• Äldre 14 Oct 18:35
    62361 visningar
    7 svar
    7
    62361

    Parkeringsregler utfart, hur långt ifrån utfart får man parkera?

    Hejsan.
    Har en fråga så som rubriken säger,
    Detta gäller då en utfart från en skola där lastbilar då tydligen ska in och ut (ej skyltat om det men har hört).
    På andra sida är det en utfart med bom.
    Hur nära får jag då parkera denna utfart ?

    Någon som vet vad lagen/reglerna säger ?

    Tacksam för svar !

  • Svar på tråden Parkeringsregler utfart, hur långt ifrån utfart får man parkera?
  • Äldre 14 Oct 19:38
    #2

    Hej.
    Nej har har heller inte hört något annat.
    Men varje bil som står där har böteslappar.
    På böterna står det att det är en korsning, (vilket det inte är)
    Och som svar när man ringer in, så säger de att man får inte stå närmare än 10 meter vid en utfart där bilar (och lastbilar som det är i det här fallet) åker in in och ut ifrån.
    Det står ingen skylt om det, därför jag frågade om det finns någon lag om det.. inte vad jag har hört iaf.
    Den enda skylten som finns är en förbudsskylt in på den gatan (in/utfarten) om parkeringsförbud.

    Ska man gå vidare med det här, eller betala 800kr som alla andra stackare också får göra.

  • Äldre 15 Oct 11:45
    #4

    Nej det är ingen korsning, och det höll dom med om, vet ej varför dom skrev det på boten.
    Dom menade att man inte får stå närmare än 10 m, för at det är en utfart, och det kanske är svårt för bilar/lastbilar att åka in eller ut, att den lagen finns i hela Sverige, men jag har då aldrig hört talas om den lagen/regeln.
    Och de jag har pratat med har heller aldrig hört det, därför jag hör runt här också.
    Det kanske bara är p-vakten som tror det ? Eller ?

Svar på tråden Parkeringsregler utfart, hur långt ifrån utfart får man parkera?