåliga tankar, kunde inte lämna dem.
    Det är ju fantastiskt! Kanonbra jobb får jag säga.
    Det låter onekligen väldigt intressant. Har du lust utveckla detta mera och göra några djupdykningar, ge praktiska exempel?

    Jag känner till dem som är så låga "tänkare" att de känner att bara gå utomhus är ett helt projekt. jag tror att "tänkare" är duktiga "kännare", dvs de känner efter mer och stoppar sig redan där: att det "känns jobbigt att.."; "jag mår inte så bra, jag behöver nog inte göra det där" ... Dessa personer tror jag är mycket vana att reagera känslomässigt på det som händer runt omkring dem samt tar saker och ting mer personligt.
  • Kate Ryan
    nnx skrev 2010-09-25 19:27:22 följande:
    Jag är nyfiken på hur ni tycker en låg "tänkare" på ett praktiskt och konstruktivt sätt kan bli mer av en "görare".
    En låg "tänkare" är en person som har lite energi och har svårt att ge sig själv god och bra energi (behöver alltså mycket energi och motivaton utifrån) för att bara göra saker i vardagen utan att tänka så mycket på frågor som: Hur ska det göras? När ska det göras? Vem ska göra det? Vad ska egentligen göras (detaljplanering)? Vad behövs förberedas innan det ska göras? Hur lång tid tar det?

    Jag kan komma på: äta nyttig och god mat; promenera eller nån annan konditionsform regelbundet; vara utomhus varje dag för att få solljus, frisk luft och miljöombyte; musik som man gillar; läsa böcker man gillar; kolla på film/tv som man blir glad av samt affirmationer.

    Vad har ni för idéer och förslag? 
    Hitta en dominant partner.
  • Rikk

    Kom till insikt med att faktiskt göra är det enda sättet att göra rätt. Ofta spelar det ingen roll om du gör rätt, sålänge du gör något. Endast trial and error och faktiska erfarenheter kan få dig att oftare handla korrekt.

Svar på tråden Hur gå från en "tänkare" till en "görare"?