• Äldre 10 Oct 11:11
    15292 visningar
    32 svar
    32
    15292

    Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.

    Min sambos systerdotter, 7 år gammal, gick bort i natten till lördag. Min sambo är förstås helt knäckt eftersom att relationen varit väldigt nära och tät. Det är hans guddotter som han i princip sett som sin egen.

    Nu behöver han ett par, tre dagar ledigt från jobbet för att bearbeta sin sorg. Han bryter ihop titt som tätt. Flickan har varit cancersjuk och dog en smärtsam död. Det hela är otroligt tragiskt. Hans chef lät något skeptisk till att bevilja honom ledigt i början av veckan.

    Han arbetar som kock och är inte med i facket (Hotell och restaurang).

    Är det någon som vet något om detta? Ledighet med ersättning är inte nödvändigt, utan just ledigheten i sig är det som är relevant.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ledighet vid nära anhörigs bortgång? Tid att bearbeta sorgen.
  • Jenny Hä
    Äldre 10 Oct 11:33
    #11
    Anonym skrev 2010-10-10 11:29:46 följande:
    Sorg är liksom graviditet inte en sjukdom som försäkringskassan skulle säga.
    Jag vet flera som fått godkänd sjukskrivning för såna här saker , sorg kan man må väldigt psykiskt dåligt av o man kan bli sjukskriven o godkänd av fk för krisreaktion . 

    Det är inte så nära att man får betald ledighet men har man en bra chef så godkänner denne att man är hemma på sjukskrivning eller tjänstledighet . 
  • Jezami­ne
    Äldre 10 Oct 11:34
    #12
    Jenny Hä skrev 2010-10-10 11:33:22 följande:
    Jag vet flera som fått godkänd sjukskrivning för såna här saker , sorg kan man må väldigt psykiskt dåligt av o man kan bli sjukskriven o godkänd av fk för krisreaktion . 

    Det är inte så nära att man får betald ledighet men har man en bra chef så godkänner denne att man är hemma på sjukskrivning eller tjänstledighet . 
    Du förstår vad jag talar om.Tack.
    Jag talar av egen erfarenmhet.
    Jag är INTE avstängd
  • Äldre 10 Oct 11:34