• Anonym
    Äldre 13 Oct 12:39
    15846 visningar
    12 svar
    12
    15846

    Sex, efter barn-hur kan man gà fràn mycket till inget?

    Jag ar medveten om att sexlivet forandras efter att man fatt barn, men min fraga ar ; hur mycket FAR det forandras for att det ska vara sunt?


    Var tillsammans med min man i 3 ar innan var dotter foddes (dec 2009). Vi hade utan att overdriva sex MINST 3 ganger i veckan, nagot mindre da jag var gravid.


    Jag har alltid varit en oerhort fysisk person och min man likasà. Forr  kunde vi spendera timmar i sangen bara for att fa vara nara varandra.


    Jag sprack en del under forlossningen och fostod med en gang att det nog skulle ta ett par mander for att bli sa pass fysiskt lakt for att kunna ateruppta samlivet. Men problemet var inte bara mina skador, utan dessutom att jag helt plotsligt inte tàlde narhet overhuvudtaget.Jag tàlde inte heller andra dofter an min lilla tjejs. Jag kande mig trott, sargad och allergisk gentemot kroppar. Min kropp, min mans kropp.


    Jag och min man borjade dessutom bràka jatte ofta-som alla smàbarnsforaldrar inget allvarligt. MEN nar man kivas har man inte lust att "hàngla" med sin "fiende"..


    Den harmonin vi tidigare haft forsvann samma dag som dottern foddes. Vi VET att detta ar normalt, vi vet att stormen kommer blàsa òver att vi kommer sluta bràka en dag-men nar det kommer till samlivet ar jag inte  alls sa sàker pa att allt kommer bli i narheten sa bra som det var forr i tiden. Jag har pratat med manga vaninnor om detta och de flesta kanner naturligvis igen sig, men fà av dem hade varken sa mycket sex som vi innan babyn men inte heller sa lite sex efter att babyn fotts. Detta ar det fundamentala i min beràttelse; hur kan man gà fràn allt till inget?


    Jag ser mig inte langre som en sexuell varelse. Har fortfarande an idag inga behov som jag behover en man till att tillfredstalla.  Jag har slutat amma, och mensen har kommit tillbaka- sa jag antar att jag inte kan skylla pa hormonerna langre?


    Vi har sen Dec forra arte haft sex 3 ganger. Jatte ont forsta gangen-(som hànde eftre efter 5 mander1), de andra tva gangerna gjorde det minder ont.


    Vi har haft sex 3 ganger pa snart ett ar!! Helt absurt OCH SA SORGLIGT nar jag tanker pa det. Inte en enda gang i ihela mitt 34 ariga liv har jag haft sa lite sex.


    Jag VET att vi aldrig kommer fa tillbaka den passionen vi en gang hade, men jag hoppas sa innerligt att jag en dag kommer kanna;att Nu vill jag ligga med min man!


    Han? Hans behov har ocksa minskat avsevart, sager han.Hans teori ar att ju mindre sex man har dessto mindre behover man. Jag tror han hoppas som jag, att en dag kommer allt att vànda. 


    Hur hade ni det? BLEV allt som forr igen for er?

  • Svar på tråden Sex, efter barn-hur kan man gà fràn mycket till inget?
  • Ludde
    Äldre 13 Oct 18:03
    #1

    Är i liknande sits men med en partner som helt tappat stinget.

    Började skriva något annat men jag kom på något bättre. När man har ett par där kommunikationen fungerar kan man gemensamt göra en plan. Vart vill man komma

  • Ludde
    Äldre 13 Oct 18:08
    #2

    Argh 95% av inlägget försvann.

    Man kan göra en plan, En roadmap vart man vill och vilka hinder som finns och vad paret kan göra för att överbrygga dessa hinder. Man får brainstorma. Det är viktigt att tänka till ur fler perspektiv och hitta lösningar utom ramarna.

    Såna här planet kan man göra individuellt för vad man vill med livet så man ser var man varit, var man är på väg och sedan vid behov ändra kursen mot önskat mål.

    En kortare variant av det jag skrev innan som försvann.

  • Anonym (Känne­r igen)
    Äldre 13 Oct 18:19
    #3

    Hejsan!

    Jag känner igen mig i det du skriver, min historia kort:
    Lever i ett förhållande där sex alltid varit en närvarande och självklar del av förhållandet. Under min första graviditet höll jag nog på att nöta ut mannen stackarn Men min första förlossning blev allt annat än jag tänkt mig och jag sprack mycket. När jag väl läkt ihop fysiskt vilket tog flera månader så insåg jag att lubrikationen var väck. Trots upphetsning blev jag inte det minsta våt. Vi kom aldrig igång med sexlivet igen och jag kände mig allt annat än älskad eller uppskattad. Sexlivet haltade sig fram och det kändes inget vidare.
    Så blev jag gravid igen och började få flashbacks från min första förlossning och när jag berättade det för min barnmorska ordnade hon tid hos en psykolog som i efterhand kunde konstatera att jag hade haft förlossningdepression. Jag fick i alla fall bearbeta alla mina upplevelser och förbereda mig för min andra förlossning och vårt andra barn. Det hjälpte helt enormt mycket eftersom jag insåg att mycket av tjafset, att vi inte hade sex mm kom sig av att jag varit deprimerad. Nu efter min andra förlossning är vi tillbaka!! Vi har fått tillbaka gnistan och glöden och sexet är åter i livet och det känns underbart!!

    Jag hoppas att ni reder ut det för man kan hitta igen det man hade!!

  • Äldre 13 Oct 18:50
    #4
    Anonym skrev 2010-10-13 12:39:38 följande:

    Jag ar medveten om att sexlivet forandras efter att man fatt barn, men min fraga ar ; hur mycket FAR det forandras for att det ska vara sunt?


    Han? Hans behov har ocksa minskat avsevart, sager han.Hans teori ar att ju mindre sex man har dessto mindre behover man. Jag tror han hoppas som jag, att en dag kommer allt att vànda. 


    Även om det är tragiskt att det går såhär, så ser jag det iallafall som ett sunt tecken att du själv inser och vill göra något åt det.
    Jag har haft flera tjejer som sett det som naturligt att sexlusten ska försvinna efter något år, ens utan att ha fått barn, och inte ens kunnat fundera eller prata om det...

    Angående hans behov: För min del lärde jag mig att skruva ner min egen lust med tiden, bara för att jag inte ville vara för påträngande. Så småningom lärde jag mig att se på mig själv och min egen kropp med samma avsmak som min flickvän som inte ville vara nära mig på det sättet och hela tiden nobbade mig.
    Jag hoppas att ni är såpass öpnna med det att han inte känner såhär utan att ni kan prata om det.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 10:57
    #5

     


    Anonym (Känner igen) skrev 2010-10-13 18:19:19 följande:
    Hejsan!

    Jag känner igen mig i det du skriver, min historia kort:
    Lever i ett förhållande där sex alltid varit en närvarande och självklar del av förhållandet. Under min första graviditet höll jag nog på att nöta ut mannen stackarn Men min första förlossning blev allt annat än jag tänkt mig och jag sprack mycket. När jag väl läkt ihop fysiskt vilket tog flera månader så insåg jag att lubrikationen var väck. Trots upphetsning blev jag inte det minsta våt. Vi kom aldrig igång med sexlivet igen och jag kände mig allt annat än älskad eller uppskattad. Sexlivet haltade sig fram och det kändes inget vidare.
    Så blev jag gravid igen och började få flashbacks från min första förlossning och när jag berättade det för min barnmorska ordnade hon tid hos en psykolog som i efterhand kunde konstatera att jag hade haft förlossningdepression. Jag fick i alla fall bearbeta alla mina upplevelser och förbereda mig för min andra förlossning och vårt andra barn. Det hjälpte helt enormt mycket eftersom jag insåg att mycket av tjafset, att vi inte hade sex mm kom sig av att jag varit deprimerad. Nu efter min andra förlossning är vi tillbaka!! Vi har fått tillbaka gnistan och glöden och sexet är åter i livet och det känns underbart!!

    Jag hoppas att ni reder ut det för man kan hitta igen det man hade!!
    Haj, tack- Jag hoppas att jag inte haft en forlossningsdepression, for det KANNS inte sa...Men om du fick bra hjalp av en psykolog kanske det ar vart ett  forsok, eftersom jag verkligen sòrjer mitt forna sexuella liv.
    Ok, jag har blivit mamma och det ar en harlig ny roll, men det racker liksom inte for att kanna mig komplett.
    I bland tanker jag att om jag gjort kejsarsnitt hade detta kanske aldrig hant?..Jag var oerhort emot onodiga kejsarsnitt innan, men nu borjara jag omvardera.
  • Anonym (Känne­r igen)
    Äldre 14 Oct 11:27
    #6
    Anonym skrev 2010-10-14 10:57:08 följande:
     Haj, tack- Jag hoppas att jag inte haft en forlossningsdepression, for det KANNS inte sa...Men om du fick bra hjalp av en psykolog kanske det ar vart ett  forsok, eftersom jag verkligen sòrjer mitt forna sexuella liv.
    Ok, jag har blivit mamma och det ar en harlig ny roll, men det racker liksom inte for att kanna mig komplett.
    I bland tanker jag att om jag gjort kejsarsnitt hade detta kanske aldrig hant?..Jag var oerhort emot onodiga kejsarsnitt innan, men nu borjara jag omvardera.
    Jag kände mig inte heller deprimerad men det tog sig uttryck på en massa andra sätt. Minskad ork, ständig trötthet, dåligt humör, sömnrubbningar, inget sexliv, "social fobi" orkade inte med folk mm mm. När hon liksom återberättade det för mig så såg jag ju hur sjukt det faktiskt var men när jag var mitt i det så "överlevde" jag och analyserade inte så mycket mer!

    En psykologkontakt skadar ju inte men det kan hjälpa mycket!
  • Äldre 14 Oct 13:36
    #7

    Låt det ta den tid det tar är min tanke...  det kommer tillbaks och är ni ärliga och pratar med varandra så hjälper det säkert. Ju mer man "pressar sig" tänker på att man "Måste" desto värre kan det säkerligen bli så förslök släpp det, tänkt inte på hur många gånger per år mm det är inte det som är det viktiga...

    Efter mitt första barn hittade vi tillbaks på "riktigt" efter först 7-8 mån nåt... efter andra barnet så kom vi inte tillbaks förrän efter drygt ett år...

    Nu har vi det fantastiskt MEN vi försöker båda att inte tänka på det på det sättet som vi gjorde tidigare... för det finns helt klart tillfällen man saknar idag som man hade innan man hade barn... som att ligga kvar i sängen en söndagmorgon o bara gotta sig fram till lunch... nu kan vi bara glömma det då våra små vaknar vid 06 oavsett dag

    Så skit i alla måsten, det kommer lösa sig... ju mer man oroar sig ju mer låser det sig är min erfarenhet...

     


    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Anonym (Kansk­e)
    Äldre 14 Oct 15:21
    #8

    Självklart ska man inte ha för bråttom, det kan och får ta tid. Dock så tror jag att det är farligt att det går för lång tid och att man tror att lusten ska komma tillbaka per automatik. Efter sex års väntande så är frugans lust fortfarande inte tillbaka, och när jag försöker prata om det så tycker hon att det är så här för alla, och att hon hoppas på att lusten ska komma tillbaka av sig självt.

  • Äldre 14 Oct 17:29
    #9
    Anonym (Kanske) skrev 2010-10-14 15:21:55 följande:
    Självklart ska man inte ha för bråttom, det kan och får ta tid. Dock så tror jag att det är farligt att det går för lång tid och att man tror att lusten ska komma tillbaka per automatik. Efter sex års väntande så är frugans lust fortfarande inte tillbaka, och när jag försöker prata om det så tycker hon att det är så här för alla, och att hon hoppas på att lusten ska komma tillbaka av sig självt.
    självklart har du rätt, det finns ju gränser... 6 år är på tok för mkt... och lust kommer sällan av sig själv... 

    vet man att det gått lång tid kanske det är dags att försöka locka fram lusten, man får ju båda anstränga sig och kommunicera...

    en helg med egentid, god mat, gott vin o så ett steg i taget efter det  
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Anonym (Skärp­ning)
    Äldre 18 Jan 20:20
    #10
    +1

    Men ta dig i kragen och LIGG för i helvete! Så typiskt kvinnor att överanalysera och inbilla sig saker, ingen ordning i kvinnohjärnan...

  • Anonym (:-))
    Äldre 18 Jan 20:28
    #11
    Anonym (Skärpning) skrev 2017-01-18 20:20:26 följande:
    Men ta dig i kragen och LIGG för i helvete! Så typiskt kvinnor att överanalysera och inbilla sig saker, ingen ordning i kvinnohjärnan...

    Vid det här laget, sju år efter förlossningen, är problemet förhoppningsvis löst...
  • Anonym (Pitt)
    Äldre 18 Jan 20:42
    #12
    Anonym (Skärpning) skrev 2017-01-18 20:20:26 följande:

    Men ta dig i kragen och LIGG för i helvete! Så typiskt kvinnor att överanalysera och inbilla sig saker, ingen ordning i kvinnohjärnan...


    Nä precis, bara att bita ihop och ställa upp fast man inte vill och det gör ont. Man måste ju sätta mannens behov först, eller hur?
Svar på tråden Sex, efter barn-hur kan man gà fràn mycket till inget?