• Kia30

    Föräldrarpenning, förrvirrad!

    Hej första barnet för mig med, tror dom går efter arbetade timmar sista 8 månader, spelar ingen roll om det är aktivitetsstöd eller lön etc. kan ha fel nu.. men jag kan rekomendera att gå på informationsträff på försäkringskassan, anmälan gör man på deras hemsida, det ska vara superbra har jag hört.. jag ska dit i morgon och få svar på en massa frågor.


    mammapenning hhmmm ???
  • Kia30

    Skriver ner lite från kursen på FK som jag gick.
    Moderskapsintyg ska in till FK med alla uppgifter.

    240 dagar var av föräldrarledighet har respektive partner varav 60 dagar är låsta till var och en.

    390 dagar är sjukpennigsnivå och i början av mammaledigheten måste 180 dagar av högsta betalningsdagar tas ut sen kan man blanda in lägsta nivå dagarna efter dom 180 dagar.

    Man ska kolla upp om det finns några extra förmåner från arbetsgivare.

    barnbidraget är på 1050:-

    När värkarna satt igång och det är dags, och pappa inte kan gå till jobbet ska han först kontakta sin arbetsgivare och sen försäkringskassan, så tillfällig föräldrarledighet sätts igång (10 arbetsdagar)  man kan då sms FK på nr 71020 där skriver man "10 dagar" namn & person nr. viktigt att göra detta för det är svårt att få dom att reglera detta i efterhand.
    en lapp kommer hem som ifylls och skickas till FK, 30 dagar tills man får pengar efter inskickad lapp..

    Arbetsgivare säg till 2 månader i förväg senast innan du ska gå hem..

    Jo glöm inte att planera föräldrarpenningen några månader frammåt pga att dom har sådan lång överläggningstid, så om ni skickar varje månad kommer ni aldrig få pengar i tid..

    tel FK = 020 524524

    Skaffa e leg på FK

    Gå in på utland på FK hemsida och skaffa EU kort till hela familjen...

    kolla med eran A-kassa om ni måste betala under tiden ni e föräldrarlediga... samt under tiden du är gravid..

    rena djungeln... :0)
     
     

  • Kia30

    Skratt jag fattar inte heller allt..

    men har ni skickat in ert moderskapsintyg? när ni gjort det kommer det hem information till er. kanske är lättare en att leta sig fram när man inte riktigt vet vad man ska leta efter :0)
     

Svar på tråden Föräldrarpenning, förrvirrad!