• Äldre 10 Oct 11:11
    15292 visningar
    32 svar
    32
    15292

    Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.

    Min sambos systerdotter, 7 år gammal, gick bort i natten till lördag. Min sambo är förstås helt knäckt eftersom att relationen varit väldigt nära och tät. Det är hans guddotter som han i princip sett som sin egen.

    Nu behöver han ett par, tre dagar ledigt från jobbet för att bearbeta sin sorg. Han bryter ihop titt som tätt. Flickan har varit cancersjuk och dog en smärtsam död. Det hela är otroligt tragiskt. Hans chef lät något skeptisk till att bevilja honom ledigt i början av veckan.

    Han arbetar som kock och är inte med i facket (Hotell och restaurang).

    Är det någon som vet något om detta? Ledighet med ersättning är inte nödvändigt, utan just ledigheten i sig är det som är relevant.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:33
    #11
    Anonym skrev 2010-10-10 11:29:46 följande:
    Sorg är liksom graviditet inte en sjukdom som försäkringskassan skulle säga.
    Jag vet flera som fått godkänd sjukskrivning för såna här saker , sorg kan man må väldigt psykiskt dåligt av o man kan bli sjukskriven o godkänd av fk för krisreaktion . 

    Det är inte så nära att man får betald ledighet men har man en bra chef så godkänner denne att man är hemma på sjukskrivning eller tjänstledighet . 
  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:34
    #12
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:33:22 följande:
    Jag vet flera som fått godkänd sjukskrivning för såna här saker , sorg kan man må väldigt psykiskt dåligt av o man kan bli sjukskriven o godkänd av fk för krisreaktion . 

    Det är inte så nära att man får betald ledighet men har man en bra chef så godkänner denne att man är hemma på sjukskrivning eller tjänstledighet . 
    Du förstår vad jag talar om.Tack.
    Jag talar av egen erfarenmhet.
    Jag är INTE avstängd
  • Äldre 10 Oct 11:34
    #13
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:32:50 följande:
    7 dagar utan läkarintyg.Försäkringskassan är ej inblandad de första 14 dagarna.
    Just det. Jo så är det ju faktiskt.
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:34
    #14
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:32:50 följande:
    7 dagar utan läkarintyg.Försäkringskassan är ej inblandad de första 14 dagarna.
    Ja men chefen har rätt att kräva intyg från första dagen oxå.
  • jinxan
    Äldre 10 Oct 11:35
    #15

    En begravning tror jag absolut aldrig att dom nekar till..!

  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:36
    #16
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:34:34 följande:
    Ja men chefen har rätt att kräva intyg från första dagen oxå.
    Endast om det har varit flera upprepade  sjukfrånvaroperioder.
    Jag är INTE avstängd
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:39
    #17
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:36:18 följande:
    Endast om det har varit flera upprepade  sjukfrånvaroperioder.
    Nä dom har rätt att kräva det i alla fall i daxläget ....
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 11:40
    #18
    jinxan skrev 2010-10-10 11:35:02 följande:
    En begravning tror jag absolut aldrig att dom nekar till..!
    jag hade en kollega som blev nekad att åka till begravningen för hennes morbror som var som en far för henne och pga att han bott utomlands de senaste åren var begravningen utomlands så hon var tvungen att vara borta från jobbet 1 dag eller så (för att kunna flyga ner dagen innan).

    Nu var hon som tur var väldigt viktig på jobbet så när hon sa att "jag ska åka-sparka mig om du vill" till våran chef så fick hon faktiskt åka men tyvärr kan man nekas till begravningen då man har inget rättsligt stöd bakom sig för man är inte tillräckligt nära blodsligt. Det ska vara i rakt uppåtstigande eller nedåtstigande led för att ha rätt till ledighet för begravning tyvärr. 
  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:40
    #19
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:39:05 följande:
    Nä dom har rätt att kräva det i alla fall i daxläget ....
    Talar du av egen erfarenhet?
    Jag är INTE avstängd
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:41
    #20
    Jezamine skrev 2010-10-10 11:40:48 följande:
    Talar du av egen erfarenhet?
    Det är en ny regel som kom för arbetsgviaren för nått år sen. 
Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.