• alfonspalfons

    Sjukskriven...

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som vet här om det  finns möjlighet att få adoptera trots sjukskrivning? Jag och min man har försökt få barn i snart 3 år. I våras fick jag besked om att jag är infertil. Det var i samband med en operation i äggstockarna, där en cysta med misstanke om cancer togs bort. Mitt i detta hade jag en väldigt tuff situation på jobbet och jag blev sjukskriven 100% för utmattningsdepression i ca 3 mån. Nu har jag jobbat heltid igen ett antal månader men nu känner jag att detta med barnlösheten tar allt för mkt av min kraft och jag har svårt att fokusera. Jag har nu blivit sjukskriven 25%. "Reaktion på krissituation" står det i läkarintyget. Jag äter ingen medicin för detta och har aldrig gjort.

    Vi är väldigt öppna för adoption i framtiden, men först ska vi genomgå en äggdonationsbehandling. Vet någon om min sjukskrivning kan hindra oss i adoptionen?

    /C

  • Svar på tråden Sjukskriven...
  • en glad
    alfonspalfons skrev 2010-09-29 21:23:13 följande:
    Hej!

    Jag undrar om det är någon som vet här om det  finns möjlighet att få adoptera trots sjukskrivning? Jag och min man har försökt få barn i snart 3 år. I våras fick jag besked om att jag är infertil. Det var i samband med en operation i äggstockarna, där en cysta med misstanke om cancer togs bort. Mitt i detta hade jag en väldigt tuff situation på jobbet och jag blev sjukskriven 100% för utmattningsdepression i ca 3 mån. Nu har jag jobbat heltid igen ett antal månader men nu känner jag att detta med barnlösheten tar allt för mkt av min kraft och jag har svårt att fokusera. Jag har nu blivit sjukskriven 25%. "Reaktion på krissituation" står det i läkarintyget. Jag äter ingen medicin för detta och har aldrig gjort.

    Vi är väldigt öppna för adoption i framtiden, men först ska vi genomgå en äggdonationsbehandling. Vet någon om min sjukskrivning kan hindra oss i adoptionen?

    /C
    Ja - att inte ha 100 % hälsa kan vara försvårande både i en medgivandeutredning och då det gäller att hitta ett land som vill placera ett barn hos er! Så det bästa är att klara ut allt ni har att göra därföre inkl avsluta fertilitetsbehandlingarna och bli "heltidsfrisk" - först därefter söker ni om medgivande ....
  • Krickita

    Ett tips: Ställ er som sökandemedlemmar i så många adoptionsorganisationer ni har råd med... Då vinner ni en massa härlig kötid medan ni håller på med annat. Och om det känns jobbigt med barnlöshetern så vet du att ni är sökandemedlemmar. Klart man måste vara helt frisk för att få adoptera, men i ditt fall låter det inte som någon kronisk sjukdom. Jag vet inte vad kommunen har för "karens-tid" för sjukskrivningar. Försök att komma tillbaka till vardagslivet, börja jobba som vanligt. Det är en bra ide på många sätt! Att adoptera är jättehärligt men också lite stressande

    När/om ni sätter igång med adoption kommer det rulla på finfint eftersom ni har bra kötid!

    Lycka till!

    ps Jag och min man är med i AC och BFA och har precis påbörjat utredning för ett syskon ds

  • morgonsolan

    Känner flera som varit sjukskrivna för olika åkommor och sedan adopterat. Det viktiga är att du är helt frisk, och att du har varit det en tid, när du väl är redo för att bli förälder till ett adopterat barn. Om du kan förklara hur du har tagit ansvar för din hälsa och blivit frisk i medgivandeutredningen så finns det säkert chanser för er från flera olika länder.

    Hoppas det ordar sig för dig TS! Ta hand om dig och "krya på dig"

  • alfonspalfons

    Tack för svaren!:)

    Känns skönt att höra att det inte är helt kört med adoption då. Jobbar ju trots allt 75% nu och kan tänka mig att snart gå upp till 100% igen... Sjukskrivningen beror ju just nu på allt vi går igenom, behöver lite andrum och samla energi... Detta med barnlöshet är ju verkligen en känslomässig bergochdalbana... Folk i ens närhet blir gravida åt höger och vänster "bara sådär" och själv står man kvar på ruta ett. Från början var allt bara ettt stort kaos men nu börjar saker och ting lägga sig och vi känner att barn är det viktigaste. Hur vi får det spelar mindre roll!

    Ok..så det är smart att ställa sig i flera orgaanisationer. Ska kolla upp vad vi kan ha råd med!;)

Svar på tråden Sjukskriven...