• Äldre 27 Sep 10:56
    1469 visningar
    10 svar
    10
    1469

    10 mån pappan vill ha helger, Hjälp!

    Behöver er hjälp!
    Vi har en snart 10 månaders son och för 1 månad sedan separerade vi då pappan inte ville bo med mig mer och pojken å jag flyttade ut.
    Pappan jobbar borta på veckorna och har så gjort under hela sonens uppväxt .
    Jag ammar även fortfarande.
    Nu säger pappan att han ska ha honom hela helgerna!
    Helgen som var lämnade jag honom där ca 16.30 lördag em och hämtade honom 16.00 söndag em. Jag tycker det räcker gott å väl. (han brukar även ha honom fredag mellan ca 9.00-15.00) allt detta för att ja inte vill bråka och ja vill ju att han ska få vara med sin pappa men tycker ändå de kännts mycke.. men en hel helg . Vad säger lagen. kan jag vägra ?
    jag skjussar och hämtar pojken då pappan ej har något körkort.
    Tack

  • Svar på tråden 10 mån pappan vill ha helger, Hjälp!
  • Philip­pa
    Äldre 27 Sep 10:58
    #1

    Men vad säger lagen om att barnet har rätt till er båda? Förstår inte varför det alltid är mamman som ska ha rätt till största tiden....?

  • Äldre 27 Sep 11:06
    #2

    nä eftersom han bott och sovit med mig istort sett hela hans liv så tycker jag att en helg känns mycket.
    jag tror inte det är bra för han .. ska jag åka  ut dit och amma lr skicka med bröstmjölk? han har bara sovit borta från mig 2 ggr i hela hans uppväxt och de har varit hos pappan nu dom  2 senaste helgerna..

  • Philip­pa
    Äldre 27 Sep 12:51
    #3
    Angelz skrev 2010-09-27 11:06:30 följande:
    nä eftersom han bott och sovit med mig istort sett hela hans liv så tycker jag att en helg känns mycket.
    jag tror inte det är bra för han .. ska jag åka  ut dit och amma lr skicka med bröstmjölk? han har bara sovit borta från mig 2 ggr i hela hans uppväxt och de har varit hos pappan nu dom  2 senaste helgerna..
    Men är han inte trygg hos pappa?

    Klart du kan pumpa ur och skicka med.....och är han så stor som 10 månader är han redo för vanlig välling som pappan kan ge på sina helger...
  • Äldre 28 Sep 10:52
    #4

    Pappan har definitivt inte rätt att ha pojken VARJE helg.
    Varannan helg brukar vara det som gäller.
    Att pappan jobbar borta i veckorna och inte kan ha pojken då är inte ditt problem.
    Även du har ju rätt till att ha pojken en hel helg ensam.

    Jag tror rent allmänt att ett dygn är vad som anses lämpligt i hans ålder.

    För pojkens skull (i och med att pappan jobbar borta i veckorna) så kanske du ska gå med på att pappan har honom ett dygn per helg för att det inte ska gå för lång tid mellan de träffas, men då kan ju det betyda fre-lör eller lör-sön. Du måste ju också ha möjlighet att planera in något med pojken under helger.

    Lyssna inte på de som hävdar att pappan ska ha halva tiden. Det är inte aktuellt förrän pojken är minst 3 år och då måste också pappan ha ett jobb där han är hemma "sina" veckor.
    Det är ALDRIG aktuellt att han ska ha pojken varje hel helg.

  • Äldre 29 Sep 19:51
    #5

    Vänd er till familjerätten och be om råd där. Det ingår i deras jobb att ge råd i såna här saker.

  • Äldre 9 Oct 21:35
    #6

    oki tack kära ni. Uppskattar verkligen er hjälp!
     Jag har bokat ett möte hos familjerådgivningen tror ja de hette var det fel ställe kanske? eller hette de familje rätten? nu blev ja osäker! men tror de var rådgivningen. sen ska jag träffa en kurator på bvc  men allt detta först i november ! (fanns inte tid tidigare)  Men pappan har lugnat ner sig nu och vi fortsätter som vi gjort.
    Jag återkommer när ja vet mer, Men verkligen Tack så länge

    och Trollpackan: ska jag tvingas sluta amma min son för att han bestämde sig för att lämna mig, det känns inte bra för mig.

  • vittra
    Äldre 9 Oct 21:48
    #7
    Philippa skrev 2010-09-27 10:58:23 följande:
    Men vad säger lagen om att barnet har rätt till er båda? Förstår inte varför det alltid är mamman som ska ha rätt till största tiden....?
    Eh därför att mamman i princip alltid är den som faktiskt är hemma med barnet största tiden, mamman är ju den som är föräldraledig. Det är ju helt galet då att tro att en bebis ska kunna lämnas själv med pappan, särskilt om han dessutom jobbat borta hela veckorna! Barnet har ju ingen som helst trygghet hos pappan i det läget.
  • vittra
    Äldre 9 Oct 21:51
    #8

    Nej jag tycker du ska prata med familjerätten för de rekommenderar som sagt inte växelvis boende på detta sätt förrän barnet är minst 3 år gammalt! Och det beror ju bland annat just på anknytningen.

  • Tue 5 Nov 2019 09:38
    #9

    Tänkte jag skulle uppdatera denna tråd ifall den någon gång kommer till användning för någon annan.

    Vi var ju på möte tillsammans på familjerådgivningen (som var superbra att ha att göra med btw)
    Där kröp det fram att sonen grät mestadels av nätterna när han sovit hos sin pappa. Damen som ledde samtalet fick pappan då att förstå att det var för tidigt med längre stunder i det det läget. Hon sa att man brukar säga 1 år= 1 dygn, 2 år= 2 dygn men att detta verkligen är så individuellt. Och pappan förstod nog själv för efter det så tog vi det i sonens takt och då flöt det på bra.Han fyller nu 10 år och är hos pappan varannan helg. 

  • Tue 5 Nov 2019 09:49
    #10

    Kul att du uppdaterar efter nästan 10 år! Och vad bra att det löste sig för er!

Svar på tråden 10 mån pappan vill ha helger, Hjälp!