• Mildam­atilda
    Äldre 24 Oct 18:31
    27062 visningar
    72 svar
    72
    27062

    Tips för att klä om vagn.

    Hej!

    Jag har köpt en 90 tals Brio kombivagn som jag tänkte pimpa lite roligare. Är det någon som kan ge användbara tips innan jag sätter igång?
    Har tänkt klä om den, men tvekar lite med vad. Bävernylon eller vaxat bomullstyg utanpå och bomullstyg inuti? Kan det funka? Hur svårt är det, har jag tagit mig vatten över huvudet ;) ?

  • Svar på tråden Tips för att klä om vagn.
  • Tola
    Äldre 24 Oct 18:38
    #1

    kul:) själv håller jag på att klä om en äldre brio sulky.
    Det enda jag saknar är kantband så jag kan sy ihop den.

    Själv har jag två olika vanliga tyger. Ett är från ett förtält och det andra är mer som ett vindtyg. Lite 70 tal:) Jag hoppas verkligen jag lyckas för då blir det en riktigt snygg vagn:)

  • Äldre 24 Oct 18:39
    #2

    Det finns stadiga yttertyg man kan använda, men även ett stadigt vanligt bomullstyg funkar bra, du kan alltid impregnera det, har sett en skitsnyggt omklädd med jeans på stan en gång.

    Att tänka på är att man kan behöva något att sätta dit popnitar med, och något att borra upp de befintliga med för att få av orginaltyget. Använd sedan det som mall.

    Fibervadd i klädseln för att göra den lite mjukare. Finns det sele, eller öglor för lös sele? Om inte så försök sätta dit öglor när du endå haar klädseln av och bra åtkomst.
    Omklädning är ofta ett bra tillfälle att slipa och måla om chassit.


  • Tola
    Äldre 24 Oct 18:40
    #3

    sry, har eg inga svar. Men så länge den är fräsch i tyget nu kan du ju klä om den utanpå. Min vagn var total möglig men chassit var jätte fint.

    Annars så sprätta alla sömmar och rita upp på nytt tyg. Kan tänka mig att det äe en hel del jobb med att klä om en stor vagn

  • Mildam­atilda
    Äldre 24 Oct 18:55
    #4

    Tack för era svar, supersnabba var ni!

    Tola: Tyget nu är fräscht på det sättet, bara jättetråkigt ;) Fast det känns som det blir jättemkt tyg om jag klär utanpå...


    Wingtear: Chassit tänkte jag sprutmåla, det är marinblått, så svart får det nog bli.

    Jo det kan nog vara lite jobb.... Jag har ca 3-4 mån på mig ;)
    Tänkte det kunde vara lite kul och vagnen kostade bara 100 kr så då tänkte jag att blir det inte jättebra, så har jag ju haft sysselsättning ett tag ;)

    Kollade precis SoS hemsida, Dralon mödeltyg, akryl...Någon med erfarenhet av det?
    Vagnen måste ju kunna motstå viss fukt,även om jag kommer att ha regnskydd också...

  • Mildam­atilda
    Äldre 24 Oct 18:59
    #5

    Jeanstyg lät fin och neutralt, undra om jag inte sett en Bugaboo med det...? Jag är väldigt sugen på Jofotex landskapstyg som foder och sedan en röd manchesteråkpåse med lurv i.... Hmmmm....

  • Tola
    Äldre 24 Oct 19:00
    #6

    Först skulle jag köpa nytt tyg.. o när jag insåg att det skulle gå på fler hundra stannade projektet av.
    Men så fick jag tyg av min pappa (förtältstyget) och 70 taks tyget fick jag av en snäll människa jag inte ens känner:)
    Så det enda jag kommer lägga pengar på är kantband och tryckknapp:)

    vagnen var som bortskänkes på annons

  • Mildam­atilda
    Äldre 24 Oct 19:05
    #7

    Det kan man kalla budget ;) Blir den bra så har du ju gjort ett riktigt kap. Vore kul med en bild när den är färdig.

  • Tola
    Äldre 24 Oct 19:12
    #8

    absolut:)
    tyvärr måste jag beställa tryckknappar, vi har inte en enda syaffär med sybehör inom 10 mils avstånd. Så dt blir stoffochstil beställning. Men sen så ska det  bara sys ihop:)

  • MissLi­llan
    Äldre 24 Oct 19:21
    #9

    Oj vad inspirerad jag blev! Hoppas jag får tid till pyssel nån gång!

  • Äldre 24 Oct 20:23
    #10

    jag har iof bara sytt tillbehör (knåpar just nu på foder samt yttertyg på en fotsäck till stora vagnen) och skötväska till mina, och lite uppgraderingar men läste just hur man klädde om en vagn i en av de första bebistidningarna jag köpte när jag blev gravid. Ska se om jag får igång scannern så kan jag skicka artikeln till dig.


Svar på tråden Tips för att klä om vagn.