Frankrike. Vill flytta hem/vårdnadstvist. Andra i samma situation?
Hejsan!
Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som är i samma situation som jag. Sen flera år har jag vantrivts att bo i Frankrike och ska nu flytta hem till Sverige. Problemet är att min man är fransman och allt måste gå lagligt till. Min man säger att jag kan flytta (han ger tillstånd alltså) men jag litar inte på honom. Vet ju inte om han ändrar sig i sista stund. Det gäller ju våran son och han älskar ju honom med. Min man kan ju tvär vända och säga att han vill ha tillbaka våran som till Frankrike. Då har jag gjort ett brott mot internationella lagen(frågat min advokat). Han kan hämta tillbaka våran son och jag har sen inga rättigheter utom att bo här för att ha delad vårdnad. Min man har söt jobb i skandinaven och han väntar på svar. Men han säger att han flyttar för våran skull. Också att han gör det verkligen mot hjärtat. Om han inte trivs flyttar han tillbaka till Frankrike har han sagt. Alltså han lämnar då oss. Varför skulle jag inte få flytta då??. Har mått dåligt här i över 10 år och min advokat sa att vi kan psusha på det i domstolen. Vill inte att det blir bråk och att det ska gå fult till. Vill bara flytta hem och må bra! ha ett vanligt liv med ett jobb och min son på dagis. Har varit hemma i över 10 år och det känns som jag kvävs. Min man har inte lyft ett finger när jag sagt att jag verkligen mår dåligt. Vill absolut inte att våran son ska växa upp här med skola osv.
Finns det någon annan som är i samma situation, eller har varit det? skulle behöva utbyta tankar och tips.
Tack!