• Anonym (ella)

    Hur omprövning av varaktig sjukersättning går till

    har just gjort det då jag blir utförsäkrad nu 1 jan. jag fick beställa hem ett papper att fylla i och sen skickar en läkare ett uttlåtande som ska vara utförlig. Sen är det bara att vänta. Går det inte så får man prov arbeta eller något liknande i 3 mån, där avgör dom om man är kababel än..om inte så kan man få återgå till det innan. Nu är jag ju känd inom psykiatrin och går regelbundet....

  • Anonym (ella)

    läkaren anser att jag INTE på något sätt är redo....så det kommer att gå åt helvete för jag lär bli jtförsäkrad...trots att jag nyligen legat inne på lpt och så har det varit under längre tider..många behandlingar har prövats, men jag svarar inte bra på dom just nu för att jag mår så dåligt. Har många diagnoser och mycket mediciner.
    Jag har höga krav på mig själv och vill inte misslyckas....om jag bli utförsäkrad så ger jag upp livet. vänta på svar? eller redan ge upp det är min stora råga just nu. har 10 år haft det så här och bott på b-hem mm..
    så jag mår ännu sämre nu..klarar inte av en intensiv behandling som dbt ( fick avsluta) meningen att jag ska börja igen när det är lite stabilare. Så hur ska jag kunna arbeta? proppa i mig stesolid och sitta och skära mig av ångest? önskar så att jag mådde bra och kunde fungera som en person som arbetar...hatar mig själv för detta och nu är jag i en jobbig sitts. Min kompis begick självmord nyligen då hon blev utförsäkrad och inte klarade av det. ska det vara så?

  • Anonym (ella)

    fick 18 månaders tillägg...har inte varaktig utan tidsbegränsad sjukersättning. Har fått 3 år i taget. sen ändrades ju reglerna...då fick jag 18 månader tillägg då inte min sjukersättning gick ut när reglerna ändrades. Nu är det näst intill omöjligt. Vill må bra...få läka för att kunna gå vidare i livet, men dom nya reglerna tillåter inte det. Dom sätter gärna inte varaktig pension på unga....har varit såkallad sjukpensionär i 10 år. med aktivitets och nu sjukersättning...

  • Anonym (ella)

    Men är man förtidspensionerad för alltid så är man då är det ju ingenting att diskutera det kan inte dom nya reglerna rucka på. Men vissa har ju bara 2-3 år kvar skriver domdå har man ju aktivitets eller sjukersättning som måste omprövas då är det ju inte förtidspenison. Då är det kört för mig iaf, lär bli utförsäkrad. lycka till...adjö!

Svar på tråden Hur omprövning av varaktig sjukersättning går till