• Anonym (knäck­t mamma)
    Äldre 20 Oct 16:22
    26942 visningar
    178 svar
    178
    26942

    Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?

    Min dotter på 10 år har tappat bort sin hemnyckel. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

    Detta är 5:e nyckeln hon har tappat bort sen i juni i år. 4 cykelnycklar och 1 hemnyckel,

    Jag går hemifrån kl 7.15 på morgonen och slutar runt 16 varje dag. Hennes tider i skolan är mellan 8.15 och så slutar hon senast 14.20 coh tidigast 13.00.

    Jag bor själv med mina 3 barn och läser på universitetet, att få en ny nyckel till låset går inte, utan om nyckeln är borttappad så måste man betala för ett nytt låssystem och det kostar 5000 kr.

    Vad ska jag göra? Låta henne gå till skolan när jag och syskonen åker och hon får vara ute tills vi kommer hem, eller lämna min enda nyckel till hemmet till henne? Så att jag riskerar att bli helt utelåst?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-21 08:11
    Fritids finns inte, på hennes skola har de bara fritids för f-klass-3:an. Hon går i 4:an.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-22 18:45
    Har fått tag på en ny nyckel nu. Men problemet kvarstår att hon hela tiden slarvar bort allting.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?
  • Anonym
    Äldre 22 Oct 14:28

    Hon kanske måste börja använda byxor med hällar, så att hon kan knyta fast nyckelbandet.

    Jag hade låtit henne vänta utan nyckel. Åtminstone några månader, så att hon lär sig ta negativa konsekvenser av sitt handlande. Hon kanske behöver en läxa för att lära sig ta mer ansvar för sina saker.

  • Äldre 22 Oct 15:05

    Finns det ingen hon kan åka hem till och vara under tiden tills du kommer hem? Man kan ju prata med kompisars föräldrar, släktingar? Vänner??

  • Äldre 22 Oct 15:29

    Men finns det verkligen INGET fritids någonstans? Vi har ju en fritidsgård på torget där jag bor och jag ser massor av barn gå dit direkt efter skolan. Det finns spel, TV och datorer där som de får använda gratis. Oc hde hittar på aktiviteter med dem varje dag också. Borde ju finnas överallt tycker man, men morgonen är ju inte kirrad då, men då får hon kanske gå till skolan tidigare ändå, om ni inte har en sån dörr som man kan låsa utan nyckel geno m att bara dra igen den. Eller att hon får en extranyckel och låser och MÅSTE lägge ner den i brevlådan och gå till en ev. fritidsgård efter skolan. Kanske inte finns en PRECIS där ni bor, men kolla runt lite, hon kanske får åka en hållplats med buss eller så... Men då kanske du kan plocka upp henne på vägen hem sen, så hon inte måste åka fram och tillbaka helt själv...Annars kanske nyckel runt halsen är ett alternativ, och att hon inte får ta av den förutom på gympan. 

    Svårt.. men något måste man ju kunna göra. 

  • Äldre 22 Oct 15:36

    En nyckelkedja att fästa i byxorna kanske? 59 kr:
    http://www.blueride.se/nyckelkedja-8-mm-p-1818.html?cPath=101_148&osCsid=0876f7b5c3d52b2a215776af341513b5

    Då har hon på sig nyckeln hela tiden och kan inte tappa den..  Jag hade sån när jag var mindre. Att tappa bort byxorna brukar vara väldigt svårt Flört

    Lycka till med allt!

    Låt inte din dotter känna sig värdelös för att hon tappar bort nycklar. Jag tappade saker som liten och fick alltid höra vilken idiot jag var. Vågade knappt ha nyckel efter det.. Det är lätt att lägga undan saker när man leker med sina vänner..

  • Birgit­ta2
    Äldre 22 Oct 15:39

    Jag anser inte att en tioåring skall behöva hålla reda på nycklar hem. De SKA inte behöva ens komma hem till tomt hus. FInns det ingen "dagmamma", "extramormor" eller nåt hon kan få vara hos tills du kommer hem, där hon kan läsa läxa och få mellanmål? Sätt in annons i lokalpressen! Intervjua folk.

    Jag kan tänka mig att den nya nyckeln är försvunnen inom en månad. Så bäst är nog att mota Olle i grind.

  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 16:39
    MissMurrig skrev 2010-10-22 15:29:20 följande:
    Men finns det verkligen INGET fritids någonstans? Vi har ju en fritidsgård på torget där jag bor och jag ser massor av barn gå dit direkt efter skolan. Det finns spel, TV och datorer där som de får använda gratis. Oc hde hittar på aktiviteter med dem varje dag också. Borde ju finnas överallt tycker man, men morgonen är ju inte kirrad då, men då får hon kanske gå till skolan tidigare ändå, om ni inte har en sån dörr som man kan låsa utan nyckel geno m att bara dra igen den. Eller att hon får en extranyckel och låser och MÅSTE lägge ner den i brevlådan och gå till en ev. fritidsgård efter skolan. Kanske inte finns en PRECIS där ni bor, men kolla runt lite, hon kanske får åka en hållplats med buss eller så... Men då kanske du kan plocka upp henne på vägen hem sen, så hon inte måste åka fram och tillbaka helt själv...Annars kanske nyckel runt halsen är ett alternativ, och att hon inte får ta av den förutom på gympan. 

    Svårt.. men något måste man ju kunna göra. 
    Jodå, fritidsgård finns, men den öppnar kl 17.

    Nu har jag ju fått tag på fler nycklar så hon kan komma in, men jag vet fortfarande inte hur jag ska lösa detta med att allt hon har i bara försvinner.

    Det är inte bara nycklar, utan allt försvinner, böcker, kläder, busskort,  mobiler, plånböcker, glasögon.. Ja allt som en tjej på 10 år har försvinner spårlöst.

    Jag vet inte hur jag ska få henne att ta mera ansvar för sina saker. Spelar ingen roll om jag sätter det i byxorna på henne, hon plockar bort det. Spelar ingen roll om vi har bestämda platser som sakerna ska förvaras på, för hon skiter i att förvara dem där.

    Nu idag har hon lyckats tappa bort överdragsbyxorna, cykelhjälmen PLUS 2 biblioteksböcker som skulle lämnas tillbaka idag.  Blir galen på detta, jag har inte råd att köpa allt nytt hela tiden för att de bara försvinner konstant....
  • Anonym (knäck­t mamma) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 16:39
    Anonym skrev 2010-10-22 14:28:44 följande:
    Det kostar att ha barn.



    och nu var du rolig eller? Klart som fan att barn kostar,  men detta är ONÖDIGA Kostnader som jag inte har råd att ta månad efter månad..
  • Anonym
    Äldre 22 Oct 16:45
    Anonym (knäckt mamma) skrev 2010-10-22 16:39:56 följande:
    och nu var du rolig eller? Klart som fan att barn kostar,  men detta är ONÖDIGA Kostnader som jag inte har råd att ta månad efter månad..
    men testa kedja, eller så finns det "snurror" som man har liftkort på som jag som liten brukade sätta nycklar på istället. De är en runt liten sak, ser ut som en platt jojo där snöret åker in atomatiskt. Ryms lätt i fickan och tar ingen plats, kan enkelt sättas fast i byxhällorna. 
    Finns lite överallt.
    Läst men inte sett att du ens svarat på de som föreslagit detta 
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 16:49
    Birgitta2 skrev 2010-10-22 15:39:42 följande:
    Jag anser inte att en tioåring skall behöva hålla reda på nycklar hem. De SKA inte behöva ens komma hem till tomt hus. FInns det ingen "dagmamma", "extramormor" eller nåt hon kan få vara hos tills du kommer hem, där hon kan läsa läxa och få mellanmål? Sätt in annons i lokalpressen! Intervjua folk.

    Jag kan tänka mig att den nya nyckeln är försvunnen inom en månad. Så bäst är nog att mota Olle i grind.
    Oj, min stackars tonåring vägrade att gå på fritids, även om möjligheten fanns, han älskade att komma hem till ett tomt hus, alla vi syskon har sedan 4:e klass kommit hem till ett tomt hus, då båda våra föräldrar yrkesarbetade. Så den biten har vi klarat av, även hålla reda på nycklar.
    Mina syskonbarn likaså, de slutade fritids efter 4:an och har fixat detta suveränt.
    Min sambos barn har också kommit hem vid 10-års-åldern till tomt hus och de har haft nycklar både till sin mamma och pappa från den åldern ungefär.
  • Äldre 22 Oct 16:54
    Anonym (knäckt mamma) skrev 2010-10-22 16:39:12 följande:
    Jodå, fritidsgård finns, men den öppnar kl 17.

    Nu har jag ju fått tag på fler nycklar så hon kan komma in, men jag vet fortfarande inte hur jag ska lösa detta med att allt hon har i bara försvinner.

    Det är inte bara nycklar, utan allt försvinner, böcker, kläder, busskort,  mobiler, plånböcker, glasögon.. Ja allt som en tjej på 10 år har försvinner spårlöst.

    Jag vet inte hur jag ska få henne att ta mera ansvar för sina saker. Spelar ingen roll om jag sätter det i byxorna på henne, hon plockar bort det. Spelar ingen roll om vi har bestämda platser som sakerna ska förvaras på, för hon skiter i att förvara dem där.

    Nu idag har hon lyckats tappa bort överdragsbyxorna, cykelhjälmen PLUS 2 biblioteksböcker som skulle lämnas tillbaka idag.  Blir galen på detta, jag har inte råd att köpa allt nytt hela tiden för att de bara försvinner konstant....
    Va synd, här är det öppet från 13.30 för låg-/mellanstadiebarn, och efter 16-17 för äldre.... Det är ju liksom därför de finns, för att barn ska kunna gå någonstans efter skolan så de inte behöver vara ensamma.
    Birgitta2 skrev 2010-10-22 15:39:42 följande:
    Jag anser inte att en tioåring skall behöva hålla reda på nycklar hem. De SKA inte behöva ens komma hem till tomt hus. FInns det ingen "dagmamma", "extramormor" eller nåt hon kan få vara hos tills du kommer hem, där hon kan läsa läxa och få mellanmål? Sätt in annons i lokalpressen! Intervjua folk.

    Jag kan tänka mig att den nya nyckeln är försvunnen inom en månad. Så bäst är nog att mota Olle i grind.
    Oj detta var något nytt, inte alla som har råd med sånt. Speciellt inte ensmanstående. Jag hade då ingen dagmamma när jag var 10, det kan ju knappt vara många som har. Och man måste ju kunna ha ett vanlig heltidsjobb trots barn, annars har man ju knappt råd att ha barn. Och det är inte många jobb där man är hemma före 16-17... En 10-åring är ju knappast ett litet barn, borde kunna hålla reda på en nyckel och klara sig hemma själv ett par timmar.
Svar på tråden Vad ska jag göra? Lämna henne ute i flera timmar?