Inlägg från: Parenthood |Visa alla inlägg
  • Parenthood

    Kundkraft = Grisen i säcken

    Sitter och tittar på att byta elleverantör och började granska Kundkraft. Jag jämför huvudsakligen rörliga priser och tittar då på påslaget på spotpriset.

    Konstaterar ett par saker om Kundkraft.

    1. Man måste binda sig för ett år utan att i förväg veta vad priset blir.

    2. Dom har satt ett högsta utgångs-pris som inte kommer att överskridas, men det högsta utgångs-priset ligger högt över de priser som trillar in hos t.ex. elskling.se, typ 45% högre!
    Slutresultatet vid senaste uppköpet med start 1/11 ligger ca 25% högre än dagsnoteringen hos elskling.se, och då är det alltså påslaget jag tittar på, alltså oberoende av rörelserna på spotpriset.

    Man köper onekligen grisen i säcken hos Kundkraft, eftersom man inte vet priset man binder sig för, och min enkla analys förefaller antyda att man dessutom blir lurad jämfört med bästapris hos elskling.

    Nån som har några konkreta analyser eller erfarenheter som styrker eller motsäger ovan?

  • Svar på tråden Kundkraft = Grisen i säcken
  • Parenthood

    Det är helt orimligt att ett utgångsbud i en förhandling ska ligga 50% _över_ aktuella kurser.  Inte sjuttsingen erbjuder du bilhandlaren ett högre pris än begärt när du börjar förhandla om att köpa en bil.
    Och saken är den att det är lika enkelt, eller tom enklare att byta elleverantör via elskling än via kundkraft.
    Kundkraft kan inte riktigt förklara varför de ligger så högt i sina utgångsbud, dom säger bara att "det blir billigare". Kruxet är att alla priser jag sett som dom fått ligger klart över lägsta priser hos elskling. Efter att jag pratat med kundkraft visar det sig bl.a. att de inte använder de bästa metoderna för att få lägsta pris, och det säger de själva:

    "Om våra påslag har förefallit dyra/re så har det också berott


    på att våra rörliga avtal baseras på månadsmedelvärde medan de
    flesta andra leverantörer övergått till volymvägt elpris vilket genomsnittligt
    legat lägre."

    Och en stor fråga är, med den förhandlingskraft som dom borde ha, varför får dom inte lägsta pris, eller ens jämförbart med lägsta pris? Är kundkraft ett bra sätt för elbolagen att få lite extra betalt för elen? Det är viktigt att tänka på att även elbolagen kan spela med kundkraft, och det verkar inte som dom stora seriösa elbolagen är med och tävlar, med tanke på vilka något udda och oseriösa elleverantörer kundkraft slutit avtal med.

    Det är också viktigt att tänka på att kundkraft vad jag förstår inte förhandlar med elbolagen, även om dom skriver så i sin information. De begär in offerter och förfarandet verkar vara en sluten budgivning där lägsta budgivare vinner. Det brukar inte vara det bästa alternativet för bästa pris. Regelrätta förhandlingar hade säkert gett ett bättre pris. Jämför fastighetsmarknaden, där förekommer mycket sällan sluten budgivning, och det finns anledning till det.

    Du har alltså rörligt elpris och ligger nu 15 öre under billigaste på elskling?
Svar på tråden Kundkraft = Grisen i säcken