• skandinaven

Frankrike. Vill flytta hem/vårdnadstvist. Andra i samma situation?

Hejsan!

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som är i samma situation som jag. Sen flera år har jag vantrivts att bo i Frankrike och ska nu flytta hem till Sverige. Problemet är att min man är fransman och allt måste gå lagligt till. Min man säger att jag kan flytta (han ger tillstånd alltså) men jag litar inte på honom. Vet ju inte om han ändrar sig i sista stund. Det gäller ju våran son och han älskar ju honom med. Min man kan ju tvär vända och säga att han vill ha tillbaka våran som till Frankrike. Då har jag gjort ett brott mot internationella lagen(frågat min advokat). Han kan hämta tillbaka våran son och jag har sen inga rättigheter utom att bo här för att ha delad vårdnad. Min man har söt jobb i skandinaven och han väntar på svar. Men han säger att han flyttar för våran skull. Också att han gör det verkligen mot hjärtat. Om han inte trivs flyttar han tillbaka till Frankrike har han sagt. Alltså han lämnar då oss. Varför skulle jag inte få flytta då??. Har mått dåligt här i över 10 år och min advokat sa att vi kan psusha på det i domstolen. Vill inte att det blir bråk och att det ska gå fult till. Vill bara flytta hem och må bra! ha ett vanligt liv med ett jobb och min son på dagis. Har varit hemma i över 10 år och det känns som jag kvävs. Min man har inte lyft ett finger när jag sagt att jag verkligen mår dåligt. Vill absolut inte att våran son ska växa upp här med skola osv.

Finns det någon annan som är i samma situation, eller har varit det? skulle behöva utbyta tankar och tips.

Tack!

• Svar på tråden Frankrike. Vill flytta hem/vårdnadstvist. Andra i samma situation?
  • Utlandssvensk

Hej!
    Huvudsaken är nog att du har en bra advokat vid din sida... Sedan skulle jag râda er att testa "Médiation Familiale" som är ett bra alternativ till domstol. Där kan ni under fredliga former förhandla er fram till ett beslut som passar er bâda. Kommer ni fram till en överenskommelse skriver ni under, skickar den till domstolen och den är sedan lagligt bindande. Om ni INTE skulle komma fram till ett beslut som ni bâda känner er ok med (en médiation är alltid frivillig!) sâ finns ju alltid domstolen där som en andrahandslösning.
    Sitter (tack och lov) inte i samma sits som du men önskar dig all LYCKA TILL!!!

• ench

Hej,
    Var försiktig. Du måste ha pappans skriftliga medgivande för att flytta hem till Sverige. Sedan garanterar det inte att han kan ångra sig och göra en ansökan om överflyttning av barn enligt Haag konventionen. Men då har du i alla fall skriftligt bevis. Jag befinner mig just i detta nu i en sådan Haag process. Pappan (också fransk) medgav flytten skriftligen i september 2009 och sa att han skulle försöka få jobb i Sverige. Han ville nog aldrig och fick inget jobb. I maj kidnappade han barnen i Sverige under ett umgänge och de var i Frankrike under 1 månad. Han lämnade tillbaka dom frivilligt (av olika orsaker) men har i september i år ansökt om att barnen ska återföras till Frankrike. En sådan ansökan kan göras inom ett år från det att barnen kom till Sverige. Han gjorde det med 10 dagars marginal. Rättegång i Stockholms tingsrätt. Väntar på domen (idag). Det har utvecklat sig till en riktig soppa och det är DYRT. Jag önskar ingen att gå igenom samma sak som jag och barnen går igenom, så var försiktig. Om allt går bra, dvs om barnen får stanna i sverige, bistår jag gärna med mer information om du önskar. Jag har lärt mig en hel del om rättssystemet under den här resan.

• Mathilda07

Hej!

Jag träffade för lite över ett år sedan en man från Paris, Frankrike. Vi blev både blixtförälskade och har besökt varandra flera gånger och planerar en framtid tillsammans. Jag har flera dåliga erfarenheter av Frankrike och har hela tiden sagt att jag inte är beredd att flytta ner. Han har barn sedan innan men har hela tiden sagt att han vill ha barn med mig och att om jag blir gravid så flyttar han hit direkt. Han skulle inte känna att han "övergav" sina tidigare barn med en sådan anledning. Jag blev gravid för 16 veckor sedan. När han fick reda på det började han ändra sig. Han ville att jag skulle flytta ner och hjälpa honom att få vårdnaden om barnen och att vi sedan skulle flytta hit till Sverige allihop. Han säger att han måste ha en kvinna vid sin sida för att domstolen ska ge honom vårdnaden. Jag mår fruktansvärt dåligt!!! Jag trodde på honom när han sa att han skulle komma hit på en gång. Nu är jag gravid här ensam. Flyttar jag inte ner kommer han att ge mig skulden för att han inte fått vårdnaden om sina barn och att han inte får se vårt gemensamma barns första år. Jag vågar inte flytta ner för jag är rädd att aldrig komma hem igen. För i ärlighetens namn, varför skulle han vilja flytta till Sverige när han har alla sina barn hos sig i Frankrike? Vad händer om jag har har ensam vårdnad från början? Har han ändå rätt att ansöka om delad vårdnad så att jag måste skicka barnet fram och tillbaka? Vad händer om jag besöker Frankrike och har ensam vårdnad? Kan han ändå hålla mig och barnet kvar där? Hjälp mig!!! Jag vet inte vad jag har för rättigheter och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

• ench

Hej!

Flytta inte ner. Det hjälper inte honom att få vårdnaden om hans barn. I Frankrike är det mycket ovanligt att vårdnad och boende tilldöms pappan. Då ska mamman vara störd eller bevisat mycket olämplig som mor. Jag råder dig att ta en timmes konsultation med en advokat, kan ske på telefon. Det är värt varenda krona. (ca 1400 kr/timme) Bra med en som kan internationell familjerätt. Du kan hitta advokater med den kompetensen på: http://www.saknadebarn.org/hjalp-vid-bortforande/viktiga-kontakter/
    Bäst att vara påläst och ta reda på dina rättigheter och skyldigheter nu. Det är extra knepigt när det gäller två länder.

Håller tummarna

Svar på tråden Frankrike. Vill flytta hem/vårdnadstvist. Andra i samma situation?