• alexan­der201­1
    Äldre 21 Oct 07:48
    21305 visningar
    16 svar
    16
    21305

    Min hund har fått röda tassar

    Jag har en engelsk bulldog och för ett tag sen hade han börjat halta. Jag kollade mellan trampdynorna, tvättade rent för att se om han kanske hade fått nått i tassen men nej. Undersökte tassen och benet o han reagerade inte på smärta. Annars i vanliga fall om han skulle ha ont så tjuter han.Nu har han slutat halta och sen i förrgår såg jag att han var röd och svullen i trampdynorna och röd i huden.
    Frågan är då om han har åkt på svamp?Jag tvättar rent med grönsåpa och torkar han torr efter varje promenad och lägger sedan på zinksalva. Läste att detta skulle vara bra på bukafalos.se
    Det har blivit lite bättre de senaste dagarna. Vet ni om det finns nått som är bra mot svamp. Finns det receptfria salvor eller nått annat som ni har prövat och som har funkat bra?

    En annan sak som inte har med rubriken o göra oxå. jag har en illaluktande hund dvs pälsen. Spelar ingen roll om jag har duschat honom så luktar han illa. Vad använder ni åt det?

  • Svar på tråden Min hund har fått röda tassar
  • dezibe­l
    Äldre 21 Oct 09:24
    #1

    Köp fungoralschampo på apoteket och tvätta tassarna två ggr/vecka, låt schampot sitta 5-10 minuter för bättre effekt. Svampen brukar vara borta efter en-två veckor. Var noga med att torka riktigt torrt och att han inte slickar, sätt på strumpor i såfall.
    Vet. säljer även ett schampo som heter Malacetic som är suveränt mot svamp.
    Att han luktar illa kan bero på att han har en jästsvampinfektion även på kroppen, inte bara på tassarna. Är han röd i ljumskar,öron,skrev? Där brukar det visa sig först.
     

  • ankan2­4
    Äldre 21 Oct 14:54
    #2

    han kan ha en kvalsterallergi.
    upptäckte röda tassar på familjens schäfer när han var liten och han led av allergi.

  • Filifj­onka88
    Äldre 21 Oct 14:56
    #3

    Min hund har kvalsterallergi som visar sig på tassarna.
    Hon måste tvättas med specialschampo en gång varannan vecka ungefär. Med tandborste måste man skrubba ordentligt.

    Hoppas vovven din blir bättre. Och att det är nogot lindrigare än en allergi.

  • Lathun­darna
    Äldre 21 Oct 18:33
    #4

    Kolla med en veterinär så det inte är allergi.

  • alexan­der201­1
    Äldre 21 Oct 20:50
    #5

    Allergi kan jag nog utesluta, förra ägaren hade vetat detta. Han är 6 år, nej han är inte röd i ljumskar, men öronen har han reagerat på. Han har haft svamp i öronen förra året Rynkar på näsan som vi behandlade med Epiotic. Fungerade suveränt. Vad kan man göra åt om han har jästsvampinfektion?
    Jo vet får jag kontakta om detta inte blir bättre.

  • Äldre 22 Oct 03:18
    #6

    Min hund blev röd mellan trampdynorna förut. Tvättade och tog salva jag med. Emellan kan det vara svårt att få riktigt torrt. Så det kan vara p.g.a. fukt. Jag fortsatte så, och det blev mindre och mindre rött. Försvann tillslut.

  • dezibe­l
    Äldre 22 Oct 05:04
    #7
    alexander2011 skrev 2010-10-21 20:50:42 följande:
    Allergi kan jag nog utesluta, förra ägaren hade vetat detta. Han är 6 år, nej han är inte röd i ljumskar, men öronen har han reagerat på. Han har haft svamp i öronen förra året Rynkar på näsan som vi behandlade med Epiotic. Fungerade suveränt. Vad kan man göra åt om han har jästsvampinfektion?
    Jo vet får jag kontakta om detta inte blir bättre.
    Ibland kan jästsvamp bero på nedsatt immunförsvar och gå över efter behandling och ibland kan det vara en allergi som löser ut det hela. Jästsvampen får oftast inte fäste om hunden är 100% på topp.
    Jag skulle börja med att tvätta tassarna med fungoral eller malacetic, går det över och inte kommer tillbaka så var det tillfälligt.
    Kommer det tillbaka i öron och på tassar ofta och blir ett problem så får du nog kontakta Vet men just nu tycker jag du kan lugna dig med att schamponera och avvakta.
    Lycka till !!
  • froeke­n
    Äldre 22 Oct 06:47
    #8

    Håll rent oh torrt.
    Tvätta, torka, pudra med barnmpuder eller potatismjöl i tassarna och få in det riktigt mellan tårna.
    Det håller tassen knustorr bra länge.

    OBS. Ta inte vetemjöl Tungan ute kan inte vara någe vidare att gå omkring med deg mellan tårna!

  • alexan­der201­1
    Äldre 22 Oct 10:18
    #9
    froeken skrev 2010-10-22 06:47:59 följande:
    Håll rent oh torrt.
    Tvätta, torka, pudra med barnmpuder eller potatismjöl i tassarna och få in det riktigt mellan tårna.
    Det håller tassen knustorr bra länge.

    OBS. Ta inte vetemjöl Tungan ute kan inte vara någe vidare att gå omkring med deg mellan tårna!
    Tack jo barnpuder brukar jag använda det är suveränt. potatismjöl funkar desto sämre. Närbarnpudret tog slut använde jag potatismjöl på fuktekemen på halsen. INGET att rekomendera, fucidermen var slut :( men det blev bättre med barnpuder :)
  • alexan­der201­1
    Äldre 22 Oct 10:21
    #10
    dezibel skrev 2010-10-22 05:04:26 följande:
    Ibland kan jästsvamp bero på nedsatt immunförsvar och gå över efter behandling och ibland kan det vara en allergi som löser ut det hela. Jästsvampen får oftast inte fäste om hunden är 100% på topp.
    Jag skulle börja med att tvätta tassarna med fungoral eller malacetic, går det över och inte kommer tillbaka så var det tillfälligt.
    Kommer det tillbaka i öron och på tassar ofta och blir ett problem så får du nog kontakta Vet men just nu tycker jag du kan lugna dig med att schamponera och avvakta.
    Lycka till !!
    Misstänker att han har nedsatt immunförvar eftersom problem efter problem dyker upp. Jag ska beställa Groddolja och biotin som han ska få utöver sitt foder. Sen får han viacutan i fodret. Detta ska få hans immunförvar att bli bättre. frågan är bara om det inte bli förmycket Obestämd.
    Jag får pröva att använda det du rekomenderade om det inte försvinner. ser dock bättre ut desto värre med fuktexemen :(
  • alexan­der201­1
    Äldre 22 Oct 10:22
    #11
    pratglada tjejen skrev 2010-10-22 03:18:10 följande:
    Min hund blev röd mellan trampdynorna förut. Tvättade och tog salva jag med. Emellan kan det vara svårt att få riktigt torrt. Så det kan vara p.g.a. fukt. Jag fortsatte så, och det blev mindre och mindre rött. Försvann tillslut.
    Misstänker oxå detta eftersom han har problem med fukexem o dylikt
  • froeke­n
    Äldre 22 Oct 11:25
    #12
    alexander2011 skrev 2010-10-22 10:18:54 följande:
    Tack jo barnpuder brukar jag använda det är suveränt. potatismjöl funkar desto sämre. Närbarnpudret tog slut använde jag potatismjöl på fuktekemen på halsen. INGET att rekomendera, fucidermen var slut :( men det blev bättre med barnpuder :)
    Har använt potatismjöl alltid till tassar med fukteksem och "ho-tspots" i pälsar.
    Har funkat klockrent. Så det kan iallfall Jag rekomendera.

    Vad var det som hände med potatismjölet på halsen eftersom du inte kan rekomendera det?
  • alexan­der201­1
    Äldre 22 Oct 12:10
    #13
    froeken skrev 2010-10-22 11:25:43 följande:
    Har använt potatismjöl alltid till tassar med fukteksem och "ho-tspots" i pälsar.
    Har funkat klockrent. Så det kan iallfall Jag rekomendera.

    Vad var det som hände med potatismjölet på halsen eftersom du inte kan rekomendera det?
    Det blev som en sten hård skorpa och det vätskade underifrån. Var tvungen och ta bort skorpan och lägga på barnpuder. Nu ser det fint ut men såret blev dubelt så stort på en dag. Tänk vad fort det blossar upp. jo på tassarna kan det nog funka bra men inte på halsen. vågar  mig inte på det igen :(
  • froeke­n
    Äldre 22 Oct 12:28
    #14

    Okej, det var ju inte bra. Aldrig varit med om.
    I tassarna funkar det nog isåfall bättre då gnids ju mjölet runt imellanåt när hunden går.

  • alexan­der201­1
    Äldre 22 Oct 18:15
    #15
    froeken skrev 2010-10-22 12:28:01 följande:
    Okej, det var ju inte bra. Aldrig varit med om.
    I tassarna funkar det nog isåfall bättre då gnids ju mjölet runt imellanåt när hunden går.
    Ok. jag prövar att torka bara torrt och smörjer efteråt med zinksalva. läste att det skulle vara bra. brukar de bli svullna på dynorna av svamp?
  • Äldre 16 Jun 17:54
    #16

    Kan svara på din sista fråga:

    Hatar själv surahundlukten! Jag duschar min hund, om han luktar RIKTIGT surt och bara ibland med jodopax. Det är desinfektionsmedel till juver och finns på granngården att köpa, detta medel missfärgar allt till tann bara så du är beredd. Sedan torkar jag honom med handduk så gott jag kan, fönar med hårtork och mellanvärme tills han är nästintill 99% torr, vilket tar typ 2h och detta gör jag ca 1ggn/mån.

Svar på tråden Min hund har fått röda tassar