• Awezome

    Vad händer när man dör???

    Jag vet att det finns en massa teorier i olika kulturer i detta eviga mysterium. Vad tror ni? Är det någon som sitter inne med kunskaper eller övertygelser som kan kasta mer ljus på dett slutgiltiga mål i livet. Jag undan ber mig från så enkla iaktagelser som "ingenting" eller man kommer till himmlen osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-12 14:10
    Man kan redan ana den klassiska indelningen i de som tror på livet och döden som en kemisk process som uppstår vid födslen och slutar vid döden.
    Sedan har vi den andra mer religösa sidan som tror på Själen eller livskraft som något som inte är bundit till kroppen. Men kan vi vara alldeles säkra på något av dem? Är det så enkelt??

  • Svar på tråden Vad händer när man dör???
  • AlexanderBubben

    Jag tror att det antagligen inte händer någonting, eller så blir man återfödd...

  • MoneyMonkey

    Jag tror att man hamnar i Barzakh när man dör, dvs en dimension mellan livet och efterlivet.

  • Pentagram

    Att kalla det hela för ett evigt mysterium förefaller lite överdrivet. De kunskaper vi införskaffat över tiden ger vid handen att vad som händer när man dör är just ingenting (om vi bortser från det biologiska nedbrytningen). De processer i din hjärna som givit upphov till ditt jag, din identitet, upphör och det hela är över för din del. Din frågeställning antyder att du inte vill tro på ett så "enkelt" svar men verkligheten tycks vara obenägen att förändra sig i någon fundamental utsträckning enkom utifrån hur vi VILL att det skall vara.

  • KristenTjej84

    Jag tror man hamnar antingen i himlen eller helvetet då man dör, beroende på om man accepterat frälsnings erbjudandet Jesus kommit med eller inte.
    Men jag tror också att alla får en riktig chans att välja rätt, dvs chansen att känna Guds närvaro eller höra talas om honom, så folk som dör o inte fått höra talas om Jesus lär ju få en chans till.
    Tror också alla barn som dör, hamnar i himmelen.
     

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Vad hände innan du föddes? Jag ser ingen anledning att tro att något speciellt skulle hända, elektrokemiska processer avtar och slutar helt, förruttnelsen börjar och temperaturen sjunker (ökar, i vissa fall) till omgivningens temperatur.


    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tröttimössan

    Jag tror på det som står i Bibeln att när man dör så slutar man att existera. Men att Gud däremot KAN uppväcka en människa från döden.

  • KristenTjej84
    Tröttimössan skrev 2010-10-12 14:32:40 följande:
    Jag tror på det som står i Bibeln att när man dör så slutar man att existera. Men att Gud däremot KAN uppväcka en människa från döden.
    Vet inte varifrån i bibeln du fått det, för min uppfattning som kristen är att vi är eviga varelser med eviga själar, som Jesus dog för så att vi kan bli befriade från våra synder då vi tar emot honom, och inte behöva uppleva den "andliga död" evig skilsmässa från Gud innebär i helvetet. Människan är skapad att leva tillsammans med Gud.
     Därför är andlig skilsmässa från Gud också fruktansvärd då den är evig.
    Då kan man inte längre bara gå till en kyrka och tända ljus när man känner att man vill ta del av Guds närvaro och friden det ger, man är för evigt skild från Gud och allt det goda han skapat.

     
Svar på tråden Vad händer när man dör???