• Camarogirl

    Öppen förskola etc?

    Hur länge hade ni varit hemma med ert barn när ni började gå till öppen förskola eller liknande? Vi har varit hemma i fyra månader och folk börjar påpeka att det är dags...

  • Svar på tråden Öppen förskola etc?
  • emilia77

    Hej! Jag vet att det finns folk som tycker sig veta när det är dags för ditt barn!! Vi har varit hemma i två månader och fått påpekande om att "det är ju roligt för barnet".
    Nej!! Det är ingenting för mig eller mitt barn ! Vi träffar närmaste kretsen med vänner som har barn. Vårt barn har spenderat hela sitt liv på institution,nu är det dags att bo in sig i vår FAMILJ. Stå på dig och känn efter när det är dags-det vet DU bäst!

  • Caranlachiel

    Vi började nog gå när barnet var 3-4 månader. Det var först då jag kände mig trygg nog i föräldraskapet att ge mig ut på längre utflykter på egen hand. Innan dess kände jag mig fortfarande osäker på vad jag skulle göra om han började skrika, inte ville äta, inte ville sova osv.


    Men vi fastnade aldrig för ÖF. Har umgåtts väldigt mycket med mammor jag lärt känna bl.a. genom Familjeliv istället. Då kunde jag ju välja mina vänner, istället för som på ÖF buntas ihop med ett gäng som inte har något annat gemensamt med än att vi fått barn samtidigt. Många av de i min ÖF-grupp hade dessutom ingått i samma mammagrupp så de flesta kände redan varandra.


    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Ethi

    Vi har varit hemma i drygt en månad båda gångerna innan vi börjat gå på ÖF.

  • V2009

    Jag väntade med att gå till ÖF tills jag kände mig säker i min nya roll. Även om mitt barn förmodligen hade behövt gå tidigare.
    Jag gick till ÖF som ligger närmast mig men alla barnen där kröp och mitt barn tyckte det var tråkigt att inte ha någon att leka med. Men så fick jag tips på en annan ÖF där det gick 3 andra adoptivfamiljer med barn i ungefär samma ålder som mitt barn.
    Dessutom har jag gått på ÖF i Stockholm, Fleminggatan 107, på fredagar där det endast är adoptivbarn som är välkomna.
    Varför jag valde ÖF med andra adoptivbarn är för att dels är de barnen "äldre" och dessutom kände jag som förälder att jag hade mer utbyte av andra adoptivföräldrar än av föräldrar med biologiska barn. 

  • Angla

    Jag tror ytterst få nyfådda barn har behov av öppnis i början. Däremot så kände vi att öppnis för adopterade var en utmärkt arena att ta de första stegen på tillsammans. Vi gick dit så fort alla prover var ok. Kommunens öppnis var vi först på efter knappa året hemma.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Namaste72

    Vi väntade 8 månader efter hemkomst. Hon är så liten ännu att det knappast spelar någon roll för henne, men för äldre barn kan jag tänka mig att det är kul. Vi går på ÖF för adopterade. Kul att träffa andra familjer (för oss alltså)


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • en glad
    Camarogirl skrev 2010-09-27 12:18:02 följande:
    Hur länge hade ni varit hemma med ert barn när ni började gå till öppen förskola eller liknande? Vi har varit hemma i fyra månader och folk börjar påpeka att det är dags...
    Vad "folk" börjar påpeka behöver du väl inte bry dig om? "Folk" fattar nog inte att man har särskilda hänsyn att ta då man adopterar! Fortsätt göra det som är bäst för ditt barn och er familj!
  • Nimbus

    Åh känner igen det väl!
    Vi har varit hemma med sonen i 4 månader och har också känt att vi "kanske borde" eftersom så många påpekar det, men när jag verkligen känt efter så har det inte passat våran son alls, han vill helst vara hemma och leka med sin mamma och sina saker. Dessutom har vi haft fullt upp att träffa nära och kära, han har flera kusiner och kompisar i ungefär samma ålder och det har räckt med det.
    NU har det hänt något den senaste tiden, han börjar tycka att det är liiite kul att prata med andra barn på lekplatsen och har tagit liiite mer kontakt med sina kusiner och kompisar. Fortfarande leker han mest vid sidan av dem men har som sagt börjat prata lite och leka tillsammans. Det är skillnad mot innan, så jag är glad att vi tagit det så pass lugnt att han fått välja själv när det känns okej.
    För ett tag sen var han med när vi träffade en grupp nya bekantskaper (barn o vuxna) och det tyckte han INTE var roligt, så öppna förskolan får nog vänta ett tag till. Men kanske att det skulle funka och kännas kul för honom om ett par månader.
    Vår son är 3½ år.

  • isisisis

    Mina tvillingar är knapt 7 månader.
    Vi började gå nu till höststarten.
    Vill gärna träffa nya vänner och barnen behöver koma ut en stund om dagen istälet för at bara vaa hemma.
    Lekparken är för kall och trist så här års ,och leksakerna hemma är tråkiga.
    Lagom med en timme eller 2 om allt fungerar.

    Ingen höjdare att vaa själv hemma med banen enhel da.Nåt måste man göra.
    Att gå på shoppingcentras är ingen stimulans för em,och knappast fika på stan heller md bekanta.

  • Marie IE B

    Vi kom hem 22 okt och var på ÖF en gång strax före jul. Då hade vi turen att det bara var två barn till där så det var verkligen mjukstart.  Under våren var vi på ÖF ca 1 gång/vecka, aldrig oftare däremot kunde det vara perioder som det gick både två och tre veckor mellan gångerna. Det är egentligen nu som först,  efter sommaruppehållet som A leker där på egen hand och med andra barn och t o m kan gå iväg till ett annat rum utan mig i släptåg. Hon blir 2 i november.
    Gör som du/ni själva känner och absolut inte vad andra anser att ni ska göra!

Svar på tråden Öppen förskola etc?