• Teak
    Äldre 26 Sep 19:16
    21791 visningar
    68 svar
    68
    21791

    Hur många försök?

    Hej alla blivande regnbågsmammor!
    En fråga från en nyfiken: Hur många inseminationsförsök (eller ev. IVF) genomgick ni innan ni blev gravida? Vi har ett inseminationsförsök kvar och sedan blir det IVF. Detta stressar mig som sjutton. Jag är livrädd att det aldrig kommer att bli någon bebis... Försöker tänka att det är lika stor chans att bli gravid på försök fyra som på försök ett...Hoppas ni kan komma med lite uppmuntrande fakta och solskenshistorier ;)

  • Svar på tråden Hur många försök?
  • Malmöt­jejer
    Äldre 12 Oct 17:49
    #51

    Hur gamla är ni eller era fruar/sambos som lyckats med ivf?

  • Äldre 13 Oct 01:23
    #52

    Vi lyckades efter 4 inseminationer på första IVF försöket i Uppsala.
    Min flickvän som bär barnet är 21år Vi är i vecka 19 nu.


    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter liten bf 120308
  • Äldre 14 Oct 12:46
    #53

    Höjer statistiken: 18 försök, varav 2 Ivf:er. Ett missfall i vecka 6, nu gravid i trettonde veckan efter besök på Stork igen och håller tummarna krampaktigt. 

  • Malmöt­jejer
    Äldre 14 Oct 18:21
    #54

    Det verkar som att lesbiska par är överrepresenterade när det gäller Ivf. Vad tror ni det beror på?

  • Äldre 14 Oct 19:03
    #55
    Malmötjejer skrev 2011-10-14 18:21:18 följande:
    Det verkar som att lesbiska par är överrepresenterade när det gäller Ivf. Vad tror ni det beror på?
    Jag tror folk som fastnar i processen är överrepresenterade på familjeliv. Och att många av dem som blivit gravida genom ivf hade blivit gravida spontant om de hade gjort barn genom samlag med en fertil man. Heteropar vänder sig ju normalt inte till en klinik för att få hjälp förrän efter tidigast ett år, medan de flesta lesbiska par inte gör tolv inseminationer innan de försöker med ivf.
    Det är vad jag tror, men det kanske finns någon mer vetenskapligt/medicinskt inriktad förklaring, vad vet jag.  
  • Äldre 14 Oct 21:37
    #56
    Malmötjejer skrev 2011-10-14 18:21:18 följande:
    Det verkar som att lesbiska par är överrepresenterade när det gäller Ivf. Vad tror ni det beror på?
    De som går via svensk sjukvård och inte tillhör södra sjukvårdsregionen får ju går över till IVF efter (beroende på landsting) 2-4 DI:n, så där ser man ju en självklar överrepresenation. Hade många av dessa tjejer haft en manlig partner så skulle de ju ha blivit gravida spontant istället, som miljarden skrev.

    De tjejpar som går via utländsk sjukvård väljer IVF efter ett antal (3-7 är min hypotes) misslyckade DI:n för att spara pengar, energi och resväg. Också de bidrar till en överrepresentation.

    Ganska få försöker lika länge med en privat donator som vad ett motsvarande heteropar hade gjort med varandra. Jag FL-känner bara till en eller ett två tjejpar som försökt riktigt länge (dvs mer än 1-2 år) med en privat donator.

    Sedan lyckas ju vi tjejpar i större utsträckning med våra IVF:er än vad heteropar gör, just för att så pass många av oss kommer till IVF:er tidigare på resan.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 14 Oct 21:39
    #57
    Malmötjejer skrev 2011-10-12 17:49:40 följande:
    Hur gamla är ni eller era fruar/sambos som lyckats med ivf?
    Jag var 31 när vi gjorde vårt första IVF-försök, ett embryo fördes tillbaka och det tog med en gång!
    Nu är jag 33 och är gravid med ett syskon. Den här gången använde vi oss av ett fryst embryo, och även det tog med en gång! Det vi hade i bagaget innan det var 10 klinikgjorda inseminationer utan tillstymmelse till graviditet.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 14 Oct 22:08
    #58

    Syskonförsöket tog 8 gånger. 5 inseminationsförsök på sjukhus och därefter 3 heminseminationer. Har precis fått plus så hur det går får tiden utvisa.....

  • Äldre 14 Oct 22:09
    #59
    savigs skrev 2011-10-14 22:08:23 följande:
    Syskonförsöket tog 8 gånger. 5 inseminationsförsök på sjukhus och därefter 3 heminseminationer. Har precis fått plus så hur det går får tiden utvisa.....
    Grattis!!!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 14 Oct 22:14
    #60

    Tack Fast jag vågar inte vara så glad än...Tillhör den sorten som oroar sig mycket,dumt nog.

  • Äldre 14 Oct 22:28
    #61
    savigs skrev 2011-10-14 22:14:09 följande:
    Tack Fast jag vågar inte vara så glad än...Tillhör den sorten som oroar sig mycket,dumt nog.
    Förstår väldigt väl hur du menar! Jag kommer inte ihåg när jag vågade vara glad när vi väntade A, men det var nog först i andra halvan av graviditeten... Men i efterhand så kände jag mig lite snuvad på den konfekten, så istället har jag passat på att glädja mig extra mkt åt andra som har kämpat länge och äntligen blivit gravida! :)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 15 Oct 07:22
    #62

    Ja det är märkvärdigt hur mycket lättare det är att glädjas åt andra . Enligt mig är då risken för missfall,missbildningar,plötslig spädbarnsdöd och alla andra hemskheter nästintill obefintlig, men när det kommer till MIG...ja då känns riskerna ENORMA! Hör ju själv hur dumt det låter .

  • millac­herie
    Äldre 8 Apr 15:52
    #63
    MaryQuiteContrary skrev 2011-10-14 12:46:43 följande:
    Höjer statistiken: 18 försök, varav 2 Ivf:er. Ett missfall i vecka 6, nu gravid i trettonde veckan efter besök på Stork igen och håller tummarna krampaktigt. 
    Oh fy fasen! Lider verkligen med er! Vi lyckades på försök 5 och det tyckte jag var en jobbig process. Hoppas allt går vägen för er denna gång!

     Vi är nu i v.15 och överlyckliga =)
  • Sheli
    Äldre 9 Apr 20:58
    #64

    Blev gravid på tredje försöket insemination med första barnet. Gravid igen på tredje, ledde tyvärr till missfall i vecka 5-6. Nu gravid efter missfallet (alltså 4:e inseminationen) och är i v 13. CUB på tisdag, så ny bara att hålla tummarna att en liten mår bra och stannar kvar.

  • Sheli
    Äldre 9 Apr 21:00
    #65

    Blev gravid på tredje försöket insemination med första barnet. Gravid igen på tredje, ledde tyvärr till missfall i vecka 5-6. Nu gravid efter missfallet (alltså 4:e inseminationen) och är i v 13. CUB på tisdag, så ny bara att hålla tummarna att en liten mår bra och stannar kvar.

  • Äldre 1 May 19:09
    #66

    Gjorde 3 heminsem under samma äl och det satte sig är vi vecka 9 nu =D

  • Äldre 2 May 16:04
    #67

    Jag tror det är mycket tur och otur.
    Jag blev gravid på första inseminationsförsöket, trots att jag fått höra av min gynekolog att vi "kastade bort" våra pengar om vi åkte till danmark (och inte gjorde ivf som han förespråkade).
    Är i vecka nio nu och är, som alla andra nygravida, livrädd för missfall.. 

  • Äldre 2 May 22:14
    #68

    Jag kan höja statistiken enormt (11 inseminationer, 4 IVF och 3 embryodonationer) men å andra sidan tror jag faktiskt och på riktigt att jag är sjukt ovanlig. Men bland oss ska ju en och annan totalinfertil också gömma sig. Och så fort jag lämnade mina egna ägg så har jag ju istället haft lätt att bli gravid (av mina 3 ED fick jag sent missfall på första, tidigt missfall på andra och på tredje är jag nu i vecka 23) så på sätt och vis är jag väl beviset för att man aldrig ska ge upp hoppet.

Svar på tråden Hur många försök?