• LillaMandarin

    Tens mot foglossning, ngn som har erfarenhet?

    Jag har 5v kvar till BF och idag hämtade jag ett foglossningsbälte hos sjukgymnasten för att försöka lindra smärtan, Är det någon som haft tens mot sin foglossning, fungerade det bra?

  • Svar på tråden Tens mot foglossning, ngn som har erfarenhet?
  • Eerika

    Jag hade både bälte och tensapparat. Tyckte inte bältet hjälpte mig ngt men tensapparaten va toppen.Och den hjälpte även när värkarna satte igång. Så kör på en tens tycker jag =)

  • augustikatten

    Jag har TENS mot min foglossning. Använder bara den på fogarna nedanför ryggen då jag tycker den hjälper bäst där. Det är skönt att kunna ha igång den hela dagen och veta att den inte har några bieffekter på vare sig bebis eller mig,

    Hoppas smärtan blir mindre med TENS och bälte

  • Sophiebysophie

    Jag hade tens apparat för mina foglossningar, fick riktigt ont redan i vecka 20.. Provade akupunktur men det fungerade inte.
    Lånade en TENS apparat gratis av sjukgymnasten i Kommunen, dock gick jag till apoteket och köpte självhäftande plattor istället för att änvända dom som va med, som man behövde ha gel och tejpa fast.
    Dom självhäftande är jätte bra, kostar en liten slant, men du kan ha dom länge, bara man sköter dom. Jag köpte endast 2 paket under all den tiden jag använde dom.

    Det tar inte bort smärtan, men lindrar väldigt bra. Det va det enda som hjälpte mig, jag använde den jätte mkt, flera ggr/dygn, gick med den även när jag va uppe,, hade apparaten i byxlinningen.

  • Hannathu

    använder min TENSapparat varje dag... ca en timme varje kväll och är det jobbiga dagar så även dagtid.

    Utan den och akupunktur hade jag inte kunnat jobba alls.

  • älskarlivet81
    augustikatten skrev 2010-09-30 20:35:07 följande:
    Jag har TENS mot min foglossning. Använder bara den på fogarna nedanför ryggen då jag tycker den hjälper bäst där. Det är skönt att kunna ha igång den hela dagen och veta att den inte har några bieffekter på vare sig bebis eller mig,

    Hoppas smärtan blir mindre med TENS och bälte
    Fast man ska helst inte använda den hela dagen.. Det kan ta bort effekten av den!

    Som svar till ts: Jag använde tens och tyckte den hjälpte kanon, körde 60 minuter om dagen, framför allt de dagar som gjorde mest ont.. 
  • Cjes83

    Jag har precis fått en, är andra dagen jag använder nu. Men kan säga att än så länge är jag nöjd, är riktigt skönt o använda den. Tar dock inte bort smärtan efter användning för mig men är skönt under användning. Men det kanske ändras när man använt den ett par dagar att den lindrar även efter användning. Får änvända min 30-60 min åt gången flera ggr/dag.

  • augustikatten
    älskarlivet81 skrev 2010-09-30 21:13:12 följande:
    Fast man ska helst inte använda den hela dagen.. Det kan ta bort effekten av den!

    Som svar till ts: Jag använde tens och tyckte den hjälpte kanon, körde 60 minuter om dagen, framför allt de dagar som gjorde mest ont.. 
    Fick rådet av min sjukgymnast att ha den på hela tiden eftersom den bara lindrar när jag har den på. Det beror väl på vilket program man använder skulle jag tro.
  • älskarlivet81
    augustikatten skrev 2010-10-01 07:59:57 följande:
    Fick rådet av min sjukgymnast att ha den på hela tiden eftersom den bara lindrar när jag har den på. Det beror väl på vilket program man använder skulle jag tro.
    Det lindrade bara för mig när jag hade den på också, men min sjukgymnast sa att trots det skulle jag inte ha den på hela tiden för då kanske den slutar fungera helt och hållet. Jag hade svår foglossning och var sjukskriven halva graviditeten.
  • augustikatten
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 08:16:35 följande:
    Det lindrade bara för mig när jag hade den på också, men min sjukgymnast sa att trots det skulle jag inte ha den på hela tiden för då kanske den slutar fungera helt och hållet. Jag hade svår foglossning och var sjukskriven halva graviditeten.
    Det är väl som med de flesta inom sjukvården, olika råd beroende på vem man går till.
    Huvudsaken är att det lindrar och det ger inga bieffekter på dig eller ditt barn.
  • Milleman

    Jag har bara fått en tens-behandling men sjukgymnasten sa att det ska hjälpa direkt och effekten ska sitta i upp till 1-2 dagar... tyvärr hade jag mer ont samma och nästkommande dag än vad jag hade innan... så på mig funkade det inte...
    däremot gillar jag bältet för då känns det iaf inte som man ska dela sig...

  • Cam78

    Har hämtat ut en TENS på prov idag mot foglossning, vilken styrka får ni köra för att få effekt. Jag tror att den är maxad till 60 mA vilket för mig låter mycket. Nu testade jag bara lite snabbt hos sjukgymnast och körde då på 9 mA. Jag vet ju att för höga strömma är skadliga för kroppen, men frågan är hur högt man kan köra för att inte skada sitt barn.

    Hur hög effekt kör ni?

Svar på tråden Tens mot foglossning, ngn som har erfarenhet?