• Äldre 9 Oct 16:10
    7529 visningar
    52 svar
    52
    7529

    Frågor om Taiwan

    Jag och min man har stått i kö hos AC och BFA 1,5 år och varit gifta i ett år och nu i höst ska vi gå föräldrautbildningen för att kunna påbörja utredning i början på nästa år. Taiwan är det land som intresserar oss mest just nu. Det verkar som att barnen tas väl om hand där och vi gillar även processen med att mammorna får vara med och välja familjer (även om det kanske är tufft för oss svenskar ibland att konkurrera med amerikaner osv). Vad jag kan förstå från BFA:s hemsida så borde vi kunna skicka in sina papper dit nästa höst om allt går enligt planerna. Om vi gör det till hösten har jag isf precis hunnit fylla fyrtio år (maken är fem år yngre). Vad tror ni som har erfarenhet då om medgivandeålder? Är vi för gamla för 0-18 månader? Skriv gärna och berätta ni som adopterat därifrån eller är på väg att göra det. Vet att vi kommer att få input om detta längre fram i processen men är så nyfiken redan nu. Det sätter ju igång en väldig massa tankar när man anmält sig till föräldrautbildningen.

  • Svar på tråden Frågor om Taiwan
  • Äldre 9 Oct 18:45
    #3

    Tack för era inlägg och information om öppna medgivnaden. Jo jag vet att kötiderna kan ändras och hörde också att regeringen gått ut med denna info om att öka antalet adoptioner. Samtidigt har jag läst på några amerikanska siter att antalet barn på barnhemmen också ökat sista året, att det är fler som kontaktar dem för att lämna bort barn pga ekonomiska problem än tidigare. Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver.

  • Äldre 9 Oct 18:48
    #4
    villsågärna38 skrev 2010-10-09 18:45:44 följande:
    Tack för era inlägg och information om öppna medgivnaden. Jo jag vet att kötiderna kan ändras och hörde också att regeringen gått ut med denna info om att öka antalet adoptioner. Samtidigt har jag läst på några amerikanska siter att antalet barn på barnhemmen också ökat sista året, att det är fler som kontaktar dem för att lämna bort barn pga ekonomiska problem än tidigare. Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver.
    Antalte inhemska adoptioner ska det vara
  • Äldre 9 Oct 19:03
    #6
    Långlångväntan skrev 2010-10-09 18:52:54 följande:
    Ja om det är något man måste vara beredd på i adoptionsvärlden så är det att saker och ting/förutsättningar kan ändras snabbt.
    Men va kul att ni ska påbörja föräldra utbildningen. Jag och min man tyckte den var mycket givande när vi gick den!! Och man ville verkligen komma igång men allt annat efter den.
    Ja, det känns riktigt roligt faktiskt. Läste boken vi har som kurslitteratur idag och tänkte även köpa några andra böcker för att fördjupa mig lite. Var lite väl överskådligt i kursboken tycker jag. Har du några bra tips?
  • Äldre 10 Oct 11:25
    #10
    Nimbus skrev 2010-10-09 21:25:54 följande:

    När vi startar papperssamlandet till Taiwan så kan ni gå med i Taiwan-listan på Yahoo, men då måste ni ha kommit så långt att ni fått klart att börja samla papper.
    Vi hade ett medgivande på 0-24 mån. men ville ändra till 0-36 mån. Precis när vi gjort klart det nya medgivandet (ålderslöst fast med önskemål om barn upp till 36 mån.) så fick vi starta papperssamlandet till Taiwan. Då skulle vi plötsligt bestämma oss för om vi ville stå i bb-kö för åldersgrupp 0-2 år eller 2-5 år. Vi valde tillslut 0-2 år. En månad senare (just då var det ovanligt många barn som skulle placeras så det gick rasande fort) fick vi bb på en pojke som var 2,6 år. Jag tror att de utgick från vad vi sagt i medgivandet, och sååå glada vi är för det!
    Nu har vi världens vackraste och perfekta 3½ åring här hemma hos oss Hjärta!
    Vi kom hem från Taiwan i maj i år efter att ha väntat på rb i 8 månader.

    Det är fortfarande många som fått bb på riktigt små barn, men sen går ju tiden tyvärr innan man får resa och barnen hinner bli 6-10 mån äldre (så ser det ut i Bfa, i BV verkar det gå snabbare mellan bb och rb).
    Med nyheten om inhemska adoptioner så får man nog räkna med att barnen kommer vara äldre, dels pga. att de minsta barnen kommer placeras i Taiwan och dels pga att utredningen för att se om det finns minsta möjlighet att barnet kan få en inhemsk familj kommer göra att adoptionsprocessen för barnet blir utdragen.


    Tack! Blir det Taiwan för oss så ska jag komma ihåg Yahoo-gruppen. Va roligt att höra om er lilla pojke!! Kramar
  • Äldre 1 Jan 14:14
    #16
    Lotte skrev 2011-01-01 14:08:14 följande:
    TomMon,
    Vi har flugit hem från Taipei med våra ljuvliga älsklingar, då 1 resp 2 år gamla. Svarar gärna på frågor som säkert dyker upp
    Oh, va fantastiskt! Vi funderar ju också på adoption ifrån Taiwan och även på syskon. Måste bara få fråga hur länge ni fick vänta och hur gamla ni är? Vilken adoptionsorganisation adopterade ni ifrån?
  • Äldre 2 Jan 10:22
    #18
    TomMon skrev 2011-01-02 10:11:28 följande:
    Härligt Lotte! Vi hade så stor nytta av dina tips angående det personliga brevet, det tackar jag för! Hur gick flygresan? Hur gick det att knyta an?

    Villsågärna: Hur länge har ni stått i kö? Jag och mannen gifte oss i februari 2009 och gick med i Bfa samtidigt. Nu verkar det som att vi kan skicka våra papper när vi varit gifta i 2 år.

    Hur länge fick ni andra vänta på barnbesked?

    Mvh
    Monique
    Hej!
    Vi ställde oss i kö till AC för snart två år sen och till Bfa sept 2009 så vi har en bit kvar. Varit gifta i 1,5 år nu. Startar vår utredning om ett par veckor så den är inte klar heller ännu men vi har gått föräldrautbildningen. Det låter ju väldigt positivt att ni kan skicka efter redan två år, står ju 36 månader på deras hemsida. Det ger oss lite hopp Kram och lycka till!!
  • Äldre 2 Jan 13:57
    #20
    Lotte skrev 2011-01-02 13:54:39 följande:
    Hej,
    Jo det är helt fantastiskt. Nu har vi firat andra julen tillsammans och det har hänt så mycket det senaste året.

    Vi adopterade via BFA och skickade in våra papper innan midsommar -08 och fick BB sista okt -08. Fich hämta i aug 09.
    Vi var 41 och 44 när vi hämtade
    Oh, va härligt! Då finns det kanske hopp för oss, är lite nervös pga min ålder. Jag är 39 och fyller 40 i vår och maken är ett par år yngre, och til hösten har vi varit gifta i två år. Vi är jätteintresserade av Taiwan men vet ju att köerna blivit längre på sistone men kanske skulle vi kunna ha tur att få skicka in till hösten om vi även kan tänka oss syskon vilket vi absolut kan. Vad hade ni för ålder i ert medgivande?
Svar på tråden Frågor om Taiwan