• Loreena

    Hur ska jag börja med EC?

    Hej!
    Min bebis kissar oftast direkt när han vaknar... så enligt Ec så skulle det ju vara läge att vara blöjfri just då.  "Problemet" är att han oftast bajsar under tiden som han ammas och han vill ammas direkt när han vaknar. Så om jag tar av blöjan direkt när han vaknar så måste jag byta direkt igen när han ätit. När brukar bebisarna bajsa mer sällan? Han är 5 veckor nu.

    När han var nyfödd så kissade han alltid på skötbordet och jag tyckte att det var en bra början till EC, men nu gör han det mer sällan.

  • Svar på tråden Hur ska jag börja med EC?
  • Alexe

    Svårt svårt svårt. Jag började senare än du, vid 7 veckor. Men hade samma problem - mata glad bebis och missa både kiss och bajs eller potta honom skrikande av hunger? Valde helt klart det första. Och tog honom sen till pottan när jag bytta blöjan direkt efter maten. Då kissade han oftast igen. Men bajset började vi inte få till på pottan förrän han var ca 5 månader och fick fast avföring. Innan dess bajsade han i typ varenda fis. Tror dock att han började hålla tillbaka kisset efter att han vaknat vid 3-4 månader. Då kunde jag amma på ena bröstet, potta honom och sen amma klart på andra.

    För övrigt har jag kört på rutin-ec och det funkade so so de första månaderna. Såg inga tecken och tyckte att han kissade stup i kvarten (bokstavligt talat). Men vid 5 månader blev det betydligt bättre och nu när han är lite över 6 mån så säger han ofta till själv när han ska kissa, även om jag fortfarande kör mycket på rutin var 30-60 min beroende på när det är på dagen.

    Önskar dig lycka till och vill bara säga att det ändå är värt slitet och alla de dagar man känner sig usel för att man inte får inte tajmingen och bara byter blöja hela tiden istället. Det är så skönt att slippa bajsblöjorna nu när det är vuxenbajs han ger ifrån sig. Och så skönt för bebisen att slippa sitta i kissblöjor. Och dessutom - trevligt för såväl ekonomin som miljön med färre blöjor.

  • lindberg84

    Hej!
    Vad är det här för metod ni kör med. Blev lite intresserad när jag läste. Att lyckas få era små bebisar att gå på pottan. Någon för gärna förklara lite mer för mig som är ovetade om denna metod.

  • Alexe
    lindberg84 skrev 2010-09-30 19:17:16 följande:
    Hej!
    Vad är det här för metod ni kör med. Blev lite intresserad när jag läste. Att lyckas få era små bebisar att gå på pottan. Någon för gärna förklara lite mer för mig som är ovetade om denna metod.
    Titta under Blöjfri bebis/EC. Där finns nån informationstråd. Kan också kolla på www.ecsweden.se 

    Men i kort går det ut på att bebisar signalerar att de är kiss-/bajsnödiga på samma sätt som de signalerar att de tex är hungriga eller uttråkade eller nåt annat, och att man då kan lära sig att se och känna igen dessa signaler och istället för att låta bebisen kissa/bajsa på sig ta henne/honom till potta/toa/vask/dusch eller vad man nu använder. Så småningom förstår då barnet att det kommer att få kissa fritt och börjar hålla sig från att kissa i blöjan. Många kombinerar detta med att ha bebisen utan blöja eller med tygblöja för att den ska märka vad som händer bättre än i dagens jättetorra blöjor. Och genom att göra det här får man förmodligen en bebis som är torr tidigare än snittet, och absolut bättre kommunikation och samspel med sitt barn. Jag tycker att det är toppen om man har tid och lust och som sagt, helt klart värt mödan.
  • Loreena

    Nu har jag en nöjd bebis som ligger och sprattlar med sina bara ben på ett täcke på golvet som är täckt med plastad frotte + handduk. :)
    Jag höll honom över toaletten idag efter amningen och det resulterade i bajs på toaletten, kiss på golvet och en nöjd bebis :D
    Jag tyckte att han bajsade bättre när jag höll honom så också, annars brukar han mest småfisa hela tiden (vilket betyder blöjbyten en gång i halvtimmen) men nu kom allt på en gång.

  • Alexe
    Loreena skrev 2010-10-05 09:31:16 följande:
    Nu har jag en nöjd bebis som ligger och sprattlar med sina bara ben på ett täcke på golvet som är täckt med plastad frotte + handduk. :)
    Jag höll honom över toaletten idag efter amningen och det resulterade i bajs på toaletten, kiss på golvet och en nöjd bebis :D
    Jag tyckte att han bajsade bättre när jag höll honom så också, annars brukar han mest småfisa hela tiden (vilket betyder blöjbyten en gång i halvtimmen) men nu kom allt på en gång.
    Grattis! Prova att sänka ner honom lite längre i toan nästa gång så slipper du kiss på golvet :)

    Klart man slutar bajsa när man känner att det blir blött och kletigt runt hela rumpan. När mamma passar vår kille byter hon kanske tre bajsblöjor om dan (för hon klarar inte av pottandet menar hon). Alltid annars bajsar han allt på en gång på toan eller i pottan.
  • Alexe

    Nu kan det bli ett par tre minuter ibland om han tittar på andra saker eller försöker dra mig i håret eller så samtidigt. När han var mindre var det oftast kortare tid. Och snittet är nog runt minuten. Men visst har man suttit 5-6 och kanske tom 10 minuter också de gånger det liksom inte blivit nåt. Oftast är han då inte kissnödig, men ja... så länge han inte blir ledsen eller protesterar så brukar jag envisas för annars kommer det bara en kvart senare.

  • Loreena

    Över handfatet går det bra när jag håller honom halvliggandes stödd mot mig och rutin-Ecar direkt när han vaknat. Jag har även köpt en potta som jag tänkt ha för att slippa få kiss på golvet som annars alltid blir när jag byter på honom på natten, men den gillar han inte alls :( Han gallskriker när jag sätter honom på pottan tyvärr. Kan det vara pottmodellen som är fel? Att den är obekväm att sitta på? Vilka pottor är bekvämast för småbebisar? Min bebis väger 7 kg och är 63 cm lång.

  • Alexe

    Vi har insatsen till en stor Babybjörnpotta och sätter den i knäet och sen bebisen ovanpå. Första gångerna gillade han inte alls den, tror att rumpan var för liten så att han liksom fastnade. Men när vi provade några veckor senare gick det bra. Men då var han typ 4-5 månader. Tänker att du kan prova att hålla honom i knävecken med ryggen mot dig även när han ska sitta på pottan. Kräver ju att den får plats i ditt knä iofs. Men tänker du att han ska sitta själv på pottan så tror jag inte att det funkar förrän han blir större. När vår kille var lika liten som din så satt jag på huk med honom i duschen med utsidan av hans skinkor stödda mot knäna och hans rygg och huvud mot mitt bröst/axel. Det funkade fint för oss.

Svar på tråden Hur ska jag börja med EC?