• underverket 06

    Ni som ruvar, är det någon som har sex under runvningstiden?

    Som sagt, hur gör ni med sex, samlag under ruvningen? Jag vill inte ha samlag. Är nojig att något ska påverka då. Sambon börjar bli tjatig efter 2 veckor, men jag vill helst inte. Går ju att ha sex utan samlag i såfall. Med sonen som nur är 22 mån o kom till genom IVF hade vi samlag under ruvningen o även de första veckorna av graviditeten. Ska ju inte vara farligt, men man vill ju inte riskera något. Vi har kämpat länge för att få till ett syskon o har nu gjort ett IVF efter ett misslyckat FET i våras. Vår läkare har sagt att samlag är helt ok, men vissa kliniker ger ju restriktionen att inte ha sex. Vad har ni fått för råd från er klinik?

  • Svar på tråden Ni som ruvar, är det någon som har sex under runvningstiden?
  • mg79

    Jag har inte fått några restriktioner, bara avstå stötar och hopp (eftersom äggstockarna är förstorade), annars leva som vanlig. Men har läst tidigare trådar i ämnet och det verkar som om alla kliniker säger olika. Här har det inte kommit på tal pga vaggisarna...

  • bubblan79

    vi hade inte sex vid ET men det var för man inte kände sig fräsch med vaggisarna som kladdade hela tiden.. nu vid FET är ju inte dte ett hinder längre och vi kör på som vanligt hihi


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Trollmor78

    Våran läkare eller 2st sa att vi ska absolut inte ha sex. På grund av infektions risken efter ÄP. Och att allt är ju konst gjort så man kan störa balansen. Men infektion risken var det de på peka. Så vi vågar inte riskera nåt...och börja om från början.

  • LinneaWookie

    Till mig sa de bara "lev som om du vore gravid under ruvningstiden", alltså ingen alkohol, restriktivt med koffein, inga tunga lyft och inte jätteintensiv träning.
    Men sex sa de  absolut inget om- dock brukar det ju vara så att man inte ska ha sex de två första veckorna efter äggplock, detta p.g.a infektionsrisken då det är ett "ingrepp". Vi väntade 2v som de hade sagt, och hade sen sex två dagar innan testdagen. Testade positivt nu i förrgår och igår <3 Jag har svårt att tro att det kan ha någon som helst negativ inverkan på fostret så länge man tar det hyfsat lugnt. Då skulle de nog varnat mer för det, speciellt när man som vi misslyckats flera gånger och även gått igenom ett MF.

    Lycka till!

  • Willhelmina

    Finns en fem år gammal forskning som visar att risken för missfall ökar om man har sex under implantationstiden. Så under den tiden är det nog en idé att låta bli...


    "Point estimates suggest that intercourse during the implantation window increases the risk for miscarriage in ART cycles." (ur Crawford & Steiner, 2014: Intercourse after embryo transfer and pregnancy outcomes)

  • LinneaWookie
    Willhelmina skrev 2019-04-25 18:11:34 följande:

    Finns en fem år gammal forskning som visar att risken för missfall ökar om man har sex under implantationstiden. Så under den tiden är det nog en idé att låta bli...


    "Point estimates suggest that intercourse during the implantation window increases the risk for miscarriage in ART cycles." (ur Crawford & Steiner, 2014: Intercourse after embryo transfer and pregnancy outcomes)


    Med "implantationstid", menar de då ruvningstiden, innan positivt test?
  • Willhelmina
    LinneaWookie skrev 2019-04-26 11:59:14 följande:

    Med "implantationstid", menar de då ruvningstiden, innan positivt test?


    Ungefär. (Det beror på när man testar.) De beskriver den som mellan dag 6 och 12 efter befruktning.
  • LinneaWookie
    Willhelmina skrev 2019-04-26 22:37:09 följande:
    Ungefär. (Det beror på när man testar.) De beskriver den som mellan dag 6 och 12 efter befruktning.
    Ok tack, gissade på det. Jag hade sex på ruvardag 11, men det verkar ha gått bra hittills i alla fall. Som sagt ingen av de på min fertilitetsklinik har avrått från det men jag har försökt vara försiktig ändå.
  • Människa84

    Vi frågade läkaren under återföringen, hur länge vi skulle vänta tills vi kunde ha sex igen. Hon tittade upp, flinade och sa hon föredrog om vi åtminstone väntade tills vi hade lämnat rummet..

    Sen sa hon att vi kunde vänta 2-3 dagar för att känna oss extra lugna, fick tillbaka ett 5 dagars embryo, implantationen borde ske inom 1-2 dagar.

Svar på tråden Ni som ruvar, är det någon som har sex under runvningstiden?